Vilket BETT använder ni?

På alla möjliga, brukar rida på olika, men tre-delat, två-delat, pelham, rakt, egg-bett, kandar...

Hästen trivs på alla möjliga så då brukar jag byta lite då och då.

Vilket bett jag rider på beror också vad jag ska göra. Kandar-träna dressyr för tränare, pelham-hoppning, men rider mest på tre-delat ellet två-delat.
 
Mitt lilla fblsto rider jag på ett rakt Sprenger pelham i mässing. Det är en het häst som kan ligga på ganska ordentligt.'

Hblstoet rider jag på tränsbett med fasta ringar, hon är såpass ung och känslig i munnen.

Korsningsstoet rider jag på ett gagbett, hon är väldigt orolig i munnen, och fungerade inte på bett med kedja, slår dessutom väldigt med huvudet, när hon vill iväg.

Fblstoet som jag har på foder rider jag på jaktkandar, hon är relativt lätt att hålla, men blir flack, och jag behöver kunna få tillbaka henne snabbt.

Lillhingsten rider jag också på rakt jaktkandar för tillfället, vi testar och ser, då han också ligger på ganska hårt på vanligt tränsbett.

Storhingsten rider jag med amerikanskt gag, det är en stor häst som skulle behöva en ryttare med ännu längre ben för att hålla ihop honom, dessutom någon som är lite tyngre, då han är stark som en oxe.

Vblet rider jag på ponyhack, han tycker inte om bett.

Dansken rider jag på tränsbett, varvat på pelham någon gång ute. Han är relativt lätt att hålla och få tillbaka, men kan bli lite väl stark ute.

Hblvalacken på 1,85, rider jag på tränsbett, han är lika stark vad man än har för bett i munnen på honom, så det spelar inte så stor roll direkt.

Ponnykorsningen har jag ridit på rakt gummipelham och pessoa, men rider numera nästan bara på ett smalt tränsbett.

Kan lägga till att jag rider dressyr på delat/tredelat på alla hästarna.
 
Oftast tredelat mässing, ibland tvådelat mässing eller fullcheek... Har ganska smala bett, hästarna gillar inte tjocka.
 
Min C-ponny rids på tre-delat bett. Ogillar tränsbetten eftersom de oftast är så tjocka.
 
Dressyr: Tvådelad bridång m fasta ringar el rakt m fasta ringar.
Hoppning: Tvådelat bett m parerstänger
Uteritt ensam: Tvådelat m parerstänger el rakt m fasta ringar.
Uteritt m andra: Rakt jaktkandar/kimblewick eftersom hon kan bli så otroligt stark.

//Alice
 
Jag rider oftast med tredelat men varvar ibland med rakt tränsbett....hon funkar bäst på det helt enkelt!
 
Dressyr: tredelat tränsbett funkar kanon
Uteritt: Rak pelhamstång för att han blir så fruktansvärt stark och pigg. 12-årig NF-ponny.
 
"dressyr" på rakt tränsbett med rörliga ringar, eller tredelat. har planer på att införskaffa ett rakt med fasta ringar.. får se hur det blir.
Ute är det ponnyhack som gäller
 
Just nu rids mitt vbl mest bettlöst. Det hon fungerar bäst på. :) Annars är det rakt bett som funkar bäst.

Fjordan rids/körs på tredelat.
 
Just nu ett rakt :)
Har bara haft det i nån vecka, och innan det gick hon på ett tredelat.
Funkar lite bättre på det raka tycker jag. Fast det kan ju vara inbillning ;)
 
Jag använder hackamore till min medryttarhäst.
Både vid dressyr, hopp och skogsturer.
Jag har det för att jag tycker att han fungerar bäst utan "järnskrot" i munnen.
Ska byta till Sidepull.
 
vilket bett som helst så länge det funkar bra för min häst! :D :D

just nu jaktkandar vid uteritt och syntetbett á la flippanbett vid hoppning
 
Jag varierar mellan
Rakt tränsbett med tungfrihet
Jackthandar rakt med tungfrihet
Tredelat tränsbett med kula
Hackamore.
Hästen går bra på alla dom.
Men när han är extra het så blir det jacktkandaret
Men jag rider mest på det raka tränsbettet med tungfrihet :)
 
har nu ett tvådelat mässingsbett som han funkar bra på (måste tillägga att han aldrig är stark =skönt :D)

rider även på hackamore ibland, då han trivs jättebra på det då han slipper ha bett i munnen :).
har JÄTTElöst spänd kedja (den nuddar bara lite grann när man tar i tyglarna.)
skulle vilja testa sidepull på honom, men det vi har är typ full/x-full och pållen min måste ha ponny/cob :crazy:
 
just nu så har jag rakt bett när jag rider ut och i dressyren som vanligt ett tredelat bett (antligen med rörliga eller fasta ringar)

ska köpa ett hackamore eller ett sidepull när jag är på horseshowen
 
Det blir vanligen ett tredelat på allihopa. Funkar väldigt bra. Men jag ska skaffa ett körbett så att jag kan ha lite mer kontroll när jag kör.
 
dressyr: tredelat (han går bra på det i dressyren)
hoppning: tredelat eller rakt eller pelham (pelham på tävling då han blir så taggad, tredelat eller rakt på träning)
ut: ensam: hackamore eller tre-delat (då öär han lugn)
m. andra: pelham ( blir stak och springig så jag inte orkar hålla han..)
 
Jag rider med att tredelat i sötmalm med mittdel av koppar.Han trivs helt enkelt bäst på det enligt förra fodervärden,hon har tydligen provat en hel del på honom,tänker nog köpa ett "rakt" bett också..bra att variera. :cool:
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 856
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 531
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: tuaphua
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
788
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp