Bukefalos 28 år!

Vilket foder vid hårdare träning och tävling

Angelique

Trådstartare
Undrar vad era tävlings hästar äter och hur mycket ?
Har en 2 åring som tränas för kval och undrar hur mycket kraft foder man ska ge och vilken sort för att hon ska få i sig rätt..
Hon står på hösilage nu, groov 90, lite lusern , betfor,vetekli, b-vitaminer, salt och olja fick de tipset när vi körde in..
 
Sv: Vilket foder vid hårdare träning och tävling

Det beror ju på vad ditt hö innehåller.....min tvååring som bara tränas ( inte för kval men för premie) Äter ca 10-12 KG hö ( 38 smrb/7,8MJ) 2,4 kg groov90 och 1,2 kg Grund, han är hingst och är ca 161 i manken
 
Sv: Vilket foder vid hårdare träning och tävling

min ena häst som startar äter

Morgon : 1.5 kg pellets aktiv 0.5 kg havre
Lunch : Betfor
Kväll : Samma som morgon.

Hö har jag inte så stort koll hur många kilo, fodrar efter ögat.

Kraftfodet kan variera lite, aldrig att han får mindre, två dagar innan start får han lite extra, och efter starten och någon dag efter får han mera havre. Mellan starterna kan han inte äta för mycket havre, då det slår slint på honom.
 
Sv: Vilket foder vid hårdare träning och tävling

Vårat hösilage har Smältbart råprotein 61 g/kg, energi 10,4mjkg,rå protein 98g per kilo..
 

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 251
Senast: super
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 208
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 100
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp