Vilket bett tror ni passar bäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare I_Love_Humle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 175
I

I_Love_Humle

COLOR=RoyalBlue] :) En fjording på 16 år, seg i munnen (hade en vass tand förut, men den blev bortraspad av dom förra ägarna). När vi köpte henne (i början av augusti) så fick vi med ett pessoa, som dom hade på yttersta ringen. Vi trodde ju att det var det bästa, men när vi började arbeta henne och hon blev piggare så blev hon VÄLDIGT tung när hon gick i form! Så bara för skojs skull lånade jag ett hackamore, o gud så bra hon gick! Inte i perfekt form, men så lätt att stanna, svänga, få igång osv. En helt annan häst! :eek: [/COLOR]

Men vet inte riktigt om jag vågar rida med hackamore, vi rider nämligen bara ut, men tänk om hon drar iväg någon gång? Jag har ingen större lust att dra henne hårt över nosryggen precis! Finns det något bett ni skulle rekomendera?? (har hört att det inte är bra att hoppa med hackamore, varför?)

Sv: Vilket bett tror ni passar bäst?

Prova att rida på ett rakt bett. Ett rakt bett har hästen inte möjlighet att bitatag på och är på så sätt skonsamt mot tänderna. Nackdelen med ett rakt bett är att om du använder ledandetygeltag så går inte hjälpen igenom fullt ut.

Jag har haft en utbildad hästtanläkare till min häst och hon rekomenderade varmt raka bett. Viktigt är oxå att ha ett bett som inte är varken för stort eller för litet. Allt för många har för långa bett på sina hästar vilket medför att bettet viker sig i munen (två, tredelat) och lägger sig i gommen och gör det väldigt obehagligt för hästen, hästen kan oxå då ta tag i bettet med baktänderna villket kommer ge skada på tanden = illningar, tandont, sur häst. Bettet ska gå strax utanför mungipan och ska inte vara så hårt åt draget att det blir mer än en rynka vid mungipan.

Lycka till!

hej hej, skönt att du packat ner ditt pessoa :)

hackamore går mycket bra att rida ut på, om din häst är stark är det ju det du ska jobba på. inte skaffa skarpare bett.
Ofta springer hästen för att du drar, med hackamore blir effekten en helt annan.

jag rekommenderar ett tredelat smalt bett.
eller ett rakt svagt böjt bett. .

/j*

Sidepull, helt klart. I alla lägen. ;)
Finns en tråd om det här på utrustnings-forumet där jag skrivit ett inlägg om sidepull. Du kan ju kika där om du är intresserad.

Sidepullet är framförallt bra om man vill att hästen ska bära sig själv - iaf enligt min erfarenhet.

Pessoa e ju inte skarpare än annat så länge handen e mjuk
:bump:

pessoa är inte skarpt bara obehagligt.
ett pessoa använder oftast bara de som inte orkar lära hästen att lyssna=stark, alltså drar man. och att dra i ett pessoa gör bara hästen illa.

Så jag skulle inte orka lära min häst då....tycker det är ganska onlödigt att slita i den däremot...
Pessoat lägger ju bara lite tryck över nacken...inget farligt i det...

känn själv. Hästar är oerhört känsliga bakom öronen! du oxå egentligen.
Jag med många andra menar att pessoat är nån sorts genväg för att man inte orkar ta itu med det där problemet.
Varför lär du dig inte rida med ett riktigt hävstångsbett?
eller byter till ett tredelat och övar på ex röstkommando och sitsinverkan tillsammans med den övriga dressyren?
Jag vill inte peta dig på näsan, du känner din häst bäst, men att gå tillbaka några steg i utbildningen är aldrig fel.
mvh jenny

Jag har tre-delat....vilket e då ett riktigt hävstångsbett du talar om?
Min pålle stannar dessutom på kommandot wow...
Så det e inga problem med kommunikationen...heller...
Men jag har inte x antal kilo i handen som många halvblodsryttare har...

Senast ändrad av en moderator:

hm, så varför rider du inte på ett vanligt tredelat då? om du är lätt io handen o allt klaffar :)

ett riktigt hävstångsbett är ett bett med fasta skänklar och kedja under hakan, ex kandar.

Jag rider på ett westernbett som har det....funkar super det med....jag gillar mitt pessoa och det gör hon oxå....
Med vanligt bett och förhållning eller så börjar hon gnissla tänder....tom hästtandläkaren har rek. tredelatpessoa och på max hävstång...

Kommer ej ihåg hans namn, men e en av de bästa i sverige enligt de i förra stallet som bara använder honom och ingen annan...

åh.. det där borde man ta upp i en annan tråd egentligen.
Men pessoat behöver inte vara dåigt för tänderna, bara för resten av hästen :)
/jenny

Nä, men jag skulle tycka att det var jäkligt obehagligt att ha en massa stål i munnen. Oavsett om det låg stilla eller tryckte/drog mig i munnen.

Sidepullet är framförallt bra om man vill att hästen ska bära sig själv - iaf enligt min erfarenhet.

Och då får du vara snäll att föklara, såvitt jag vet och fått lära mig är sidepull ett utbildningsverktyg. Bärigheten har ej kommit när man använder sidepull, när den skall tränas används andra träningsverktyg? :confused:

Kommer ej ihåg hans namn, men e en av de bästa i sverige enligt de i förra stallet som bara använder honom och ingen annan...

Om du menar TL, så nej han rekommenderar inte pessoabett till någon häst. Tvärtom anser han att de bettet har givit många hästar tandproblem, dessutom funkar det från två håll nacken+mun.
Vet jag det så säkert då, jo jag tillät mig att diskutera detta med honom för ca 1 månad sedan inklusive en mindre debatt om karies och lite annat smått och gott. :D

Däremot vet jag en tandläkare som rekommenderade den, och hästen fick sen besöka TL som konstaterade stora tandproblem. Ja man blir ju inte kirurg bara för att man köper sig en skalpell. :devil:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej på er! Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem. Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett... 2
Svar
23
· Visningar
4 053
Senast: poloplayer
·
I
Utrustning Någon som gör det? Har testat att rida våran fjording :love: (16 år, och hård i munnen) på hackamore, hon gick superbra! Kanske inte i...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: MizzBellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?