Bukefalos 28 år!

Vilket stall hade du valt?

Sv: Vilket stall hade du valt?

Stall 3 hade passat mina behov bäst utav de alternativen.
Gillar långa utevistelser och fri tillgång på mat.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag hade valt mellan 1 och 3,

Det dåliga med 1 är den korta utetiden, men vill man inte ha längre så är ju resten jättebra som det ser ut.

Det dåliga med 3 är att det är ganska långt borta om man behöver åka flera gånger per dag (vid ex sjukdom) och att hösilaget inte är analyserat.

Själv skulle jag inte vilja att någon annan mockar åt mig och gör mitt foder, jag vill kunna göra det på mitt sätt, men det är ju bra om man ska åka bort att hästen kan bli omhändertagen ändå. Så det är ju väldigt individuellt hur man vill ha det. Blandflock eller delad flock hade inte spelat mig någon roll, hon går blandat nu, har gått delat i tidigare stall. Också högst individuellt. Hoppas att det löser sig för er! :)
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Oj svårt, om ekonomin inte påverkar valet hade jag nog valt följande.

Stall nr 2 hade fallit bort i mina ögon om man tänker på det du berättar att du tränar aktivt. såvida det inte finns ridhus att utnyttja på ridavstånd.

Sen vet jag inte vilken typ av ponny du har men möjlighet att välja magert bete hade avgjort för mig och jag hade valt stall nr3.

Avståndet kan oxå avgöra men jag säger hellre ett stall som ligger långt bort där man har trevligare stämning, bättre rutiner & stallmiljö och bättre ridvägar än ett nära.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag hade velat mellan 1 och 3. Det är förbannat skönt med ett bra varmstall och varmt fikarum, men så är jag också väldigt frusen och uppskattar inte kalla stall vintertid. Men samtidigt hade det kanske jämnat ut sig lite här, i första stallet måste man ägna med tid i stallet än i fullservice-stallet (3) och då känns det viktigare med varma utrymmen (för att kunna värma sig händer och fötter när dem har domnat av...) medan man kanske klarar sig utan i stall 3 (som dessutom erbjuder mer utevistelse och fri tillgång i hagen).
Om det är något av dem här som du redan står i hade jag bytt till det andra om du inte trivs, känner inte att det spelar någon större roll trots allt. Stall 2 hade jag valt bort pga alla separata inköp som man behöver göra + mer arbete i stallet.
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Stort tack till alla som svarat! Jätteskönt att få ta del av andras tankar och åsikter. Kan meddela att jag nu sagt upp min plats i stall 2 och tackat ja till en plats i stall 3 - och det var ditåt det lutade redan från början. :)

Stall 1 är dock fortfarande en möjlighet inför framtiden, om den här lösningen av någon anledning inte skulle fungera (men det tror jag).
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Ser att du redan valt stall 3, men ger ändå min åsikt :)

Jag hade valt stall 1. Mycket för att jag tycker att det är roligt med lite gemensamma aktiviteter, vilket jag tror är positivt för att på sikt behålla en bra stämning i stallet. Sedan tycker jag att det är bra med hagar uppdelade i ston/valacker, och sedan är det ju alltid bekvämt med varmstall och fikarum. Ett plus är ju också att det ligger så pass nära så att man kan gå eller cykla till stallet om man vill. Det jag tycker är mindre bra är den korta utetiden under vintern, men det väger ändå upp fördelarna.

Stall 3 låter också helt okej, men det är ett minus med blandflock. Men utetiden är ju bättre än stall 1. Tycker även att det är bekvämare med ett lite "modernare" stall. Jag har själv stått i "väldigt enkelt och gammaldags" stall. Tyckte inte om det.

Lycka till i nya stallet :)
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag hade valt stall tre, även om ettan inte låter alltför dumt heller. Om du jobbar är det guld värt att så mycket ingår som det gör i stall tre. Dessutom trivs mina ston bäst med antingen bara varandra eller med valacker, så jag hade inte gillat att de tvunget måste gå med andra ston, men det beror ju på individerna. Lycka till i nya stallet!
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Alt 3 hade passat bäst för mig och min häst, med anledning av rimligt pris, lång utevistelse, fri fodertillgång, inga kollektiva pass och mycket service.
Men då har jag en häst som nästintill behöver fri tillgång för att hålla hull och som fungerar bra i en större blandflock.

Oj, såg nu att du redan valt! :D Men vad bra, då är vi ju överrens ;) Lycka till med nya stallet!
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Inget av stallen faller mig i smaken. Ett måste för mig är minst 12-13 timmar utevistelse, ridbana på gården eller skrittavstånd till ridhus och tillgång till egen hage om hästarna inte går bra ihop. Sen skulle jag inte heller vilja att någon nickade åt mig;)
 
Sv: Vilket stall hade du valt?

Jag skulle valt stall 1 enbart pga att mitt sto tvingar sig på valacker.. För mig är inte så få stallpass en speciellt tung börda och mockning går ju alltid att fixa om man reser bort.
Om jag hade haft en häst som funkade ihop med allt hade jag valt stall 3, dels för att jag själv vill kunna välja om hästen ska vara på stall el inte på sommaren. För mig hade ridvägarna spelat stor roll också. Nästan men än ridbanan som ju ändå inte går att nyttja fullt ut på vintern.
Jag har klarat vintrar utan ridbana helt ok pga ridvägarna, men i nya stallet hade jag inte kunnat ta mig en meter till häst utan ridhuset den här vintern...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 375
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 817
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp