Vilket bilmärke föredrar du?

Bukefalos 30 år!

Har testat flera olika märken. Växte upp med Mazda som mina föräldrar hade flera modeller av. Nu har jag volvo och är nöjd med allt utom lastutrymmet på just den här modellen.
Då jag tidigare kört utländska märken har det hänt att det tagit lång tid för verkstan att få tag i reservdelar. När jag hade en Opel tog det typ tre veckor. Det har aldrig varit problem med Volvon. Jag kommer att fortsätta hålla mig till Volvo.

Och varför?

Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?

Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?
Seat och Toyota.

Kvalitet och pris/driftskostnad.

Jobbade på Audi i mitten av 2000-talet och köper gärna exakt samma bil 100.000/200.000 billigare (Seat/Skoda istället för Volkswagen / Audi). Dessutom halva priset på många reservdelar trots att det är exakt samma artikel. (Minus är att logistiken för reservdelar är halvt horribel från Seat jämfört med tysk precision.)

Toyotan är ärvd och en överraskning i låg driftskostnad.

Bortsorterad är Opel, har försökt två gånger (både med ny och begagnad) och helt bedrövligt. Från start till mål med allt. Även Ford är för evigt no-no.

Hade det gått att ha Saab i all oändlighet hade jag haft det!

Nu har jag en Peugeot, och är väldigt positivt överraskad för jag hade väl sisådär tankar om märket tidigare. Bekväm, tyst, driftsäker trots att den är gammal, och billig.

Tidigare har vi haft ett par Volvo (älskade S60-hybriden men har absolut inte råd med den bilen på egen hand), en BMW (som ägnade de tre åren som helt ny med att vara på verkstad för fabriksfel).

Gillar att köra Seat och hade förstås kunnat tänka mig ett säkert kort som Toyota också.

Jag tycker mycket om min Saab, en 9-5 från -06. Är beredd att laga den ganska mycket innan den får gå i pension. Trevlig att köra, bra väghållning, hyfsat enkel att fixa med själv, helt okej vikter (den får dra 1800 kg med BE vilket än så länge räcker för mig). Stark bil och det känns inte tungt att dra med den. Lagom modern för mig.

Har kört lite olika bilar och tycker väl att de flesta varit okej förutom Citroenen. Den var hemsk. Renaulten är krånglig att fixa med och svag, ingen bra dragbil. VW Caddy är ganska tråkig och intetsägande, Renault Caddy var praktiskt till det den jobbade med. Opel skåpbil har jag inga större klagomål på. De Volvo jag kört har varit okej, men jag kör hellre min Saab.

Tycker nog överlag bättre om bilar från årtalen -06 till ungefär -14. Vill inte ha för mycket teknik och jag vill inte att bilen kör sig själv eller blir upprörd på mig och uttrycker detta. Uppskattade inte när en Renault varnade mig för grusväg heller (vilket den även gjorde precis när man börjat köra, på grusväg). Backsensor är nog det mest moderna jag uppskattar på bilar. Samtidigt föredrar jag bilar som inte är för gamla heller.

Volvo. Vet inte om jag någonsin kommer kunna köra/äga något annat. Tysta, stabila, säkra. Jag gillar bilar som är motsvarigheten till "mycket häst att rida", och det tycker jag många volvos (ffa de av lite äldre modell) är.

Jag gillar mina Saabar :D
Tråkigt nog så börjar det ta slut och jag vet verkligen inte vad jag nästa gång ska köpa för bil.
De är otroligt bekväma att köra och är dessutom bekväma att åka i. Bra upplägg på inredning, trevliga att titta på och prisvärda. Det händer också något när man trycker på gaspedalen :D
Jag med! Har haft både 900 och 93 och älskade dem. Jag som är kort med korta ben satt dessutom mycket bättre i Saab än i motsvarande Volvo. Lånade en Volvo av snarlik årsmodell som min 900 av min dåvarande chef en gång och räckte inte riktigt ner till pedalerna. Satt också riktigt illa i BMW som var den bilen som fanns på körskolan.

Mitt stora problem har också varit att det börjar bli svårt att få tag i Saab nu. Bytte faktiskt i somras till en Ford fiesta. Den är ändå riktigt trevlig och känns mycket mer som en riktig bil än pappas av samma sort men av betydligt äldre modell. Bensinsnål dessutom. Men det går enbart för att mamma har en annan bil som kan dra och som har ett större bagage som jag kan låna. Använder den mest som pendlarbil, allt som rör hästarna får jag ta med mammas. Saknar bagaget på Saaben, det var perfekt.

Jag har ägt allt från Mazda 818, Saab96, Volvo 154, 240 och 940. Ford sierra (märklig bil...) Huyndai Sonata (älskade den men den dog i förtid pga konstruktionsfel i motorn) och nu kör jag en Peugeot 308 hdi. Den tuffar och går, är oväntat stark och rolig att köra men börjar bli väl gammal.

Kört Citroen några olika modeller och inte gillat nån. Haft Golf som lånebil. Usch.
Kommer sannolikt inte ha råd med annan bil när denna dör, annars skulle jag satsa på Toyota

Och varför?

Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?

Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?

SAAB är alltid först i mitt :heart

Jag har bara kört typ två Mercedes (en personbil och en pickis) och ingen BMW men tycker båda är i allmänhet skitfula så de är jag inte intresserad av :D Pickisen var hemsk, det är bland det plastigaste jag suttit i och definitivt inte en arbetsbil :meh:

Eftersom jag kört en mycket stor mängd bilar i VW-familjen så kan jag säga att mer eller mindre alla Audi över 4 är trevliga och A8 men för många hästar är bland de roligare saker jag kört. Samma gäller alla sportvarianter av Audi jag kört.

Passat Alltrack är galet trevlig för oss vanliga dödliga som inte har råd med för många hästar. Samma gäller Golf och de större modellerna av Skoda.

Sedan bär det emot men särbons C4:or är/har varit trevliga att köra när det kommer till småbilar och de går vansinnigt snålt. Dock har de lite franska saker för sig så de är rätt långt ner på listan över bilar jag kan tänka mig åt mig själv.

Även om de inte är sexiga så har jag hittills inte kört en Volvo jag avskytt. Min egen gamla V40 är riktigt bra och XC90 är den sexigaste SUV:en jag kört (och då har jag kört en drös i VW-familjen samt XC60 och XC40). Nya V90 är fantastisk.

Särbons Honda CR-V är också en väldigt trevlig bil.

Toyota gillar jag även om jag inte kört så många (körskolan hade Toyota bla) men det är trevliga och okomplicerade bilar.

Vad gäller pickisar absolut hatar jag äldre King Cab/Navara, det är bland det vidrigaste som finns i pickisväg. Toyota Hilux är himla trevlig och jag bara ÄLSKAR VW Amarok, det är den bekvämaste pickisen jag kört :love:

Skåpbilar generellt är hemska (Caddy, Berlingo etc) men de är ju inte till för långkörning egentligen.

Kan tillägga att min morfars bror var SAAB-mekaniker, han började med att skruva flygplan i Linköping och gick sedan över till bilarna när han flyttade hem till Falun. När jag köpte en reservdel till min sista SAAB hos SAAB i Falun fick jag rabatt när det framkom att jag var släkt med honom, han var en legend i SAAB-kretsar här i faggorna :heart

Han gjorde att vi är många i släkten som körde SAAB väldigt länge.

Jag har bara haft Chevrolet och har varit nöjd med dom, är faktiskt lite ledsen att det nog inte blir nån fler amerikansk pga Trumpens idiotier. Bra väghållning, bra komfort, lättkörda och smidiga att manövrera, lagom med klös när det behövs men sansade övrig tid. Största nackdelen har varit att man alltid får beställa reservdelar från utrikes. Men ingen har haft nåt problem som varit dyrt och besvärligt att fixa så det har jämnat ut sig.

Skulle jag byta till ett annat märke och inte behövde mycket plats till hund så skulle det mest troligt bli en Saab, har haft ett antal såna inom släkten och det har varit bra bilar.

Jag har haft väldigt många olika bilar. Bor så att bil är ett måste och i början var inte ekonomin den bästa efter en skilsmässa.
Då var fabrikat och modell inte avgörande utan priset.
Sedan efter en flytt blev förmågan att ta sig fram även på vintern avgörande. Många olika fyrhjulsdriva bilar har passerat.
Det märke som jag köpt som fabriksny mest är Dacia Duster.
Att jag köpt mer än en beror inte på bilen. Den första jag köpte fick en kronhjort i sidan. Evigt tacksam för att det var den bilen jag satt i då. En lägre eller med mer sluttande motorhuv hade inte satt hjorten i sidan utan i vindrutan.
Att nu är i begrepp att byta bort även Duster nummer två beror fortfarande inte på bilen. Jag har blivit med tre hundar och behöver mer lastutrymme. Den nya är fortfarande en Dacia men den här gången en Bigster som är något större.
Det jag har märkt är att man får mycket bil för pengarna. En fantastisk bil att köra i snö och halka. Dessutom har mina varit väldigt driftsäkra. I stort sett bara på verkstad för sin ordinarie service.

Jag och sambon har 3 bilar nu då en bil ingick i köpet av företaget vi köpt.
Det är en 2005 Holden pickup, ett aus/nz märke som lades ned för några år sedan.
Googlade snabbt och den såldes i Europa under namnet izusu- någonting.

Sedan har jag min älskade 2009 Nissan Navara/king cab och sambon kör sin BMW Z4. Väldigt opraktisk bil men snygg och kul att köra såklart!

Känns verkligen onödigt med 3 bilar mn Navarans flak är för litet för att göra om till jobb-bil.
En idé kunde ju vara annars att sälja Holden och Navara och uppgradera till en nyare pickup som kan vara både jobb-bil och privat bil.
Men Navaran har ett visst sentimentalt värde för både mig och sambon

Och varför?

Min önskan med en bil är att den går.
Så jag gillar nuvarande mest, för den var splitterny så när som på 200 mil.
Min citroen grand picasso var supertrevlig att köra men fick mer och mer fel så jag var nervös att starta den till slut.
Jag gillar att sitta högre när jag kör, har en duster jag trivs med och vill gärna köra liknande bil. Den bara går, än så länge, och är inte så dyr att reparera och kostade en i sammanhanget rimlig peng.

Jag älskar min Kia.

Har tidigare haft Toyota, vilka jag älskade tills jag hittade Kian. Har i närtid även kört Corolla men nej. Står fast vid min Kia.

På jobbet kör jag Kia, VW, Volvo och Skoda. Alla elbilar och... Volvon suger i allmänhet (EX30). VW är ok men alla reglage är på helt fel ställen? Brorsans Golf är bättre på det. Skodan är sjukt bekväm och lätthanterlig och enkel. Dock sjukt bred, speciellt med de superstora backspeglarna och jag når knappt att visa kortet för att checka in på arbetsplatsen.

Jag älskar min Kia.

Har tidigare haft Toyota, vilka jag älskade tills jag hittade Kian. Har i närtid även kört Corolla men nej. Står fast vid min Kia.

På jobbet kör jag Kia, VW, Volvo och Skoda. Alla elbilar och... Volvon suger i allmänhet (EX30). VW är ok men alla reglage är på helt fel ställen? Brorsans Golf är bättre på det. Skodan är sjukt bekväm och lätthanterlig och enkel. Dock sjukt bred, speciellt med de superstora backspeglarna och jag når knappt att visa kortet för att checka in på arbetsplatsen.
Varför föredrar du Kia framför Toyota? Är nyfiken då jag har varit nyfiken på Kia men inte fått ett tillfälle att köra en. Samtidigt som jag funderat på Toyota då de ska bara gå och gå..

Varför föredrar du Kia framför Toyota? Är nyfiken då jag har varit nyfiken på Kia men inte fått ett tillfälle att köra en. Samtidigt som jag funderat på Toyota då de ska bara gå och gå..

Kian är också en väldigt bra bil, mekaniskt. Iaf enligt de mekaniker som jag pratat med. Och reservdelarna är inte (alltför) dyra. Lampor sitter så att man kan byta dem själv mm. Jag som är lite kort sitter väldigt väl i den.

Jag körde Aygo, Yaris, Auris/Corolla. De första är... leksaksbilar? Lite för lätta? Inget motstånd någonstans? Den senare, å andra sidan, är lite för tung. Det krävs lite mer för att svänga, för att trycka ner gasen osv. Karossen, sätena och fjädringen är väldigt hårda, mer gokart än bil.

Liknande trådar

• Broms och gaspedaler på olika bilmärken
  • Jätteägg (a.k.a fortsättning på "Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner")
  • Biltips
  • Syskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat