Vilket insekts täcke?

Bukefalos 30 år!

Clearcoolcrime

Trådstartare
Hej! Det är dags att köpa in nya insekts täcken. Min ena häst har ett Rambo Hoody eksemtäcke då han är känslig mot solen.
Min fundering förra sommaren var- han var ganska sval under täcket de varmaste dagarna medans hästarna med vanliga "flugtäcken" var lätt svettiga. Någon som vill dela med sig om vilket täcke ni vart mest nöjda med , både mot insekter och värmen?

Helst vill jag att de ska kunna vara nakna men det är så otroligt mycket bromsar.

Upplever du inte att det blir varmt under de varmaste sommardagarna?
Nej, med undantag för att det kan bli varmt under antiskavfodret i bogen. Det är ju nät annars, hästen kan inte bli varmare än utan. Dessutom är nätet lite stelare så upplever det mer luftigt än många andra nättäcken. Alla mina har varit svalare med det på dock, antagligen pga ljus färg reflekterar lite. Rambo hoody svettades dock floder i

Hej! Det är dags att köpa in nya insekts täcken. Min ena häst har ett Rambo Hoody eksemtäcke då han är känslig mot solen.
Min fundering förra sommaren var- han var ganska sval under täcket de varmaste dagarna medans hästarna med vanliga "flugtäcken" var lätt svettiga. Någon som vill dela med sig om vilket täcke ni vart mest nöjda med , både mot insekter och värmen?

Helst vill jag att de ska kunna vara nakna men det är så otroligt mycket bromsar.
Säger också Rambo protector. Mitt förra sto var tvungen att ha flugtäcke 24/7 på sommaren då alla insekter drogs som galna till henne. De värsta dagarna förra sommaren då det var otroligt varmt tog jag in mitt på dagen för att låta henne vila i boxen, då var hon lite svettig framtill där fodret sitter. Men hon vankade också av och an vid grinden så svårt att säga vad som är vad. Upplever som @Alexandra_W att tyget reflekterade lite.

Bytte av med ett amigo bug buster ibland bara för att få lite annan passform/tyg men det går inte att jämföra med det förstnämnda.

Säger oxå Rambo Protector. Jag har ett sådant och det är fantastiskt bra. Mina Rambo och Amigo eksemtäcken är trasiga så blir att köpa nya. Jag har ett Boett oxå.

Gillar också Rambo Protector egentligen, men nuvarande häst är för grov för allt annat än Nisch flugtäcke, modellen "Large" för just grova hästar/kallblod. Det är helt okej, går sönder ganska lätt men vi har som sagt inget annat att välja på. 😂

Jag köpte ett LeMieux Armour tek förra sommaren och jag tycker att det satt riktigt bra och jag upplevde det svalt. Enda nackdelen att det kunde gått djupare in under magen men där sprayar jag ordentligt istället med ultra shield.

Vår knottkänslige har ingen hjälp av protector tyvärr. Han blir dessutom svettig under det med. Han har hoody eller en eksemtäcke från boett. Boett är det han svettas minst i, men han uppskattar inte att dra det över huvudet.

Min har en rätt konstig kropp tydligen och passar dåligt i många olika täcken. De insektstäcken jag hittat som funkat bäst är från AB Ridutrustning samt några som jag köpt av så att säga konstiga märken där jag köpt ett billigt, det har suttit bra men så har jag aldrig hittat samma märke igen :confused::banghead: Ett av problemen med de många olika täcken är att han inte får plats i halsdelen om resten av täcket sitter bra.

Mitt favorit är ett från AB Ridutrustning som är som ett vanligt flugtäcke i modellen (med magplatta) men mer som eksemtäcke i materialet, det håller han sig sval i och det skyddar bra. Han är inte varm i det när kompisarna i samma hage är svettiga helt utan täcke.

Vår knottkänslige har ingen hjälp av protector tyvärr. Han blir dessutom svettig under det med. Han har hoody eller en eksemtäcke från boett. Boett är det han svettas minst i, men han uppskattar inte att dra det över huvudet.
Hur tycker du han svettas i hoody jmf med de andra?

Han svettas mer i Hoody än i Protector och Boett. Men han svettas å andra sidan i typ alla täcken och rätt ofta utan också, han är en sån där som svettas massor.
Var bara nyfiken, jag gillar verkligen enkelheten med hoody före boett och andra ”traditionella” eksemtäcken. Men åtminstone förr så var hoody så extremt varmt. Boett var snarare svalt. Samtidigt så är det ju så beroende på häst med

Undra om de nya med trollsländor på från HW är bra?
Iom att en visst ska ha en fejk trollslända på hästen när en rider ut för att slippa endel flugor.

Liknande trådar

• Den ständiga sommarplågan, skydd?
  • Fast eller löstagbar hals?
  • Täcke till en helklippt häst
  • Täcke mot knott

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat