Bukefalos 28 år!

vilket flugmedel tycker ni e bäst?

W

Warmblood

Vilket flugmedel tycke ni e bäästt
och kan vitlök i foder hjälpa något?
tacksam för svar!!!
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Jag har ett som hjälper imot allting :laugh: (dock kommer jag inte ihåg vad det heter)
Flugor, myggor, knott, bromsar och festingar.

Det enda minuset är att spayen luktar kära/båt :crazy: Inte alls kul att åka hem på bussen när man har använt det... Och bättre blir det inte när man smörjer skapet med en salva som luktar samma skit :D

Tom min pappa har börjat anmärka att det luktar i bilen när han hämtar mig från stallet;)


Vitlök har jag fått lära mig att det inte är bra att ge hästen, kommer inte ihåg anledningen men det var något som lät vettigt iaf.

Lycka till i djungeln av produkter!
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Använder Ultra Shild (hur stavar man?) till vårt fullblod, är det som funkat bäst på honom, ganska dyrt men är väl spenderade pengar eftersom han är väldigt känslig mot kryp.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Håller med! Ultra Shield är väldigt bra och drygt! Inte så lång effekt dock som utlovas på flaskan men klart godkänd! Mot fästingar funkar dock enbart Switch Pour On. Tyvärr! Känns inte så juste att ta till så starkt medel men det är som att välja mellan pest eller kolera. Vitlök är bannlyst hos mig! Även i små doser! Lökväxter tillhör inte hästars diet.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

På grönbete vid en sjö förra sommaren hade vårt fullblod en enda fästing på sig vad vi hittade, kollades varje dag när han fick sitt kraftfoder, fuxen som gick ihop med våran hade massor i ljumskarna m.m som vi plockade så fort vi kom åt (inte vår häst och dom hade hemgjort medel) så jag tycker det verkar funka även mot fästing, får se om det blir lika bra i sommar när han är på annat bete.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Jag har vid det här laget gått igenom det mesta av insektsavvisande medel, det som jag tycker är bäst och som hästarna visat mest lindring av vid insektsattacker är faktiskt Föllinge myggdeo. Behandlar man med det en kväll med mycket insekter, så står de ändå lugnt och äter utan att låta sig bekymras. Hyffsat pris också, eftersom man köper det i koncentrat och späder med vatten så får man mycket för pengarna.

Vitlök ger jag inte, har gjort det förr men avstår numera. Inte pga våra hästar blev dåliga av vitlöken, utan mer för de rön som framkom.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Vill minnas att det är Anemi, blodbrist som hästar kan få utav vitlök.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

jag tycker hemmagjorda flugmedel funkar bättre än köpta.
sitter längre kvar.

jag pressar 2 hela vitlökar, tar 1 liter vatten,
och klipper i en rugge citronmelliss.
låter det koka upp och stå och dra i 1 dygn

Sen har jag i ca 2dl äppelcidervinäger, 1 dl rapsolja (då stannar det bättre kvar på pälsen)

har även använt citronsaft (den starka)

billigt och bra tycker jag! men luktar blä
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

RB86 heter det medlet jag sprayar på min kuse. Har testat lite alllt möjligt men jag tycker det här funkar bäst. Det hjälper mot flugor, knott, mygg, festingar, bromsar, klägg mm. Medlet är rätt dyrt men det är drygt.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Föllinge - hjälper det mot fästing också?? Vi har löjligt mkt fästingar på vår mark..... :( Har funderat på Switch o har provat på en fläck... det ser liksom lite luggslitet ut där jag hällt, men vet inte om det är en bieffekt eller så det ska se ut.... Är lite nervös med så starkt medel på min tunnhudade arab...
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

kl

Kan det inte vara så att olika medel fungerar vid olika ställen/tillfällen/hästar etc?
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Equimin sommarspray, Ultra Shield och Bremsen blocker är de tre jag tycker fungerar bäst.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Ultra Shield :bow::bow:

Jag är en av dom få som fortfarande vågar ge vitlök, men att den skulle ge bra skydd mot insekter har jag aldrig märkt av :/
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Har inte funderat på det, MEN har aldrig haft fästingar på mina hästar när de varit i min vård och jag har använt Föllinge. Värre var det när mitt sto gick med föl, efter det fick hon erlichea så då hade hon absolut fästing. Men då var hon inte hemma, och behandlades ej heller med Föllinge när det inträffade. Annars peppar peppar, så har våra hästar varit fästinglösa alla somrar.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Förra sommaren varierade jag med RB86 och PROB-deo. Ingen av mina hästar blev särskilt biten trots ett relativt hårt tryck av insekter emellanåt. En enda fästing plockade jag under hela sommaren.

RB86 är dock lite bökigt att använda i sprayflaska tycker jag, det klumpar sig lätt om flaskan inte hålls varm. Det är lite retsamt. PROB-deon är mer lättsam och dessutom luktar den gott :)

Jag kommer köra samma medel iår också så länge som det fungerar, blir det dålig effekt så får jag testa ngt annat.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Vilket flugmedel tycke ni e bäästt
och kan vitlök i foder hjälpa något?
tacksam för svar!!!

vitlök i fodret har jag slutat ge pga de forskningar som visats..

men däremot utanpå hästen funkar ju vitlök bra:D
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Någon som vet om man kan köpa Näckes produkter någonstans. Jag har sökt efter det på nätet men inte hittat.....

Har ett sto med föl så jag vill inte ha på dom något gift.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Möjligen Effol du menar?
En vit flaska med kul hatt som ser lite knepig ut i formen?
Den luktar i alla fall tjära och ska fungera till det mesta.

Jag har använt Flusa på min häst, det har hållit svidknotten borta otroligt bra! Har inte plockat en enda fästing på henne heller hittills och hon är inte nämndvärt besvärad av flugor eller annat skit heller.
 
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Använder TB86 som fungerar bra - runt skap, mule och ögon smörjer jag in med Skillingaryd hästsalva.

Vad det gäller vitlök så tvistar de lärde

I ett examnesarbete 2007 på sid. 46 berättas det om tveksamheterna och vitlökens vara eller inte vara. Jag har inte sett att SLU presenterat några "riktiga" forskningsresultat tagna på just häst.
Har någon länkar till forskningsresultat om vitlökens effekt på häst läser jag dem gärna.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001820/01/HenricsonAnna_Exjobb.pdf
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: IngelaH
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
885
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 178
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp