Vilket ord letar jag efter?

Pedant är ju mer än att hålla rent. Pedant är att ställa putsade skor i perfekt ordning med perfekt avstånd. Att vända tandborsten åt exakt samma håll i muggen som är färgkordinerad med badrumsmatta som tvättas varje dag.
Okej. Jag är inte riktigt på den nivån. Men ogillar som sagt prylar lite varstans och disk som står.
 
Det är ju så finurligt att det finns synonymordböcker. På nätet!
 

Bifogade filer

  • 297653E2-E6C0-4DC9-A5E3-0DA16DF07073.png
    297653E2-E6C0-4DC9-A5E3-0DA16DF07073.png
    221,1 KB · Visningar: 55
Tycker inte det ordet passar för när man inte vill ha disk stående och rent på köksbordet.
Nä, om det bara är på den nivån så kanske ordningsam är ett bättre ord. Är du pedant kring detta skulle jag tolka det som att inte en endaste brödsmula fick befinna sig på ytorna.
 
Vad skulle du kalla en person som har stort behov av ordning?
Jag hade väl snarare beskrivit hur personens behov ser ut än använt en etikettstämpel.
Person A klarar att upprätthålla en ordning om den redan finns, men inte att bygga upp eller nyskapa om det har hänt saker som varit extra belastande så det rasade ihop för en period.
Person B har kass förmåga att avsöka och lokalisera föremål och är därför extremt beroende av att alla saker ligger på sina rätta platser, för hen kan inte hitta dem genom att "leta".
Och så vidare... Kan ju variera vad som konkret avses med "ordning" i de olika fallen också.
 
Möjligtvis kontrollfreak.
För att man har stort behov av ordning?
Jag har stort behov av ordning, inte för att jag är ett kontrollfreak, vilket låter gräsligt i mina öron by the way, utan för att det inte ska slita på mig mentalt att leta efter saker. Min mentala hälsa behöver jag till att leva, all energi behöver jag till annat än att leta efter saker osv. Så ja, jag har stort behov av ordning, helt utan att vara kontrollfreak. Ordningsam vore nog ett bättre ord som beskriver det tror jag.
 
För att man har stort behov av ordning?
Jag har stort behov av ordning, inte för att jag är ett kontrollfreak, vilket låter gräsligt i mina öron by the way, utan för att det inte ska slita på mig mentalt att leta efter saker. Min mentala hälsa behöver jag till att leva, all energi behöver jag till annat än att leta efter saker osv. Så ja, jag har stort behov av ordning, helt utan att vara kontrollfreak. Ordningsam vore nog ett bättre ord som beskriver det tror jag.
Som du ser så ändrade jag ju till just det ordet när jag förstod vad TS syftade på. Vare sig pedant eller kontrollfreak passar för att beskriva att man vill ha rent på diskbänk och köksbord, tycker jag.
 
Som du ser så ändrade jag ju till just det ordet när jag förstod vad TS syftade på. Vare sig pedant eller kontrollfreak passar för att beskriva att man vill ha rent på diskbänk och köksbord, tycker jag.
Ja jag såg. Fast du skrev alltså ditt svar på "stort behov av ordning" och det är där jag inte håller med dig. Jag förstår inte ens hur du kunde få upp "kontrollfreak" i huvudet när hon skrev "stort behov av ordning", för mig är det väldigt väldigt långt ifrån varandra, alltså själva betydelsen av de båda orden. Så det var det jag reagerade på.
 
Ja jag såg. Fast du skrev alltså ditt svar på "stort behov av ordning" och det är där jag inte håller med dig. Jag förstår inte ens hur du kunde få upp "kontrollfreak" i huvudet när hon skrev "stort behov av ordning", för mig är det väldigt väldigt långt ifrån varandra, alltså själva betydelsen av de båda orden. Så det var det jag reagerade på.
Förmodligen för att vi tänkte på olika typer av ordning? Jag kan själv vara lite av en kontrollfreak på vissa plan.
 
Förmodligen för att vi tänkte på olika typer av ordning? Jag kan själv vara lite av en kontrollfreak på vissa plan.
För mig är kontrollfreak större än pedant och stort behov av ordning hamnar under pedant, om jag skulle rangordna dem. Skulle inte sätta likhetstecken mellan de två.
 
För mig spelar det verkligen ingen roll vilket ord som är ”rätt”
Alltså jag är jag och vill ha det på mitt vis
Vad någon klassar som oordning klassar någon annan som organiserat och en tredje som kaos
Varför måste det finnas en etikett
 
För mig spelar det verkligen ingen roll vilket ord som är ”rätt”
Alltså jag är jag och vill ha det på mitt vis
Vad någon klassar som oordning klassar någon annan som organiserat och en tredje som kaos
Varför måste det finnas en etikett
Nä man får ju ha det som man vill. Och bestämmer själv. Att dela upp allt i kategorier, etiketter osv är väldigt populärt och ibland säkert väldigt destruktivt för människor (generellt).
 

Liknande trådar

Hemmet Jag uppfyller inte kraven för ROT, kan man amvända RUT istället eller finna det något annat avdrag som man kan få? Det gäller...
Svar
14
· Visningar
772
Hemmet Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är...
Svar
14
· Visningar
765
Senast: bettysmatte
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
548
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 786
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp