Jag brukar lära mig rida hästen för att få kontakt med den. Är VÄLDIGT restriktiv med skarpa bett.
För det första, hur ser din häst ut i munnen? Har du ens titat in där ngn gång? Det tillhör allmän hyfs att hästen kan bli kollad i munnen (iaf av sin ägare/skötare) och det tillhör definitivt "att ha allmän koll" att veta hur hästen ska se ut i munnen (det man nu kan se utan riktiga grejer). Tycker iaf jag.
Har du varit hos ngn tandläkare med hästen? Den bör kollas ca en gång om året om den INTE har problem, vilket din uppenbarligen har och du borde då iaf välja att kunna utesluta rena medicinska problem genom att besöka en bra hästtandläkare.
Sen kan huvudkastning osv även berr på ryggproblem, ofta i kombination med dålig mun och dålig form vid ridning. Detta bör oxå kollas upp.
Sen kan du tänka på bett. Då väljer du ett utan hävstång, dvs ett tränsbett som passar hästens mun och smak (fråga tandläkaren om det första, låna bett den rekommenderar och testa för att komma på det andra).
Generellt:
Rakt - är stabilt men ger tryck på tungan. Beror på hur ryttaren rider och vad hästen gillar, ligger dock ofta bra.
Tvådelat - får INTE vara för långt, passar bra i små munnar där tredelade inte får plats. Kan ge tryck i gommen, spec om hästen är låg i gommen och om det är lång.
Tredelat - brukar passa bra om det är rätt storlek. Förhindrar att bettet slår upp i gommen men ger lite mer tryck på tungan.
Bettlöst är det ultimata för mig om jag har egen häst - tycker om bettlöst, utan hävstång "såklart".
Välj vad du vill så länge du tar hjälp av ngn som kan hjälpa dig kolla så din häst är ok och inte har ont eller liknande och att det inte är din ridning som behöver åtgärdas (åka på träning e ju d roligaste man kan göra

).