Bukefalos 28 år!

Vilket proteintillägg är bäst

Tättran

Trådstartare
Hej. Jag måste lägga till mer protein till mitt foder ( hästen).Vilket medel är bäst , vad har ni och vad har ni provat?
 
Sv: Vilket proteintillägg är bäst

Det bästa proteinfodret är det som täcker upp grovfodrets brister, och det varierar ju såklart från fall till fall.:idea:

Generellt så föredrar jag dock lucernhack, annars Hippo Alfa eller Kraffts pelletterade produkter Groov125 eller Protein.

Soja är också trevligt om det behövs mycket protein, men det är så stora säckar att köpa till bara en häst, så jag brukar försöka lösa det med andra fodermedel.
 
Sv: Vilket proteintillägg är bäst

Beror väl lite på hur mkt protein du behöver. Jag föredrar lusern (kraffts 105g smrp/kg foder) i första hand. Andra bra foder är Krafft pluss grön (200g smrp/kg) och Krafft protein (330g/Kg smrp) . Soja (ca 390g smrp/kg ). Soja är billigaste alternativet av kraftfodren.
 
Sv: Vilket proteintillägg är bäst

Säger som de andra: Det beror på hur mkt protein som krävs vilket proteintillskott som passar i just ditt fall.

Har du ingen analys på ditt hö/silage så är det bäst att inte experimentera med starka proteinmedel som t ex soja. Då skulle jag stödfodra med lusern - byta ut delar av höet mot lusernhack kanske.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Någon som provat rapshalm pellets till annars halmkänslig häst. Någon skillnad?
Svar
3
· Visningar
747
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: super
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
866
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp