Vilket bett?

Emale

Trådstartare
JAg har haft ett problem i hoppningen, att min ponny "hänger" sig på bettet. JAg tränade bort problemet i dressyren men det är fortfarande kvar i hoppningen. Ponnyn är dessutom lite vek i huvudet, så om hon hänger sig på bettet blir det stopp, om jag lättar så fort hon hänger sig så blir hon lätt lång(=stopp). Jag har hoppat på Pelham tidigare och det fungerade bra så nu har jag börjat med det igen. Ett + med Pelham är också att jag kan lägga upp tempot ngt utan att det blir ännu mer stöd i handen. Hon fungerar bra nu.

Men jag får inte tävla ponny på rakt pelham i järn.
Så då är frågan, vilket av dessa tror ni passar mig bäst?

Rakt gummiklätt Pelham (har hört att hästen kan bli "stum" på det, jag tkr också att det verkar så tjockt)

Delat Pelham (men det tar väl bort lite av Pelhamfunktionen?)

Jaktstång ( lite mindre hävstångseffekt? Vet ganska lite om detta bett)?

RIder ngn på ngt av dessa bett? Eller vad tkr ni passar mig? Vill gärna se en bild på jaktstång också om ngn har det.

Sv: Vilket bett?

Hööks säljer jaktkandar.

500421.jpg

Första tanken som ploppar upp hos mig är gags. Jag vet inte om det är tillåtet att tävla ponny på det dock. Gags ger ingen hävstångseffekt som stångbett gör, utan lyfts i munnen och uppmuntrar hästen till att höja huvudet.

Förövrigt tycker jag varken gummiklätt- eller delat pelham är nåt riktigt alternativ..

Ok, tack allihopa för svaren... JAg lutade själv åt jaktstång, och eftersom ni tkr det verkar bäst så kör vi på det ett tag :banana:

*KL*

Jag red aldrig ponny, så förlåt en korkad fråga...
Varför får man tävla på Jaktkandar men inte rak pelham?

bra fråga, tyvärr finns nog inget vettigt svar...men du kan ju alltid maila ridsportförbundet och fråga...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 741
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 839
Senast: Juli0a
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka