Vilket linement?

B

**BORTTAGEN**

Min häst ömmar i ryggen sen jag bytte sadel..
Han ömmar när man rör honom och trycker över ryggen.. han har dessutom två hårda knutor där sadeln ligger... Jag undrar vilken sorts linement som är bäst att massera ryggen med.. (har såklart slutat använda sadeln nu!)
Har en fråga till.. kan man lägga på ett täcke direkt efter man har masserat in linementet?! eller har det en brännande verkan?! :confused:
Tack på förhand!
 
Blue lotion är bra men jag hade inte använt det i detta fall då hästen kan ha fått en lindrig muskelinflammation. Jag hade låtit hästen vila tills ömmheten försvann och sedan använt en annan sadel. Lägg gärna en padd under sadeln om hästen har lätt för att få tryck. Ingen fara att lägga täcke på en linimentbehandlad häst. De liniment som är godkännda i Sverige skall inte ha någon "blistrande" effekt.
 
Om du vill ha ett liniment så använd i så fall arnika som inte är så starkt. Men du kan även massera bara med händerna utan liniment.

Jag antar att det du är ute efter är att massera loss spänningar i muskler som blivit stela pga av att hästen inte kunnat arbeta rätt. Men då måste också ge det lite tid, om hästen är öm och har knutor eller tryck så behöver det få läka. Så ta det försiktigt med massagen om hästen verkar tycka det gör ont.

mvh
Lejonelle
 
Om han har två knutor vet jag inte om det är så vettigt att använda linimet :crazy:Linimentet kan gå in i dessa och oraka mer skada....Försök att hålla rent och varmt i stället.MVH/Hanna
 
Jag rekommenderar Aloe Vera Heat lotion.
Ett behagligt värmande liniment som dessutom kan verka en aning antiinflammatoriskt (ifall det finns en påbörjan till inflammation)! :)

/Snorpan
 
Inget liniment?

Om hästen fått knutor/muskelstelhet efter sadelbytet tycker jag att du ska överväga en omstoppning eller ännu ett sadelbyte.

Något borde ju vara fel på den nya sadeln om problemen uppstod efter bytet.
 
Re: Inget liniment?

Hon skrev att hon slutat använda sadeln.

Vila och värme. Man ska inte massera på "skadade" områden.
 
Arnika är bra eftersom det gör hästens muskler varma och mjuka. Det är jätteskönt för stela muskler.
Blue Lotion passar bättre om du tex skulle smörja in benen eftersom det kan lindra och vara förebyggande för trötta senor och leder.
Själv brukar jag använda Radital på mig själv och hästen. Den kan jag verkligen rekommendera - superskönt. Man riktigt känner hur linimentet tränger in i muskeln och ökar blodcirkulationen. Radital är som ett starkare tigerbalsam och är både kylande och värmande.
Du får prova dig fram men jag skulle nog tagit Radital och som nr 2 Arnika.
 
Svarar på mig själv eftersom jag riktar det här till så många!Eller ni som rekomenderar liniment trotts att hästen har knutor i sadelläget!Och ingen diagnos fastställd på dessa.Om linimet tränger in i en inflamerad hårsäck tex så förvärras det ju :crazy:
Det är väl dumt att ge råd om nått sådant när diagnos inte är fastställd :crazy:
Man ska vara mycket försiktig med linimet.På fel skada kan det göra otroligt mer skada än nytta. :mad:
Nu får jag väl halva buke efter mig. Men så här tycker jag :)
Dessutom har både radital och blue lotion en kylande och sedan värmande effekt vilket inte rekomenderas till skadad muskelatur.Där rekommenderas endast värme....Ev kyla vid ansträngning :smirk:
 
Tack så jättemycke för hjälpen! Om jag fattat det rätt nu ska jag låta honom vila och massera i måttliga mängder.. rätt? :bow:
 
Håller med Trassel. :bow:
Gör något åt sadeln,eftersom du fick det efter sadelbytet.
 
Soory!Var för snabb såg inte att du hade slutat med sadeln.
Det borde jag förstått.Alovera ska ju vara bra produkt,säger dom som använt det.
Hoppas pållen snart känner sig bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en liten fråga! Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 863
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 879
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp