Bukefalos 28 år!

Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

E

EHME

Jag har en femårig halvblodsvalack som har väldigt mycket motor och lätt blir lite "yr i pannan".
Han är väldigt svår att hålla i hull men blir för het att ha på de kraftfoder jag har tillgång till där jag står uppstallad, dvs Krafft Grund eller havre.
Han går på 12 kg hösilage samt betar men går inte att hålla i hull på endast det.

Därför undrar jag om ni har något tips på något annat kraftfoder som fyller ut utan att sätta sig i huvudet på honom, om ni förstår vad jag menar?

Tacksam för svar!:bump:
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Jag har matat upp min 4-åriga vbl valack som är en riktig yrmössa med Spillers Conditioning Mix. Han har fyllt ut sig bra och är inte riktigt lika "spattig" som annars ;)
Han mulade i sig några säckar sedan har jag gått över till - håll i dig nu - Slow Release Energy Mix - puh!
Han äter det bra och är mycket mer fokuserad på sitt jobb, fnattar inte runt lika mycket!
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Lusern. Inget kraftfoder, men ger fina värden både smrp och mj. Vill man kan man tillsätta olja, men då tycker jag man ska utvärdera först, säg 3 veckor och se hur mycket som händer med lusern (innan man tillsätter olja).
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Lusern, inget kraftfoder utan ligger väl mer mellan grov och krafft foder. Men tycker hästarna fungerar mycket bättre på det än med något annat färdigt foder. Testa olika muslis, pellets mm. Men lusern har funkat bäst på pigga hästar som behöver få lite mer massa (tycker dem blir mer "biffiga" på lusern än andra färdigmixer)
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Nja, lusern är faktiskt grovfoder. Helt och rent.
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Ja, jag har funderat lite på luzernen faktiskt.. Har du nån koll på hur mycket man ska börja ge?
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Jag har exakt samma problem med att min häst är svår att hålla i hull och är väldigt mycket i huvet på. Jag har gett henne lucern nu och hon håller sig i form däremot tycker hon inte om det och har börjat vägra äta detta. Jag har testat ed att blanda med betfor och det hjälpte ett tag fast nu ratar hon det ändå. Jag har gett henne 0,5 kg morgon och kväll sen spillers cool mix 0,5 till lunch. Muslin är väldigt dyr och hade helst velat ge henne lucern men finns det något annat alternativ till detta?? Har även provat hippo alfa som hon ratade direkt :mad:
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Jag säger oxå lucern! :) Man behöver inte nödvändigtvis ge kraftfoder, speciellt inte om du har en krutdurk. Det pelleterade lucernet som du låter svälla i vatten tycker jag är behändigt, tar inte så mycket plats som det hackade på bal heller.

Sen låter ju inte tolv kg hösilage som så mycket, men det kanske är mycket bete som han går på? Och hösilage med hög torrsubstans?
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Det är rätt hög torrsubstans i detta, ja. Sen är det ju tyvärr så att det finns maxgräns för vad vi får ge hästarna (vilken jag för det mesta ändå ignorerar och slänger i nåt kg extra i påsarna, så "officiellt" 12 kg).
Jag tror också gott och väl att det räcker med att enbart ge luzern och inget övrigt kraftfoder. Han behöver bara fylla ut sig, inte mer bensin...

Ska iväg och handla på mig idag, blir nog den pelleterade.

Tack för all hjälp hörrni!
Nu håller vi tummarna för att det fungerar på honom!
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Det går inte att få i han mer grovfoder då ?

Prova något havre fritt, grunden innehåller väldigt mkt havre... Prova att ge korn, betfor eller olja...
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

TIPS!

Har haft många "svåra" hästar som varit lite "knäppa" av diverse kraftfoder men ändå varit jättesvåra att hålla i hull.

Det enda som hjälpt mig är HESTEKRAFT. Ett havre/kornfritt muslifoder som är helt outstanding. De blir runda och fina samt får välmående päls, hovar etc.

Testa! Värt ett försök!
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Sen är det ju tyvärr så att det finns maxgräns för vad vi får ge hästarna

Vilket trams, grovfoder är ju grunden i foderstaten.
Kan du inte få köpa mera om du betalar för det eller är det brist?
Bäst är oftast att öka på av det som hästen redan äter för det har den redan den rätta bakteriefloran i tarmen för att ta hand om.

Om hästen både betar och får ett hösilage med hög proteinhalt så är det annars dumt att komplettera med ytterligare protein typ lusern.
Protein är ganska så krävande för hästen att bryta ner så ett överskott är inte önskvärt.

Olja är bra till en häst som behöver lägga på sig utan att det går upp i huvudet.
Men om hästen får för litet att fylla magen med så gör även det att hästen blir hispig.
Mätta hästar är lugna hästar.
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Jag ger lusernpellets till den typen av hästar eller Salsas havrefria musli eller en blandning av dessa. Fungerar riktigt bra och hästarna koncentrerar sig på uppgiften och får energi som inte går i taket.
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

fast jag fick lära mig att ett överskott av protein inte skulle vara någon fara, hästens prestation skulle iaf inte påverkas, dock ökade intaget av vatten och mängden kiss , eftersom det tydligen följde med ut där då. :p
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Kan du inte ge mer hösilage ändå? Betala kilopriset för det extra du tar.

Som många redan påpekat så är Lusern ett bra alternativ.

Kanske kan korn funka oxå.
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

Har ett fullblods sto som var himlans tunt när hon kom, fick stå på fritt hö och Krafft Rehab och grov 90. Går inte upp i hividet och hon har blivit kanon fin i kroppen.
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

12 kg hösilage låter i minsta lager till en svårfödd häst, det är var mitt sto får när hon promenadrids och äter TORRHÖ :). Jag har själv ägt en väldigt svårgödd valack som såg ut som ett skelett när jag köpte honom, tidigare ägaren ville inte ge honom mer mat tydligen för då blev han knasig i bollen (?). Jag gjorde ett misslyckat försök att trycka i honom massa kraftfoder och olja för att göda, men han blev aldrig riktigt rund utan mest bara stressad/vild. Till slut började jag ge fri tillgång på hösilage som ENDA mat och han blev rund och fin trots att han gick en-två pass per dag. Och lugn i skallen! Så mitt tips är att försöka fodra upp hästen med grovfoder, många gånger räcker faktiskt detta.
 
Sv: Vilket kraftfoder till svårfödd häst som blir för laddad på kraftfoder.

FÅR ni bara ge hästarna 12 kg hösilage? :crazy:

Om jag vore som dej skulle jag isåfall tjata om att få köpa till lite extra. 12 kg hösilage för en lättfödd storhäst är ju väldigt lite. Inte om de nu går på gräs en stor del av dygnet också, men om hästen får i sig mer så är det ju bara bra om det går att öka.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 032
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp