Bettlöst!

SannaF

Trådstartare
Hej!

Jag skulle behöva tips på bettlösa alternativ som är tillåtna att tävla hoppning i (ponny) :)

Har en väldigt pigg RAKET ponny som älskar att springa, älskar att hoppa och är världens positivaste. Men hon har mycket egna tankar och attityd ;)

Har ni några tips på bettlösa alternativ? Har testat de flesta, hackamore är än så länge bäst men hon lyssnar inte på något av de jag testat när det kommer till hoppning, då blir hon lite för taggad ;)

Vill inte rida med bett, vill rida helt bettlöst men måste då hitta det som funkar för henne. Tips? :D

JAG VILL INTE att ni kommer och klagar på att jag rider bettlöst. Jag vill ha det bettlöst och min häst trivs bäst på det, tack!
 
är bara hackamore som är tillåtet i hoppning,
ur tr;
Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 cm. Får ej användas
i kombination med något bett.
(bett och nosgrimmor som inte står med i tr är inte tillåtna.)
så är nog bara att träna lydnad om du vill ha mer kontroll i hoppningen.
 
är bara hackamore som är tillåtet i hoppning,
ur tr;
(bett och nosgrimmor som inte står med i tr är inte tillåtna.)
så är nog bara att träna lydnad om du vill ha mer kontroll i hoppningen.
Det har skett ändringar nu 2015 i TR, men får tävla med andra bettlösa alternativ :)
 
enda jag hittar i ändringarna är att man numer inte behöver ha ledträns över bettlösa träns på tävlingsplatsen, dvs man kan leda hästen i det träns eller hackamore hästen ska tävlas i.

ur tr ändringar 2015;
Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.
P: För ryttare som rider ponny vid ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307.
---------------------------------------
moment 307,
9. Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 centimeter. Hackamore får inte användas i kombination med något bett. Längden mäts från översta delen där sidostyckets fästs till nedersta delen är tygeln fästs.


eller har du hittat något annat?
 
enda jag hittar i ändringarna är att man numer inte behöver ha ledträns över bettlösa träns på tävlingsplatsen, dvs man kan leda hästen i det träns eller hackamore hästen ska tävlas i.

ur tr ändringar 2015;
Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.
P: För ryttare som rider ponny vid ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307.
---------------------------------------
moment 307,
9. Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 centimeter. Hackamore får inte användas i kombination med något bett. Längden mäts från översta delen där sidostyckets fästs till nedersta delen är tygeln fästs.


eller har du hittat något annat?
Ja, där jag hittade stod det samma sak, fast under är det tillagt att andra bettlösa alternativ är tillåtna men inte kombinerade med varandra.
 
enda jag hittar i ändringarna är att man numer inte behöver ha ledträns över bettlösa träns på tävlingsplatsen, dvs man kan leda hästen i det träns eller hackamore hästen ska tävlas i.

ur tr ändringar 2015;
Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.
P: För ryttare som rider ponny vid ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307.
---------------------------------------
moment 307,
9. Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 centimeter. Hackamore får inte användas i kombination med något bett. Längden mäts från översta delen där sidostyckets fästs till nedersta delen är tygeln fästs.


eller har du hittat något annat?
Det står ju i rutan bredvid att "Tydlighet. Möjlighet för ryttare på häst att rida i valfritt huvudlag, t.ex bettlösa alternativ)" och i texten du citerade står det ju att hästen får ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar.
 
P” Moment 307 Godkända bett och nosgrimmor för ponny
vid hoppning
Bettreglerna gäller på hela tävlingsområdet. Följande gäller:
1. Bett kan vara tillverkade av alla slags material (exempelvis metall, gummi, plast, läder) och ska vara i originalskick.
2. Dubbla bett är inte tillåtna.
3. Minsta diameter på ett bett är 10 millimeter.
4. Tränsbett ska vara antingen odelat, tvådelat eller tredelat. Bettet får vara mjukt böjt.
5. Gags ska vara normalt tränsbett/gags, odelat eller tvådelat.
6. Pelhambett ska vara odelat, tvådelat eller tredelat. Bettet får vara mjukt böjt.
Skänklarna på pelhamstången får ha en maximal längd av 15 centimeter. Pelhambett får endast användas med enkel tygel som ska vara fäst i en deltatygel eller i den större av de två ringarna på bettet.
7. Kimberwicksbett/Jaktstång är tillåtet.
8. Pessoabett med maximalt fyra ringar. Bettet ska vara antingen odelat, tvådelat eller tredelat. Skänklarna får ha en maximal längd 21 av 16 centimeter. Längden mäts från högst upp på översta ringen till längs ner på nedersta ringen.
9. Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 centimeter. Hackamore får inte användas i kombination med något bett. Längden mäts från översta delen där sidostyckets fästs till nedersta delen är tygeln fästs.
10. Inga bett tillverkade av metalltråd, enkel eller lindad, eller kedjebett får användas.
11. Inga bett för ponny får användas med mer än en tygel.
12. För ungponny, mellan fyra och sex år, är endast vanligt tränsbett, odelat, tvådelat eller tredelat bett med mittersta länken/länkarna rund/runda, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar och galoppbett, tillåtna.
13. Inga träns för ponny får användas med mer än en av de avbildade nosgrimmorna. Inga kombinationer av nosgrimmor
är tillåtna.

14. På bett där kindkedja används får kindkedjan vara gjord av metall och/eller läder. Kindkedjan får vara försedd med skydd.

står inget mer och inget annat bettlöst alternativ är avbildat i bilagorna.
 
Det står ju i rutan bredvid att "Tydlighet. Möjlighet för ryttare på häst att rida i valfritt huvudlag, t.ex bettlösa alternativ)" och i texten du citerade står det ju att hästen får ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar.
Fast nu såg jag att det gällde ponny.

EDIT: Fast nu förtydligar ju TR att träns betyder huvudlag med bett. Så man kan ju tolka det som att ponny får använda bettlöst eller någon av de tränsen och betten som finns illustrerade.
 
Det står ju i rutan bredvid att "Tydlighet. Möjlighet för ryttare på häst att rida i valfritt huvudlag, t.ex bettlösa alternativ)" och i texten du citerade står det ju att hästen får ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar.
ja, det är en förtydligande ruta om att man inte behöver ha ledträns på hästar som ska ridas på hackamore. vilket man har behövt tidigare enligt tr (inte för att någon följt det).

har ju tidigare stått att hästen måste ha träns med bett då den vistas på tävlingsplatsen, men att man får tävla och rida på hack. dvs leds hästen så var det ledträns över hacket som gällde.

bläddra igenom tr själva, står inte en enda rad om att något annat bettlöst träns förutom hackamore med en max längd på 17cm på skänklen är tillåtna.
 
ja, det är en förtydligande ruta om att man inte behöver ha ledträns på hästar som ska ridas på hackamore. vilket man har behövt tidigare enligt tr (inte för att någon följt det).

har ju tidigare stått att hästen måste ha träns med bett då den vistas på tävlingsplatsen, men att man får tävla och rida på hack. dvs leds hästen så var det ledträns över hacket som gällde.

bläddra igenom tr själva, står inte en enda rad om att något annat bettlöst träns förutom hackamore med en max längd på 17cm på skänklen är tillåtna.
Men enligt tr är huvudlag ett träns utan bett, och man får använda det huvudlag man vill bara man har kontroll?
 
Fast nu såg jag att det gällde ponny.

EDIT: Fast nu förtydligar ju TR att träns betyder huvudlag med bett. Så man kan ju tolka det som att ponny får använda bettlöst eller någon av de tränsen och betten som finns illustrerade.
är ju också att, finns det inte i tr så får man inte använda det. t ex 3delat baucher bett är inte avbildat i tr, = det är inte tillåtet. men 2delat är tillåtet.
 
Men skit samma i vad där står, behöver tips på bettlösa träns som är bra på starka hästar :)
 
Men enligt tr är huvudlag ett träns utan bett, och man får använda det huvudlag man vill bara man har kontroll?
ja det är flummit, men åter igen, man har bara de bett och nosgrimmor som är beskrivna i tr att tillgå. dvs "
2. Träns / huvudlag
2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
detta betyder att man får leda hästen med vilket bett man vill eller med det huvudlag/träns som man avser tävla i, dvs man får leda hästen på hack om man avser tävla på det.
2.2. Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst. samma här att det som ryttaren föredrar måste vara något av det som är beskrivit i tr. man får alltså inte rida i grimma eller ett ståltråds bett bara för att man trivs med det på framridningen ;)."
 
Men skit samma i vad där står, behöver tips på bettlösa träns som är bra på starka hästar :)
det starkaste bett jag vet är en fin kombination av uppmärksam häst + vältajmad och välbalanserad ryttare.
och det fina bettet får man av träning. lydnadsträning.
 
det starkaste bett jag vet är en fin kombination av uppmärksam häst + vältajmad och välbalanserad ryttare.
och det fina bettet får man av träning. lydnadsträning.
Vill för det första inte ha något starkt, då kan jag lika bra rida med mitt 3 delade bett. Vill ha ett vanligt bettlöst, som starka hästar förstår :)
Det är inte precis så att en tränare kan få min häst att lyssna haha, det är ju upp till mig och hästen. Tro mig, har den bästa tränaren man kan hitta.
 
Vill för det första inte ha något starkt, då kan jag lika bra rida med mitt 3 delade bett. Vill ha ett vanligt bettlöst, som starka hästar förstår :)
Det är inte precis så att en tränare kan få min häst att lyssna haha, det är ju upp till mig och hästen. Tro mig, har den bästa tränaren man kan hitta.

men ridningen har ju inget med styrka att göra, du behöver varken ett starkt bett eller stora muskler för att rida en stark häst. du behöver plocka ner allt i små små delat och visa hästen tydligt så att den kan förstå sin uppgift.
nej din tränare ska inte få din häst att lyssna, tränaren ska ge dig övningar och tips så att du lättare kan få hästen att lyssna på dig.
tränaren ska hjälpa dig att förbättra din tajming, din balans och genom det ge dig de verktyg du behöver för att hästen ska förstå dig.

(ja ridning är skitsvårt om man inte har de rätta verktygen, men ser man inte till sig själv och vad man ska förbättra där så kommer man aldrig någon vart med hästen.)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 293
Senast: Sirap
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 490
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp