Vilket bett är skarpast?

Ray

Trådstartare
Vilken tanke har ni? Vilket bett är mildast/skarpast för hästen?

Tvådelat, tredelat, rakt tränsbett? Rörliga eller fasta ringar??

På min häst känns det raka bettet starkast, tredelat snäppet skarpare än tvådelat, och lösa ringar "starkare" än fasta.
Men mycket jag läst så borde det vara tvärt om...
Med "skarpast" menar jag vilket bett man får mest reaktion för...om ni förstår vad jag menar...:angel:

Sv: Vilket bett är skarpast?

Det är ju mycket diskussion om just detta just nu.. Elelr om bett överhuvudtaget. Vissa säger raka bett är mjukare i munne andra tvådelat. Tredelat påstår vissa ska vara bättre.
Men jag tror först och främst att det är individuellt för varje häst.

Bl.a. skiljer sig tvådelat från tredelat, när man tar i ett tvådelat bett, trycks det upp i gommen det gör inte ett tredelat.
Har man alltså en häst med gomm som "sticker ner"(trångt i munnen, lågt i tak hehe)) är troligtvis ett tredelat trevligare än ett tvådelat, då de tvådelade gör ont när det trycks upp i gommen.

precis, och vilken mun det ligger i :)

Vilken tanke har ni? Vilket bett är mildast/skarpast för hästen?

Tvådelat, tredelat, rakt tränsbett? Rörliga eller fasta ringar??

På min häst känns det raka bettet starkast, tredelat snäppet skarpare än tvådelat, och lösa ringar "starkare" än fasta.
Men mycket jag läst så borde det vara tvärt om...
Med "skarpast" menar jag vilket bett man får mest reaktion för...om ni förstår vad jag menar...:angel:

Om man titta på hästens mun så är ett rakt bett och tredelat bett bäst för munnens anatomi. Däremot ju mer brytpunkter du har i munnen desto skarpare blir det.

Ett rakt bett kan vara bra för en del hästar men många kan upplevas om stumma och svårsvängda.
Ett tvådelat kan trycka i gommen på vissa hästar och de kan bli lite oroliga i munnen av detta och i det fallet upplevas som stark då hästen inte trivs med bettet.
Ett tredelat ligger bättre i munnen, och de flesta brukar inte vara så starka på det
Lösa ringar är alltid mjukare och snällare än fasta ringar då det med fasta ringar är alltid en liten hävstångseffekt då tygeln alltid nyper fast i ringen och denna i sin tur rör inte på sig.
Seedan finns det känsliga hästar som inte kan ha löpande ringar då de går sönder och därefter kan kännas hårda i munnen.

Den bästa lösningen på bettproblem enligt tandläkare är att växla mellan bett ofta! gärna tre olika bett i veckan... då tryckytan hela tiden ändras.

Men precis som de ovanför säker det är alltid i sista hand hästens mun och ryttarens hand som bestämmer vad som är skarpt och vad som är mjukt och snällt för hästen!

PS för att få ut rätt inverkan av bettet måste det alltid vara väl anpassat för just din häst!!!!!! DS

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 228
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka