Vilket bett är bäst till min häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kaijjsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 582
Sv: Vilket bett är bäst till min häst?

Så du menar så att du inte tar något i hacket när du jämför:confused:

Förstår inte riktigt:smirk: !

alltså.. hmm, jag ska försöka förklara:p
Jag utgår från att skänklarna dras från 0 grader till 45 grader både när käkremmen är spänd för löst och när den sitter "rätt".
Är det rätt spänt blir det en viss effekt när det når 45 gradersgränsen. Är det för löst spänt blir det inte alls lika skarpt när det når 45 grader. Ska man få det lika skarpt som det "rätt" spända hackamoret så måste man fortsätta bakom till kanske 60 grader. Men där tar det ändå stopp. Fortsätter man ändå att dra så klart det blir skarpare, men det är samma sak med det som är lagom spänt. Alltså att om man drar ännu mer på det lagom spända hackamoret så att det också kommer fram till 60 grader så blir det ju mycket skarpare än det som är spänt för löst...

äsch, hur jag än förklarar så blir det flummigt skrivet. sorry:p

Jodå, ska prova att rida med hackamore idag, hittade ett lite billigare på ekohallen, med kedja bak, men köpte ludd som jag ska ha på. så nu får vi se hur det går

mycket bra, konstigt nog känns det som hon vågar ta för sig mer med ett hackamore känns som attt hon får mer bogfrihet. har lite problem med att svänga och lite sådnt när hon inte vill men det kommer ju med tiden :)

mycket bra, konstigt nog känns det som hon vågar ta för sig mer med ett hackamore känns som attt hon får mer bogfrihet. har lite problem med att svänga och lite sådnt när hon inte vill men det kommer ju med tiden :)

Det låter som att det passar bra på din häst!

Vad roligt att det funkar:) !

Lycka till nu i fortsättningen!

Vad roligt att det fungerar:D Joo, det kan vara lite krångel i början men man lär sig med tiden andra knep att ta till. Man brukar lära sig att använda vikt och skänklar som styrning mer då dessutom:) Vilket jag tycker är en ganska bra fördel;)

Lycka till:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 582
Senast: Alexandra_W
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 640
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka