Vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cinnamie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 928
C

Cinnamie

Jag har ett lite hetsigt sto som jag rider på pelhambett. Har inte tyglarna på det starkaste sättet. Hon känns lite hård i mun och slänger med huvudet när man tar tag i tyglarna. det blir värre ju hårdare man tar i. Jag försöker vara mjuk men det känns som om hon är alldeles stum ibland. Vad brukar ni använda för at få mer kontakt med hästen?

tacksam för hjälp snarast :bow: :bow:

Sv: Vilket bett?

För mig låter det som att hästen inte gillar bettet du använder.
När du säger att hon känns hård i munnen och slänger med huvudet blir det ganska uppenbart.

Ja har själv vatt i samma situation, vi använde oxå pelhambet, ett rakt, då povade vi med två tyglar
de va jätte bra, hästen trivdes tydligen att få eftergift genom attt man byta tygel när den gjorde rätt....... ja fast de funkar ju kanske inte på alla, men de verkade funka bra på den ja red (finns inte mer på denna sidan av ljuset :cry: )

Álin skrev:
För mig låter det som att hästen inte gillar bettet du använder.
När du säger att hon känns hård i munnen och slänger med huvudet blir det ganska uppenbart.

Vad rekomenderar du för bett då? Har du någon ide? Det finns ganska många bett att välja på i djungeln.:bump: :bump:

Ibland är man lit vilsen i bettdjungeln som sagt. Jag rider på pessoa nu och inte pelham. Pelham ahr jag lagt ner för länge sen. :p :p :p

Vad menar du med att du inte har tyglarna på "det starkaste sättet"?

Du använder alltså två tyglar? Eller använder du inte stången alls? Delta? Är mundelen ledad?

Om vi säger så här så vill jag byta bett överhuvudtaget då jag har haft tyglarna på olika vis på pessoabettet. Inget fungerar bra. Fubderar på att rida på ett Bitless Bridle träns. Men om jag ska fortsätta med vanligt träns så undrar jag bara vilket som verkar vara bra. Vanligt bett kan vi slopa för det var för svagt. Jag måste ha något mittemellan. Jag är helt förvirrad just nu och vet varken ut eller in. :confused:

Jag har ingen aning eftersom jag inte känner din häst och jag vet inte hur den ser ut i munnen. Har du inte möjlighet att låna några olika bett från någon kompis, och prova vilket som känns bäst?

Men är det Pessoa eller Pelham du har nu? Tvådelat, tredelat eller rakt?

Vimsan skrev:
Så här skrev du 10:24

Och så här 12:22.... har du redan hunnit byta bett :confused:

Nej. Jag skrev ett till tillägg senare om att jag skrev fel bett. Jag rider nu på pessoa. Pelham red jag på för över ett år sedan. Jag skrev fel i första inlägget. :angel:

Álin skrev:
Men är det Pessoa eller Pelham du har nu? Tvådelat, tredelat eller rakt?

Jag rider på pessoa tvådelat nu. Jag ska prova med ett tredelat vanligt bett. Tror jag har ett sådant liggandes någonstans om jag mins rätt. :cool:

Din häst har ONT i sin mun. :crazy: Du har förmodligen ett alldeles for skarpt bett på henne, eller så är det fel stl. Om en häst reagerar så när man tar tygeln så är den inte dum och stark, den visar smärta....

Centaur skrev:
Din häst har ONT i sin mun. :crazy: Du har förmodligen ett alldeles for skarpt bett på henne, eller så är det fel stl. Om en häst reagerar så när man tar tygeln så är den inte dum och stark, den visar smärta....

Jag håller med dig till fullo :bow:

Testa hackamore, eller kombinationsbett. Dom har iaf funkat bra på mitt "ånglok" (på honom funkade inte heller pessoa, han reagerade precis som din häst). För mig har även ett vanligt 3-delat eggbett fungerat bra. Prova att variera lite mellan olika bett.
Lycka till!

Cinnamie skrev:
Jag rider på pessoa tvådelat nu. Jag ska prova med ett tredelat vanligt bett. Tror jag har ett sådant liggandes någonstans om jag mins rätt. :cool:

Ja det tycker jag att du ska göra. Funkar inte det tycker jag att du ska be en veterinär kolla munnen på hästen, så att hon inte har några skador eller sår.

Tränare i Holland hade pessoabett uppe till diskussion förra âret. Dom ansâg bettet pâ tok för starkt samt att det"bryter" ryggen pâ hästen i sprânget, dom förreslog faktiskt pelham som alternativ. Men det gâr ju inte att bara rida pâ pelham, det är svârt att ha hästen "lös" i käkarna med ett sânt. Själv växlar jag mellan mitt kandar(spec.robaertstâng,treddelat tränsbett) och vanligt tvâdelat med parerstänger. Har ocksâ tvinnat med parerstänger men det har jag inte behövt pâ rätt sâ länge. Ibland Myler, ibland pelham rakt syntet, ibland vanligt rakt syntet ibland "ophaal" sorry jag kommer inte pâ vad det heter pâ svenska och en del andra ocksâ.

Men mest kandar o vanligt. Det är som att man ibland behöver byta upp eller ner förr att kunna komma tillbaka till det vanliga

Cinnamie skrev:
Jag har ett lite hetsigt sto som jag rider på pelhambett. Har inte tyglarna på det starkaste sättet. Hon känns lite hård i mun och slänger med huvudet när man tar tag i tyglarna. det blir värre ju hårdare man tar i. Jag försöker vara mjuk men det känns som om hon är alldeles stum ibland. Vad brukar ni använda för at få mer kontakt med hästen?

tacksam för hjälp snarast :bow: :bow:

Jag brukar lära mig rida hästen för att få kontakt med den. Är VÄLDIGT restriktiv med skarpa bett.

För det första, hur ser din häst ut i munnen? Har du ens titat in där ngn gång? Det tillhör allmän hyfs att hästen kan bli kollad i munnen (iaf av sin ägare/skötare) och det tillhör definitivt "att ha allmän koll" att veta hur hästen ska se ut i munnen (det man nu kan se utan riktiga grejer). Tycker iaf jag.

Har du varit hos ngn tandläkare med hästen? Den bör kollas ca en gång om året om den INTE har problem, vilket din uppenbarligen har och du borde då iaf välja att kunna utesluta rena medicinska problem genom att besöka en bra hästtandläkare.

Sen kan huvudkastning osv även berr på ryggproblem, ofta i kombination med dålig mun och dålig form vid ridning. Detta bör oxå kollas upp.

Sen kan du tänka på bett. Då väljer du ett utan hävstång, dvs ett tränsbett som passar hästens mun och smak (fråga tandläkaren om det första, låna bett den rekommenderar och testa för att komma på det andra).

Generellt:
Rakt - är stabilt men ger tryck på tungan. Beror på hur ryttaren rider och vad hästen gillar, ligger dock ofta bra.
Tvådelat - får INTE vara för långt, passar bra i små munnar där tredelade inte får plats. Kan ge tryck i gommen, spec om hästen är låg i gommen och om det är lång.
Tredelat - brukar passa bra om det är rätt storlek. Förhindrar att bettet slår upp i gommen men ger lite mer tryck på tungan.

Bettlöst är det ultimata för mig om jag har egen häst - tycker om bettlöst, utan hävstång "såklart".

Välj vad du vill så länge du tar hjälp av ngn som kan hjälpa dig kolla så din häst är ok och inte har ont eller liknande och att det inte är din ridning som behöver åtgärdas (åka på träning e ju d roligaste man kan göra ;) ).

the_connemara skrev:
Jag brukar lära mig rida hästen för att få kontakt med den. Är VÄLDIGT restriktiv med skarpa bett.

För det första, hur ser din häst ut i munnen? Har du ens titat in där ngn gång? Det tillhör allmän hyfs att hästen kan bli kollad i munnen (iaf av sin ägare/skötare) och det tillhör definitivt "att ha allmän koll" att veta hur hästen ska se ut i munnen (det man nu kan se utan riktiga grejer). Tycker iaf jag.

Har du varit hos ngn tandläkare med hästen? Den bör kollas ca en gång om året om den INTE har problem, vilket din uppenbarligen har och du borde då iaf välja att kunna utesluta rena medicinska problem genom att besöka en bra hästtandläkare.

Sen kan huvudkastning osv även berr på ryggproblem, ofta i kombination med dålig mun och dålig form vid ridning. Detta bör oxå kollas upp.

Sen kan du tänka på bett. Då väljer du ett utan hävstång, dvs ett tränsbett som passar hästens mun och smak (fråga tandläkaren om det första, låna bett den rekommenderar och testa för att komma på det andra).

Generellt:
Rakt - är stabilt men ger tryck på tungan. Beror på hur ryttaren rider och vad hästen gillar, ligger dock ofta bra.
Tvådelat - får INTE vara för långt, passar bra i små munnar där tredelade inte får plats. Kan ge tryck i gommen, spec om hästen är låg i gommen och om det är lång.
Tredelat - brukar passa bra om det är rätt storlek. Förhindrar att bettet slår upp i gommen men ger lite mer tryck på tungan.

Bettlöst är det ultimata för mig om jag har egen häst - tycker om bettlöst, utan hävstång "såklart".

Välj vad du vill så länge du tar hjälp av ngn som kan hjälpa dig kolla så din häst är ok och inte har ont eller liknande och att det inte är din ridning som behöver åtgärdas (åka på träning e ju d roligaste man kan göra ;) ).

Jag har haft en kiropraktor som tittat på hennes rygg och tänderna är det inget fel på. Hon har heller inget sår någonstans i munnen det har jag redan kollat. Jag rider lektion och på banan gör hästen inte så här. Det är bara när man rider ut i skogen som hon gör så här. Så därför är jag lite konfunderad då jag har kollat allt det där. Jag kanske rider på något konstigt vis ute i skogen, jag vet faktiskt inte. Allt verkar skumt bara :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 239
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka