Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

gylle

Trådstartare
Har en Nikon D40x och med den standardobjektivet 18-55

Tar kanonkort även vid sekvens tagning utomhus MEN klarar inte alls att ta kort i ridhus (trots ljust ridhus) när hästen är i rörelse inte ens enstaka bilder blir hästen skarp på utan man ser rörelsen. Sekvens är inte att tänka på då hästen får typ 12 ben på bilden.

Provade att fota hoppning i förrgår och det gick inte alls utan blir bara suddigt. Nu behöver jag snabbt köpa ett objektiv så att det funkar att fota inne (behöver det redan på fredag), men vad skall jag köpa, kan inte alls det här. Ingen vråldyr historia utan så att säga det billigaste som kan funka men det måste som sagt funka och bli skarpa bilder.
HJÄLP!!!!!
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Till att börja med så höj iso till 1600, att hästen får 12 ben beror på att du har för långsam slutartid i förhållande till objektet, en rörlig häst i ett ridhus är förmodligen det värsta som finns att plåta förutom totalt mörker. Det som DU uppfattar som "bra ljus" är förmodligen inte vad kameran uppfattar som bra ljus.

För att plåta snabb häst behöver ett snabbt objektiv med fokusmotor (Fokusmotor krävs för att du skall få autofokus med D40X som inte har en inbyggd i huset) med andra ord behöver du AF-S objektiv samt med ljusstyrka, sånt kostar tyvärr. Det finns Sigmas 18-50 2.8 med hsm motor som kostar runt drygt 4000:- men tyvärr är många av exemplaren felfokuserande, så bilden kommer att upplevas som suddig. Nikons original 17-55 2.8 AF-S är sjukt bra, men kostar 14 ny. Om du håller ut lite kommer Tamrons 17-50 2.8 komma i en version med fokusmotor för just D40 och D40X, men det är inte klart när den kommer. (ligger i samma prisklass som Sigmat)

Ett billigare alternativ är Nikons 50mm 1.8D som kostar 1,3 ungefär, men då får du inte autofokus utan får fokusera manuellt.

Ljusstarkt kostar, så enkelt är det.

Och testa som sagt att höja iso till 1600 först, du kanske blir nöjd med bilderna ändå. Som sagt, det blir brusigt, men det är bara att hacka i sig.
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Som stormogul säger, ljusstyrkan är allt i detta fallet. minimum 2,8 men ska du ändå köpa så gå ner på 1,8 gärna ändå ner till 1,4 men då kostar det
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Jepp, det kostar med 1.4 och skärpedjupet kan bli ett problem, plus att det inte finns några gluggar med inbyggd fokusmotor eftersom att D40X inte har inbyggd fokusmotor i huset. 50 1.8 och 1.4 är grymma gluggat, dock utan motor, men det ryktas ju om AF-S efterföljare till dessa, men då måste ju TS vänta till augusti tidigast.
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Jag har också en Kinon D40X. (fick den i julklapp)
På dem första hopptävlingar som jag var och fotade på, så blev mina bilder bara streck.. Men sen fick jag hjälp av en kompis, som har en likadan kamera. Hon sa att jag skulle höja ISO värdet till högsta. Visst blev bilderna kanske lite gryniga, men helt klart okej!
Jag är supernöjd nu när jag åker iväg och fotar på hopptävlingar. Men längtar mest till utomhussäsongen :angel:
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Att höja ISO-värdet till 1600 är det väl inte många av "för vanligt folk" - systemkamerorna som klarar med bra resultat... Men visst att höja ISO-talet, korta slutartiden och sänka bländaren borde ju fungera. Med ett sådant objektiv borde det inte vara problem att fota i ett ridhus om det är som du beskriver ganska ljust. Annars är en extern blixt ofta bra eftersom du kan rikta den uppåt eller liknande och därmed undvika slagskuggor som kan störa inomhus
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Det låter iofs inte som någon höjdare att köra extern blixt med djur, det kan faktiskt skrämma dem!

Hur hade du annars tänkt fixa bilder inomhus i ett ridhus om inte att höja iso till 1600? Visst, ljusstark optik, men vi pratar om D40X här, så det ljusstarkaste som finns att tillgå til den kameran för tillfället är bländare 2.8 och med det kommer du inte långt. Jag vet folk som trots bländare 1.8 kör på iso 3200 för att få tillräckligt snabba slutartider för att frysa rörelser.

Ljuset är ju inte så roligt att leka med om man säger så...
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

- knapplån-

Vad jag förstår så är medföljande objektiv & det TS använder 3,5-5,6 och det duger inte i ridhus
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Det låter iofs inte som någon höjdare att köra extern blixt med djur, det kan faktiskt skrämma dem!

Ja, fast de flesta hästar reagerar inte på blixt, så i ridhus borde det fungera. Jag har en D40 som tar helt ok bilder i ridhus med det medföljande 3,5-5,6, men då använder jag en extern blixt.
 
Sv: Vilket objektiv skall jag köpa snabbt svar önskas !!!

Som du säger, 18-55 är på tok för ljussvag för att funka i ridhus!
 

Liknande trådar

IT & mobiler kan börja med att säga att jag är helt kass på detta med fotografering och har ingen aning om vad jag söker, men tänkte att ni kanske...
Svar
1
· Visningar
403
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 146
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp