Vilket bett är bäst till min häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kaijjsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 582
K

Kaijjsa

Jag har en häst som gärna inte "släpper" bettet, det är inte så att han är tung i handen man hon blir aldrig riktigt mjuk i munnen,jag behöver kanseke tillägga tt hon blir väldigt stark både i hoppningo ch när jag rider ut. Hon får också väldigt lätt sår och nästan varje gång när jag har ridigt så har liksom huden vid nungipan flagnat av.

jag har nu provat vanligt bett både två och tredelat, tredelat med järn "som rostar", tredelat appel mouth, pessoa och ett pelham med gummi.
Just nu är det apple mouthet som hon tycker "bäst" om?

Funderar nu på att prova rida henne på hacamore? vad tycker ni

:confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Vilket bett är bäst till min häst?

Kaijjsa skrev:
Jag har en häst som gärna inte "släpper" bettet, det är inte så att han är tung i handen man hon blir aldrig riktigt mjuk i munnen,jag behöver kanseke tillägga tt hon blir väldigt stark både i hoppningo ch när jag rider ut. Hon får också väldigt lätt sår och nästan varje gång när jag har ridigt så har liksom huden vid nungipan flagnat av.

jag har nu provat vanligt bett både två och tredelat, tredelat med järn "som rostar", tredelat appel mouth, pessoa och ett pelham med gummi.
Just nu är det apple mouthet som hon tycker "bäst" om?

Funderar nu på att prova rida henne på hacamore? vad tycker ni

:confused: :confused: :confused: :confused:

Jag har själv ingen erfarenhet av hackamore men det kan väl vara värt ett försök. Tänk bara på att prova det innanför fyra väggar först då styrning å broms kanske inte riktigt funkar första gången:)
Sen det du säger med att släppa bettet förstår jag inte riktigt.. Hästen ska ju gå med jämt stöd på båda tyglar och suga på bettet..
Att h*n blir stark ute i skogen kanske kan avhjälpas med en graman?! Om det är så att h*n lägger sig på å kanske drar upp huvudet.. Har då jag haft hjälp av på min lilla dam. Med förutsättning att du har ridit på det förut och att du vet hur man gör. Många tycker illa om graman men rätt använd är den super. Tänk på att inte fastna i den utan att den bara finns där vid behov.
Jag är lite emot att betsla upp, tror alltid det går att träna bort med mycket start å stopp träning:) Lycka till!!!

Jag tycker du ska testa bettlöst. Själv rider jag min nordsvensk på vanlig nosgrimma och om han vill så är han väldigt stark och envis. Travaren rider jag på hackamore och han har nog aldrig riktigt killat bett men fungerar toppen på hackamoret. Han lyssnar väldigt bra ich försöker aldrig dra iväg i galoppen/traven med mig. Behöver knappt ta i honom innan han saktar in. Det behövde jag göra när han reds på bett (tredelat).

Såå ja, jag tycker du ska prova på tillexempel hackamore. MEN tänk på att sätta det rätt, och ta reda på innan hur det kommer kännas på hästen när du tar i det. Tar man i för mycket så gör det ont. Jag testade att sätta hackamoret runt mitt ben och dra och när man kom till ca 45 grader i vinkel så gjorde det ganska ont men inte så man vart galen. Men så är ju hästar lite känsligare under hakan/nosryggen än mitt ben. Prova som någon annan sa att rida inhängnat första gången och känn efter hur det känns. Jag tycker det är ett jättebra alternative om hästen är för stark för sidepull/grimmliknande och inte trivs eler får sår av bett.

Lycka till:bump:

Tycker oxå du ska prova hackamore men tänk på att det är rejäl hävsstångs effekt!

Rider själv på hackamore med crubstrapp under hakan då min häst kan bli lite stark.
Funkar jättebra på det.

Finns ju mildare alternativ som sidepull och bitless bridle.

/Isa

Kan bara hålla med om hackamore. Testa med den varianten när det inte är kedja i käken utan läder, blir lite mjukare.
Kan verkligen rekommendera graman också. Den kan bara "hänga", så du fortsätter rida nästan enbart på tyglarna.
Hör med någon i stallet så du sätter hackamoret rätt iaf du inte använt det innan.

Java87 skrev:
Jag har själv ingen erfarenhet av hackamore men det kan väl vara värt ett försök. Tänk bara på att prova det innanför fyra väggar först då styrning å broms kanske inte riktigt funkar första gången:)
Sen det du säger med att släppa bettet förstår jag inte riktigt.. Hästen ska ju gå med jämt stöd på båda tyglar och suga på bettet..
Att h*n blir stark ute i skogen kanske kan avhjälpas med en graman?! Om det är så att h*n lägger sig på å kanske drar upp huvudet.. Har då jag haft hjälp av på min lilla dam. Med förutsättning att du har ridit på det förut och att du vet hur man gör. Många tycker illa om graman men rätt använd är den super. Tänk på att inte fastna i den utan att den bara finns där vid behov.
Jag är lite emot att betsla upp, tror alltid det går att träna bort med mycket start å stopp träning:) Lycka till!!!

det med att släppa bettet kan vell beskrivas som att hon liksom håller det stehårt i munnen hon blir liksom aldrig riktigt mjuk i handen.

Kanske ska prova det med gramanen just nu är problemet färutom att han är så pigg, stark är att hon inte kan fatta gallop eller trav på rakt spår ramar jag in henne med skänklarna så bara kastar hon sig framåt och om jag då håller mujkt emot så stannar hon och börjar trampa på stället.

Sparf skrev:
Jag tycker du ska testa bettlöst. Själv rider jag min nordsvensk på vanlig nosgrimma och om han vill så är han väldigt stark och envis. Travaren rider jag på hackamore och han har nog aldrig riktigt killat bett men fungerar toppen på hackamoret. Han lyssnar väldigt bra ich försöker aldrig dra iväg i galoppen/traven med mig. Behöver knappt ta i honom innan han saktar in. Det behövde jag göra när han reds på bett (tredelat).

Såå ja, jag tycker du ska prova på tillexempel hackamore. MEN tänk på att sätta det rätt, och ta reda på innan hur det kommer kännas på hästen när du tar i det. Tar man i för mycket så gör det ont. Jag testade att sätta hackamoret runt mitt ben och dra och när man kom till ca 45 grader i vinkel så gjorde det ganska ont men inte så man vart galen. Men så är ju hästar lite känsligare under hakan/nosryggen än mitt ben. Prova som någon annan sa att rida inhängnat första gången och känn efter hur det känns. Jag tycker det är ett jättebra alternative om hästen är för stark för sidepull/grimmliknande och inte trivs eler får sår av bett.

Lycka till:bump:

Hur ska ett hacamore sitta när det sitter rätt?

det ska sitta i höjd såsom en vanlig nosgrimma sitter, alltså ungefär två, tre fingrar från benet som sticker ut under ögat
Det är lagom spänt när man kan dra "järnen" 45 grader bakåt.

http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/hackamore1.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/hackamore2.jpg

sätter man det högre kan överdelen av "järnet" slå i benet som sticker ut under ögat.
Spänner man det hårdare gör det ondare än vad det borde göra plus att i värsta fall får hästen svårare att andas. Spänner man det lösare ger det mindre inverkan än vad som är meningen plus att när man ger ledande tygeltag så kan järnen vika sig utåt.
Något som kan vara bra och schysst mot hästen är att ha ludd på remmen under och har man en kedja där istället så tycker jag nästan man ännumer borde ha ludd där.

Senast ändrad av en moderator:

Sparf skrev:
Spänner man det lösare ger det mindre inverkan än vad som är meningen plus att när man ger ledande tygeltag så kan järnen vika sig utåt.

Desto lösare man spänner "skänklarna" desto mer hävstångs effekt blir det och iochmed det så blir det hackamoret skarpare.

Känner igen mig.

Funkar det bra att rida på happymouth? Isåfall skulle jag variera lite mellan hackamore å happymouth. 3-delat happymouth skulle jag rekomendera!

Och vad det gäller hackamore, så enda skillnaden är ju att de dels har hävstångseffekt å dels ger tryck på nosryggen. Vilket betyder att du får rida mycket mer med vikt å skänkel å mindre tygeltag! Jag tycker hackamore är ett bra slags "bett" och rider min häst på det ibland..

vill bara tillägga oxå att det där om att det kan knäcka nosryggen är bara skitsnack!

Mittendelen i det happy mouth better jag har går liksom och snura på och hela bettet sitter fast på någon sorts stålkunstriktion

GloriaOrion skrev:
Desto lösare man spänner "skänklarna" desto mer hävstångs effekt blir det och iochmed det så blir det hackamoret skarpare.

Hej hej:p

Jag anser tvärt om. Om du tillexempel spänner hårdare så och du måste ta i så gör det ju MYCKET ondare än om det sitter för löst. Då kanske skänklarna (kom på vad det hette när du skrev det;) ) svänga 90 grader och när en person drar i tyglarna rakt bakåt så hamnar de ju sällan över 90 graders gränsen. Allstå borde det ge mindre inverkan än vad som borde.

Enligt fakta så är det tvärtemot vad du säger.

Du vet väl att ett hackamore med långa skänklar är skarpare än ett ponnyhack och i och med lång skänklar mer hävstångseffekt.

Så desto lösare, desto skarpare!

Hmm. Är det en orange mittendel?

testa vanligt 3-delat med happymouth, de & vanligt 3-delat är mitt favorit bett:)..

Enligt fakta så är det tvärtemot vad du säger.

Du vet väl att ett hackamore med långa skänklar är skarpare än ett ponnyhack och i och med lång skänklar mer hävstångseffekt.

Så desto lösare, desto skarpare!

Jo, klart jag vet att långa skänklar är skarpare än ponnyskänklar. Men varesig skänklarna är korta eller långa så blir det ju mindre effekt om remmen under hakan är spänd för löst. Kan du inte visa eller beskriva i detalj hur du menar istället?

Ska försöka förklara lite bättre,

Eftersom att remmen under hackan är spänt lösare så blir det ju mer kraft när man tar i tyglarna och i och med det så kan man ju dra skänklarna mer i mot sig än när det är hårdare spänt.

I och med det blir det mer hävstångseffekt och skarpare!

Tyckte oxå att det lät konstigt när jag hörde det första gången, men det är så.

Om du menar så så blir det ju skarpare, men jag har utgått från att skänklarna dras från samma punkt och till samma punkt och då blir ju det som är lösare spänt mindre kraft i och det som här lagom spänt skarpare. Det är svårt att rita hur man menar men jag ska försöka. Lättare med bilder;)

Så du menar så att du inte tar något i hacket när du jämför:confused:

Förstår inte riktigt:smirk: !

Senast ändrad av en moderator:

Har ritat bilder men man ser ingen skillnad på bilderna så det är ganska meningslöst att lägga ut dom. I vilket fall som helst så bör man utgå från att hackamoren ska vara "rätt" spänt ("rätt" finns det finns det säkert delade meningar om också:smirk: . Sunt förnuft är bäst) för då blir det varken för skarpt eller för lite effekt.

Jo, det är klart men man har det helt enkelt så att det passar hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 582
Senast: Alexandra_W
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 640
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Betäckning 2024 - föl 2025