Vilket hö brukar bli bäst?

V

veronican

Första eller andra skörden?

Vet att det egentligen inte går att göra det så enkelt. Men om man nu har en bonde med oanalyserat hö som har tagit två skördar, den ena innan midsommar och den andra bar för nån/några veckor sedan, vilket hö kan tänkas innehålla mest? Det har ju varit en väldigt torr sommar, så jag får för mig att första skörden torde vara bättre, men VET ingenting. Andra skördens hö var lite tunnare, inte lika grovt.

Rent generellt, vilket hö skulle ni helst vilja ha?
Är inte helt säkert att bonden ska sälja nåt hö, men om han gör det så får jag köpa hö för 1:- kilot och den här bonden brukar få "bra" hö.

Mitt andra val är en annan bonde som tar 2:- kilot, också hört från många att hans hö blir bra, men båda två säljer oanalyserat hö och bonde 1 finns 1 km bort och säljer ju billigare, så ska jag ändå köpa oanalyserat kan jag ju lika gärna köpa hans? Men vilket hö ska jag be om??
 
Andra skörden skulle jag rekomendera. Den första är oftast mycket mer proteinrik.
Sedan beror det ju på vad du har för häst/ponny. Om du har en ponny är det inte så bra med för mycket protein, de kan ju lätt bidra till fång. Men om du tex har ett sto som fortfarande går med sitt föl som diar är det bra med mycket protein. Men man ska ju inte bara titta på proteinet... :)
 
Knappast....protein är ju inte en fång-fråga nuförtiden...Vad grundar du dig ditt uttalande på för forskning ?
 
Jag har inte sagt att jag är någon professor som vet men man får väl skriva det man tror sig veta?! Annars kan väl du lära mig..... :confused:
 
Det beror ju mycket på felaktig utfodring och tvära foderbyten...
 
Det är ju bra att du verkar vilja lära dig, för ditt första uttalande stämmer inte. Ponnys ska också ha sitt proteinbehov täckt och proteinrikt grovfoder är det ingen fara med.

Fång beror på många olika saker, men det som är utfodringsrelaterat kommer utav som du säger, för hastiga foderväxlingar. Det kan t.ex. vara att gräset snabbt växer till sig i näringen efter ett regn som orsakar fång- då hos känsliga hästar dvs.
 
Men Nina, vilket hö tror du är bäst att köpa? Om alla bönder bara kunde analysera... Suck.
 
Ja sorry! :o :smirk: Jag skulle ta hö nr 1 tror jag allt. Hästarna brukar gilla lite grövre hö bättre. Och OM det inte skulle vara toppenbra hö utan lite mer mediokert så har du ändå igen det då det var så billigt. Jag undrar just HUR det kan vara så billigt? :confused:
 
En alldeles för snäll bonde... alla andra tar runt 2:- kilot här ikring men han säljer egentligen inte sitt hö, bara jag som har gammal kompis i hans stall och han fick in mycket hö i år. Dock har han inte bestämt sig helt, är lite velig till om höet ska räcka, men han har MYCKET :smirk:

Han har lite uppstallade i sitt stall och har grymt låg stallhyra, 800 spänn för rubbet; fodringar, in och utsläpp, hö, halm, havre. Min kompis skäms nästan när hon betalar hyran, men han vill inte ha mer. Säger att han bara håller på för att det är skoj, inte för att tjäna pengar :)

Var lite på G att jag skulle ha pållan i hans stall, men jag var ca en vecka för sent ute, lediga boxen var redan bokad och stallet fullt (i maj var detta). MEN *grrr* nu ska tjejen som lyckades få boxen innan mig sälja sin häst så den kanske blir tom om ett tag... men nu har jag ju redan bokat annan box. Knas. aja det är längre till ridhusen därifrån (20-25 min skrittväg) och de får bara mat 2 gånger/dag tyvärr. Men gudars så billigt....
 
Första skörd brukar väl vara mest proteinrikt? Och det är ju bara bra för de flesta hästar. Energin är ju lätt att komplettera med kraftfoder.
Och även om det skulle bli proteinöverskott totalt sett är det (av någon anledning) ingen fara så länge det kommer från grovfodret - det är värre att överfodra med kraftfoder med hög proteinhalt.

Du kan ju göra din egen analys också. Det är inte så dyrt, och lönar sig om du köper ett stort parti, blir lättare att beräkna resten av foderstaten. Köper du det billiga höet får du ju kanske den slanten över?
 
2 kr/kilo? Vi tar 1,25 kr/kilo inkl. moms!

Tycker det är omöjligt att svara på om man ska ta första eller andra skörden, det beror ju helt på vilket väder det varit! Har andra skörden blivit liggandes i regn är ju första skörden att rekommendera.

Men i övrigt brukar vi få jättefint hö andra skörden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
1 994
Senast: tara
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp