Vilket grafikkort??

skuggi

Trådstartare
Sitter och "handlar" på Dells hemsida, vill ha en liten Zino, men kan inte avgöra vilket grafikkort jag ska ta..
Det står mellan
Integrerat HD3200 eller 512mb ATI Radeon HD4330(750 kr extra)

Frågan är vad man behöver?
Jag ska inte spela spel eller kolla på film, så där behöver jag inga grafiska muskler. Däremot ska jag ha Win7 Proffessional, kräver den något extra av grafikkortet?

Hoppas det allvetande Buke kan hjälpa mig välja :bow:

(Har i övrigt valt 4GB RAM, 1 TB HD, processorn AMD X2 3250E, om det är intressant i frågan)

Sv: Vilket grafikkort??

med tanke på vad du tagit i övrigt så tycker jag gott du ska välja det kraftigare grafikkortet... hellre grafikkortet och 2gb ram än tvärtom. även om du inte ska spela så är det alltid bra med lite grafikkort ex bildredigeraring (photoshop cs4 har openGL stöd bla).. förövrigt så är 4000serien snålare än 3000serien.

film kräver inga grafikkortsmuskler direkt, utan enbart ett stöd av att avkoda h264 (om man tittar på bluray), båda korten klarar av 1080p med bravur även om du hade haft 1gb ram och en 1,5ghz processor.

win7 kräver mindra dator än vista.

vad ska du ha datorn till? jag menar.. med tanke på att du anser dig behöva 4gb ram exempelvis men inget grafikkort.

Ah, vet inte om jag anser mig behöva det.. lät fint bara :o

Vill inte köpa en dator som är "slut" om ett år helst. Så du tycker att 3GB kan duga?

Jag jobbar med den varje dag, dock mest via webbgränssnitt, har väl kanske typ access öppet också samtidigt.
I övrigt vill jag väl kunna använda Photoshop, ibland Indesign osv samtidigt.
Har 3GB på min bärbara jag jobbar med nu, är inte säker på hur jag vet om jag använder "allt" eller om jag skulle behöva mer... :crazy:

När jag nu "har någon på tråden" :D så kan jag passa på att fråga om processorn också.. tycker detta är en djungel när man kan plocka ihop själv :p

Vilken kombo vill jag helst ha?

AMD X2 3250E, 1,5 GHz, 512 kb
+ G-kort: 512 MB ATI Radeon HD4330

Intel Core 2Duo E7500, 2,9 GHz, 3MB
+ G-kort: Integrerat Intel Graphics Media Accelerator X4500HD

Intel Pentium E5400, 2,7 GHz, 2MB
+ G-kort: Integrerat Intel Graphics Media Accelerator X4500HD

det främsta problemet till att man upplever en windowsmaskin "trött" beror sällan på bristen på prestanda, utan på mängden skit i systemet.. huruvida det är systemets fel eller användarens fel låter jag vara osagt.. men jag kan säga som så att under alla åren jag har haft mac (parallellt med windows fortfarande) har jag aldrig upplevt de problemen på den platformen som jag gör på windows, att det blir segare med tiden.

därför formatterar jag om min windowsmaskin med jämna mellanrum, dvs ett par gånger om året, macarna bara snurrar utan större bekymmer.

kör man adobe suitecasen så finns det all anledning att satsa på 4gb ram, då är det inte dumt.. gör du däremot som min flickvän, surfar och skriver ett dokument och tittar på blurayfilm så är det enbart pengarna i sjön med dyra minnen likväl som kraftig processor.

sedan tycker jag du ska ha i åtanke att det där är en mobile-cpu.. det är en surfmaskin/mediapc att koppla till tvn och titta på film med.. absolut ingen prestanda/arbetshäst.. de marknadsför det inte heller som sådan.. fast jag förstår att storleken lockar dig, valet är ditt.. men 1,5ghz eller 2,9ghz.. det ska du inte stirra dig blind på.. men den där ligger lite bättre till än intels atom cpuer i samma hastighet (1,6ghz) prestandamässigt, men de ligger i lä jämte c2d processorerna som sitter i de stationära.

hellre någon av intel processorerna du nämner än amd dito om jag säger så.. men jag hittade inte zino med intel alternativen? har du tittat på dells desktop alternativ då? de är rätt smala kuver, jag har sett flera arbetsplatser som haft delldatorer hängda på baksidan av bildskärmarna, så de inte syns framifrån.. så de lådorna är rätt små men med lite mer prestanda.

x4500 fungerar bra till det jag använder en sådan här dator till, kollar på film då de klarar av att koda av h.264 fullt ut.. men jag har inte jobbat särskillt mycket med x4500hd grafikkort så jag kan inte säga allt för mycket men jag vill påstå att det är klenaste laget (delat minne vill jag minnas att det är, en anledning till att välja mycket ram, runt 4gb).

att tänka på: skaffar du dig mer än 3gb ram måste du gå över på 64bitars plattform då 32bit plattformen inte klarar av att hantera mer än ~2,7gb ram.

jag tycker det är svårt med sånna där oem datorer, jag har inte köpt något annat än mac som oem då jag tycker det blir så mycket kompromisser..

Nä, intel-alternativen var inte Zino, tittade på några andra (fulare) burkar också.. ;)

Tack för input iaf, ska fundera vidare på detta.. Maken har redan flaggat för att han tycker vi borde ha en Mac.. kanske skulle börja fundera på det istället...

det tycker jag du ska göra, skaffa mac alltså!

mac minin har bättre grafikkort än g45 chipsetet och vettigare cpu än zinoburken..

det är ett steg i rätt riktning, dessutom snyggare än vilken motsvarighet som helst som inte är mac... annars har du iMac om du skulle behöva köpa skärm också,de bildskärmarna är bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka