Vilket recept använder du för våffelsmet?

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Fick ett ryck och blev sugen på våfflor idag. Blev nyfiken på vad ni andra har för recept på smeten?

Jag gör frasvåfflor på vetemjöl, bakpulver, vatten och smält smör. Enligt en kokbok från 60-talet. De blir alltid väldigt frasiga och goda.

IMG_20260111_211153468.webp

Jag har vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, ägg, smält smör och mjölk.

När jag säger vaniljsocker så menar jag inte den man köper på ica eller så. Utan köper en stor burk på Martin&Servera... Luktar gudomligt och har en helt annan smak än den ur vanlig affär..

Påse, vatten och olja 😁
Jag älskar att baka men våfflor är så ovärt när frasvåfflor från påse är så gott och enkelt.

På vilket sätt ovärt? Själv ser jag ingen större skillnad på att hälla i vetemjöl och bakpulver mot att hälla i något från en påse. De andra ingredienserna är ju exakt samma oavsett om det är påse eller inte. Har inga synpunkter på om någon använder påse eller inte var bara nyfiken på resonemanget.

Aldrig hört talas om påse. Känns lite plastigt.
Måste googla….

Jag gör antingen frasvåfflor eller äggvåfflor. Ska det vara mer efterrätt så är det fras som gäller och för matigare blir det med ägg i.

Edit: nu har jag googlat och hittade noll.

Edit igen:
Eller menar ni detta?

https://www.ekstroms.se/produkter/ekstroms-frasvafflor/
Jag använder denna, tycker inte om ekströms dom smak smet/mjöligt

https://www.kungsornen.se/produkter/kejsarvafflor-400g/

Sen jag fick barn gör jag glutenfria våfflor:

3 stora våfflor:

2dl havremjöl
0,5 dl majsstärkelse
1 tsk bakpulver
2 ägg
1,75 dl mjölk
60 g smält smör

(Ev blandar jag i lite mixade pumpakärnor också.)

Enda ungen vill ha till frukost. :p

Fick ett ryck och blev sugen på våfflor idag. Blev nyfiken på vad ni andra har för recept på smeten?

Jag gör frasvåfflor på vetemjöl, bakpulver, vatten och smält smör. Enligt en kokbok från 60-talet. De blir alltid väldigt frasiga och goda.

Visa bifogad fil 179843
Jag kör numer alltid ett recept av Tareq Taylor från SVT. Med mineralvatten och mjölk som vätska. Det viktiga är att inte ha äggulor med som gör att frasigheten försvinner (blir mer mjuk och sockerkakslikt).

Liknande trådar

• Bakning för dummie
  • Vad har ni i era lussekatter?
  • 5 ingredienser
  • Våfflor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat