Vilket bilmärke föredrar du?

Bukefalos 30 år!

Kian är också en väldigt bra bil, mekaniskt. Iaf enligt de mekaniker som jag pratat med. Och reservdelarna är inte (alltför) dyra. Lampor sitter så att man kan byta dem själv mm. Jag som är lite kort sitter väldigt väl i den.

Jag körde Aygo, Yaris, Auris/Corolla. De första är... leksaksbilar? Lite för lätta? Inget motstånd någonstans? Den senare, å andra sidan, är lite för tung. Det krävs lite mer för att svänga, för att trycka ner gasen osv. Karossen, sätena och fjädringen är väldigt hårda, mer gokart än bil.
Jag har en Auris, 2016 års modell. Tung :confused: ? Jag kommer från en 2006 Honda CR-V i och för sig så jag är van vid lite större bilar... :D Och före Hondan en volvo 940 från 90-talet.

Jag har bara haft Toyota, Kia och Volvo. Av de märkena har mina toyotor strulat mest och jag kommer aldrig mer ha någon. Alla tre hade återkommande problem med bromsarna av olika slag. Den sista (en Aygo ) behövde även ny koppling efter 5000 mil och ny kamkedja några år senare.

Båda mina kior har jag egentligen gillat och de har inte krävt mycket service (Rutinservicen på märkesverkstad är dock väldigt dyr jämfört med t ex Toyota). Samtidigt har båda haft större fel som inte riktigt behövt åtgärdas men som drar ner värdet. Nuvarande har t ex ett icke fungerande hybridbatteri men funkar fint som ren bensinbil... Den har bästa utrustningspaketet och känns rätt lyxig invändigt samt har massor bra funktioner som fungerar klockrent. Åkte en ny Volvo här om dagen som kändes otroligt billig i jämförelse (EX60 eller något sånt, elbil i alla fall).

Volvon jag haft var en äldre v70. Stabil bil som alltid fungerade, men tråkig. Och man sitter väldigt långt ner, vilket jag inte gillar.

Min nästa bil blir något nytt (för mig) märke. Skoda kanske.

Kan ju tillägga att jag förutom mina tre egna bilar även kört mina föräldrars, mormors och en kompis bil. Mormors Saab 96 satt jag väldigt mycket sämre i än min egen. Kompisens mercedes funkade inte heller jättebra till min längd.

Började min körkarriär i pappas Fiesta och han har haft tre olika som jag trivts med men de har varit väldigt små. Min egen av betydligt nyare årsmodell känns större. Mamma hade en Opel Zafira när jag fick körkort. Jag satt bra i den, den var hög men det var väl också det enda som var bra med den. Men det kan ha varit att just den var ett måndagsexemplar också för den bilen var inte annat än sönder. Har sen kört en lång rad av V70 i olika årsmodeller, men har alltid gillat saabarna bättre.

Idag har föräldrarna en V60 (sitter hyfsat i den men den är på gränsen till att jag inte ska nå) och en C30 som faktiskt är riktigt rapp.

Jag har kört Volvo nästan alltid sedan jag tog körkort. Har hållt mig till olika volvovarianter i alla bilbyten, aldrig trivts lika bra i andra bilar jag provat. I våras gick jag dock över till Tesla och alltså wow, utan tvekan den bästa och mest bekväma bil jag någonsin kört!

SAAB. Har alltid kört Saab, har det från pappa som var saabfantast ut i fingerspetsarna. ❤️

Nu börjar min 9-5a bokstavligen rasa i bitar, har gått snart 38k och har så många fel att det liksom inte går att laga mer på den.
Så nu vet jag inte vilken fot jag ska stå på, leta efter en ny Saab eller titta på andra märken? Önskar att jag kunde fortsätta med Saab för alltid.

Och varför?

Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?

Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?
Jag kör Mercedes för att jag föredrar deras bilar framför andra märken. Bekväma att sitta/köra i och snygga bilar i mina ögon.

Oavsett märke så föredrar jag vad som nu räknas som gamla bilar.
Jag vill köra manuellt växlad bil, med fysiska knappar för allt och utan fem miljarder irriterande varningspip för tusen olika saker. Jag vill köra en bil, inte åka med i en dator på hjul.

Med det sagt: hade jag kunnat välja fritt så hade jag valt BMW. Jag tycker de är otroligt bekväma, många är snygga och de är roligare än många andra bilar.

Även Audi har jag trivts i, har dock bara kört två sådana (A6 och RS5).

Får motvilligt säga att jag gillar Volvo. Inte roliga, men otroligt bekväma, okomplicerade och gör sitt jobb utmärkt. Dessutom lätta och billiga att fixa när något går fel.

Bästa vännen kör Saab och älskar den bilen. Jag har inte kört den själv än, men åkt med mycket i den och den känns som ett vettigt alternativ till Volvo. Bekväm, praktisk, tydligen lätt att meka med (åtminstone 9-5an). Hade inte varit missnöjd om den bilen varit min.

Min gamla Nissan Micra var en perfekt stadsbil. Liten på riktigt, smidigare än allt annat, bensinsnål, förvånansvärt bekväm, pålitlig och allmänt skitbra för vad den var. Tror den hade kamkedja också om jag inte minns helt fel. Saknar den faktiskt.

Liknande trådar

• Broms och gaspedaler på olika bilmärken
  • Jätteägg (a.k.a fortsättning på "Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner")
  • Biltips
  • Syskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar