Vilket bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cinnamie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 928
Sv: Vilket bett?

Jag funderar på om det kan vara Head Shaking Syndrome. Då kastar hästen med huvudet så som du beskriver. Gör en google sökning så får du mer information.

Till alla: det är inte alltid hästen har ont - min pålla är kollad enligt konstens alla regler inkl röntgad, men är ÄNDÅ ovillig att ta kontakt och rycker gärna med huvudet när man rider. Det härstammar från hennes tid på galoppbanan i kombination med taskig tandvård innan jag fick henne (vassa hakar och visdomständer som raspats ner illa) - dåliga minnen alltså.

Det mesta beror ju på en tidigare dålig hantering, ngt kommer det ju alltid ifrån s.a.s. Men för den skulle byter du ju inte till ett skarpare bett lr hur? Tyckte det lät som att trådskaparens häst var i en sådan dålig period, och då hade ju iaf jag bytt till ett snällare bett, tagit bort bettet och i värsta fall låtit hästen vara från ridining och börjat om från början med bettlöst/bett för att få in en ny, trevlig syn på bett/arbete. Att fortsätta ha samma bett/ridning/rutiner och skulla på tidigare erfarenheter verkar för mig obegripligt (menar inte att du gör d för den skull men jag har sett exempel på det).

Det var ju bra iaf, då kan du utesluta lite grejor iaf :)

Visst kan du rida olika i skogen. Tänk igenom hur du rider dvs, vad du har för mål/krav på dig och hästen när ni ska ut och rida om vad ni brukar göra av passen. Ta steg för steg igenom allt du gör ute och på bana och se vad som inte funkar. Jag menar, varför galoppera om det bara leder till strid? Personligen så ska mina hästar gå lika bra i skogen som på bana, dvs det krävs samma form, lydnad och lösgjordhet ute som på bana. Jag ser skogen som ett utmärk ställe att träna markarbete på (och även ren dressyr för dem som är lite mer utbildade) och ser ingen som helst anledning att minska på NGT krav bara för att de inte rids på en bana. Varför skulle jag det?

Får jag nya hästar att rida så ser jag det snarare som en möjlighet att kolla om hästen verkligen är sådär välriden och lydig som det sägs för jag personligen ser ingen välriden lydig häst i en häst som får knäpp av att galoppera ute eller som ligger på som ett ånglok genom hela ridturen. Även om jag kklart har förståelse för att de kan bli lite överpigga av att galoppträna i backar o liknande men det är ingen anledning till att bli rent olydiga.

Ett jaktkandar (jaktstång kallas det väl också?) kanske skulle passa? Det går att variera hävstångseffekten ganska mkt eftersom man kan välja om man vill ha tyglarna i nån av "hålen" på bettringen eller i själva bettringen. Jag har aldrig ridit på ett jaktkandar själv men vet andra som gjort det med lyckade resultat.
Pessoa är ett lyftande bett (vi hade det på en ponny som envisades med att dra ner huvudet och försöka dra sin ryttare ur sadeln t.ex.) och som ngn sa så har det en förmåga att vika sig (framförallt om det är ett vanligt tvådelat) i munnen och peta i gommen. (Vi hade tredelade pessoan) En bekant sa till mig att pessoabetten är rena tortyrredskapen (men det är olika beroende på häst och ryttare antar jag).
Pelham har jag ridit på själv (ett rakt) på en stor och stark fjording som tyckte att han kunde göra som han behagade (lite dåligt inriden kan jag nog påstå) och det fungerade bra, både med delta och med tygeln i den övre ringen.
Vet en tjej som rider sin superstarka ponny på ett delat gummipelham (hon har det när hon hoppar, annars rider hon på tredelat) och hon säger själv att det är så skönt att äntligen kunna ha koll på hoppbanan.
Problemet med gummi kan vara att vissa hästar upplever det för tjockt.

Smaken är som baken, både för häst och ryttare!

//Lillan

Hästar springer inte med munnen.

Man kan inte rätta till fel i ridningen genom att sätta dit ett skarpare bett.
Ligger hästen på och är "stark" handlar det om att den är eller har varit dåligt riden.

Gummibett är riktigt dåliga bett eftersom dom inte "glider" ordentligt i munnen.

Hackamore är i skarpaste laget och är svårt att använda för att böja och ställa hästen med, använd hellre ridkapson eller sidepull.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 239
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

• Få skimmel vit