Vilket bettlöst alternativ?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har funderat lite på det där med bettlösa alternativ, och kommit fram till att jag skulle vilja "utforska" det lite mer - och även rida H.H lite mer på det. Men det är ju rena djungeln! :nailbiting:
Har ridit H.H en del på hackamore - men då framförallt i hoppning/markarbete, vilket funkat bra. Men hackamore är rätt "skarp" för honom och fungerar bra om han blir taggad/stark, men skulle bli på tok för skarpt till dressyrjobb t.ex. I dressyren har jag testat att bara sätta ett par tyglar i hans grimma, och det funkar helt okej, men är lite i "sladdrigaste"/otydligaste laget.
Jag söker alltså ett bettlöst alternativ för dressyrjobb/skogsridning. Det ska vara lite "tydligare" än en vanlig grimma, men får absolut inte ha någon hävstångseffekt/skärpa som ett hackamore. Vad är det jag söker?
 
Har funderat lite på det där med bettlösa alternativ, och kommit fram till att jag skulle vilja "utforska" det lite mer - och även rida H.H lite mer på det. Men det är ju rena djungeln! :nailbiting:
Har ridit H.H en del på hackamore - men då framförallt i hoppning/markarbete, vilket funkat bra. Men hackamore är rätt "skarp" för honom och fungerar bra om han blir taggad/stark, men skulle bli på tok för skarpt till dressyrjobb t.ex. I dressyren har jag testat att bara sätta ett par tyglar i hans grimma, och det funkar helt okej, men är lite i "sladdrigaste"/otydligaste laget.
Jag söker alltså ett bettlöst alternativ för dressyrjobb/skogsridning. Det ska vara lite "tydligare" än en vanlig grimma, men får absolut inte ha någon hävstångseffekt/skärpa som ett hackamore. Vad är det jag söker?

Jag föredrar en bra kapson. En med fast, brett och platt nosjärn för att få så tydliga hjälper som möjligt utan att det blir för skarpt.

Sidepull tycker jag blir för fladdrigt utöver att det inte är gjort för att ridas med kontakt på.
För dressyrjobb tycker jag alltså en bra kapson är överlägset bäst.

Jag har den här(fast svart):
http://www.marjoman.net/en/dressage...-halter-rings-throat-strap-8435290005510.html

Den är inte snygg. Men jävligt funktionell.
 
Jag har en Barefoot Shape it, den tycker jag fungerar väldigt bra. Man kan också ta en helt vanlig remontnosgrimma och sätta tyglarna i ringarna på sidorna.
 
Låter ju som att det är ett sidepull du söker!
Jag är dock oerhört nöjd med mitt senaste inköp, ett hackamore men med pyttesmå skänklar som dessutom är böjda bakåt, funkar kanon på min känsliga ponny :) tycker att vanliga hack är onödigt skarpa/mycket hävstång. Det här fungerade även att ta lite ledande tygeltag på.
20170523_145658_zpszcnqr2hs.jpg
 
Jag har en Barefoot Shape it, den tycker jag fungerar väldigt bra. Man kan också ta en helt vanlig remontnosgrimma och sätta tyglarna i ringarna på sidorna.

Har samma. Hade önskat lite stadigare järn i så man kunde spänna lösare men det ligger ändå väldigt bra. Har både longer, kapson och sidepullringar vilket var bra. Jag o min häst som rider engelskt gillar sidepullringarna bäst.
 
Låter ju som att det är ett sidepull du söker!
Jag är dock oerhört nöjd med mitt senaste inköp, ett hackamore men med pyttesmå skänklar som dessutom är böjda bakåt, funkar kanon på min känsliga ponny :) tycker att vanliga hack är onödigt skarpa/mycket hävstång. Det här fungerade även att ta lite ledande tygeltag på.
20170523_145658_zpszcnqr2hs.jpg

De där är perfekta. Finns så många olika stänger du kan köpa också som är riktigt korta:)

Snygga också
 
Tycker sidepull funkar bra för mig (rider nu mera bara i skogen så vet inte hur det funkar i dressyr), finns i olika styrkor beroende på hur nosdelen ser ut och med eller utan ludd.

Cilla hade jag bred nosdel och tjockt ludd på medan Simba får ha en nosdel med rep då han och jag inte alltid är överens om vilken tempo vi ska galoppera i.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Leeelot
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
514
Ridning Hej! Jag skulle behöva tips på bettlösa alternativ som är tillåtna att tävla hoppning i (ponny) :) Har en väldigt pigg RAKET ponny som...
2
Svar
28
· Visningar
3 238
Senast: pink_angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp