Bettlöst!

men ridningen har ju inget med styrka att göra, du behöver varken ett starkt bett eller stora muskler för att rida en stark häst. du behöver plocka ner allt i små små delat och visa hästen tydligt så att den kan förstå sin uppgift.
nej din tränare ska inte få din häst att lyssna, tränaren ska ge dig övningar och tips så att du lättare kan få hästen att lyssna på dig.
tränaren ska hjälpa dig att förbättra din tajming, din balans och genom det ge dig de verktyg du behöver för att hästen ska förstå dig.

(ja ridning är skitsvårt om man inte har de rätta verktygen, men ser man inte till sig själv och vad man ska förbättra där så kommer man aldrig någon vart med hästen.)
Ja precis, men för att kunna GÖRA övningarna behöver jag det rätta bettlösa att lära henne med :)
 
Ja precis, men för att kunna GÖRA övningarna behöver jag det rätta bettlösa att lära henne med :)
nej du behöver bara vara tydligare och mer konsekvent.
är du bara tillräckligt tydlig med vad du vill att hästen ska göra och har hennes uppmärksamhet så kan skippa tränset helt och hållet.

ta ner er ridning på noll ett tag, var konsekvent, var uppmärksam. hoppa inte förrens du har hästens fulla uppmärksamhet. och då du har det så avbryter du hoppandet så fort hästen slutar lyssna på dig.
 
nej du behöver bara vara tydligare och mer konsekvent.
är du bara tillräckligt tydlig med vad du vill att hästen ska göra och har hennes uppmärksamhet så kan skippa tränset helt och hållet.

ta ner er ridning på noll ett tag, var konsekvent, var uppmärksam. hoppa inte förrens du har hästens fulla uppmärksamhet. och då du har det så avbryter du hoppandet så fort hästen slutar lyssna på dig.
Vi rider redan i bara halsgrimma och repgrimma ;)
Men jaja, känner inte att vi kommer nån vart här. Men tack.
 
är ju också att, finns det inte i tr så får man inte använda det. t ex 3delat baucher bett är inte avbildat i tr, = det är inte tillåtet. men 2delat är tillåtet.

Fast det stämmer inte riktigt, det där gäller för dressyr. I hoppning är betalningen i princip fri under förutsättning att det inte skadar hästen (det gäller dock bara på storhäst).
Hästar får ridas i träns eller huvudlag. Sidepull är ett huvudlag, tex.
 
Fast det stämmer inte riktigt, det där gäller för dressyr. I hoppning är betalningen i princip fri under förutsättning att det inte skadar hästen (det gäller dock bara på storhäst).
Hästar får ridas i träns eller huvudlag. Sidepull är ett huvudlag, tex.
Precis som jag tolkade det, alltså, eftersom de i TR klargör att träns är ett huvudlag me bett.
 
en ponny får bara tävla på hackamore, om den inte tävlar i storhästklasser.

Jag vet precis hur frustrerande det är att ha en springig häst man inte kan inverka på, men det enda man kan göra är verkligen att tränatränaträna, konsekvent och aldrig "släppa iväg" dem, eller åka och undersöka hästen från nos till svanstipp för att få klarhet i om den är smärtpåverkad eller inte och det är därför den springer.
 
Men skit samma i vad där står, behöver tips på bettlösa träns som är bra på starka hästar :)
Vill väl påstå att hackamore är bland det skarpaste av de bettlösa varianterna så ser inte riktigt att något annat bettlöst större ha större effekt. Sen är det ju det enda du får tävla på så säger som övriga, träna mera eller strunta i att tävla, alternativt tävla på bett. Ha tålamod och sen kan man ju alltid testa en annan tränare någon gång om man inte tycker man kommer någonstans. Den ena tränaren behöver ju inte utesluta den andra.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 486
Senast: Ramona
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 123
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
984
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp