Vilket hö skulle ni valt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tosen_85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 008
T

Tosen_85

Nu är det dax för mig att köpa hem mer hö, men jag vet inte vilket jag ska välja.
Har fått tag på två bönder som har hö till salu, ingen av dom har analyserat höet så det får jag göra själv, men hur ska jag veta vilket jag ska köpa?

Hö 1: Slaget vid midsommar, småbal (behändigt). Luktar gott och ser bra ut. 8 mil hemifrån enkel resa.

Hö 2: Slaget i slutet av juli, endast storbal, luktar gott och ser bra ut, något grövre än hö 1. Ekologiskt odlat, 15 mil hemifrån enkel resa.

Hö 2 kostar 1 krona mer per kilo än hö 1.
Bägge mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång. En unghäst och en gamling.

Har tyvärr inte tid att analysera båda och vänta på svaren, måste hämta hem det i helgen.

Sv: Vilket hö skulle ni valt?

Jag hade valt hö 1, utan att blinka.

Hö i storbal är alltid lurigare, kan ha tveksam kvalité inuti.
Sen undrar jag ifall hö 2 är första eller andra-skörd?

Skulle tro att hö 2 är förstaskörd iom att det var lite grövre än hö 1.

Jag är inte så bra på hö, men spontant hade jag valt hö 2 pga kvaliteten (känns som att det är bättre?). Däremot lite jobbigt att det var storbal och lite dyrare.

Liknande trådar

Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: YorkWann
·
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning... 2
Svar
28
· Visningar
4 114
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag står idag ett av de tre stall som jag beskriver nedan, men är av flera skäl intresserad av att flytta (drar inte bakgrunden här utan... 2
Svar
31
· Visningar
3 398
Senast: Shudde
·
T
Foder & Strö Förra årets hö blev en miss, köpte för första gången storbalar. Dessa var dammiga fast höet hade fin färg och luktade gott. Antagligen...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI