Vilket sittben?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare ellis__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 7 096
E

ellis__

1) Vilket sittben sitter ni på när ni rider ut?

2) Och när ni är i ridhuset har ja läst att typ alla sitter ner när hästens ytter framben är i marken, jag gör tvärtom? Jag sitter när de innersta frambenet är i marken, för mig känns de mer normalt än att sitta på ytter, så att säga...

Sv: Vilket sittben?

Hmm, det är olika sittben när jag är ute och rider i skogen. Jag tänker inte så mkt på det just då, om jag nu inte ska göra några speciella övningar som skänkelvikning eller ngt.
På ridbanan så sitter jag ned när hästens ytterben är i marken. så jag står upp när hästens ytterben är fram över marken.. :bump::bump:

mvh carro

ute så varierar jag.. vet innan jag rider ut hur mycket jag ska trava.. brukar byta sittben efter halva travsträckan..

på bana är det alltid sitta på ytter som gäller, har inte 100% koll på det men tror att det är för att hästen kommer i obalans om man sitter ner när hästen tynger på det inre frambenet..
men sålänge du inte rider för ridlärare utan bara lattjar omkring själv så får du väl göra hur du vill.. men det är inte rätt..

edit:
har läst lite nu och varför man sitter ner på ytter är för att man gör en liten skänkling vid varje nedsittning och den ska komma när ytter ben är i, för det är ytterhjälperna som bestämmer tempot medans innerhjälperna reglerar ställning.. om du då istället skänklar ut hästen tappar du lättare yttersidan på hästen..

Senast ändrad av en moderator:

I ridhuset sitter jag på det yttre frambenet, det har jag lärt mig att man ska göra för att hjälpa hästen med balansen.

Ute så varierar jag, halva sträckan på ena och halva på andra för att det ska bli lika mycket belastning på bägge benen.

Jag varierar alltid olika sittben i skogen. Det känns på något sätt schystast för hästen p.g.a. belastningen (kan vara något jag fått för mig?).

Du ska sitta ner i sadeln när det yttre frambenet är i marken, allt för att skapa bäst balans för hästen. Det är bara att vänja om sig. :)

Jag varierar alltid olika sittben i skogen. Det känns på något sätt schystast för hästen p.g.a. belastningen (kan vara något jag fått för mig?).

Du ska sitta ner i sadeln när det yttre frambenet är i marken, allt för att skapa bäst balans för hästen. Det är bara att vänja om sig. :)

Ja vi får då alltid för oss saker! ;) Jag byter också lite då&då i skogen.

Jag börjar känna mig helt sne o konstig så fort jag sitter på fel sittben i dressyren, tex. kanske ett bra tecken? ;)

Ja vi får då alltid för oss saker! ;) Jag byter också lite då&då i skogen.

Jag börjar känna mig helt sne o konstig så fort jag sitter på fel sittben i dressyren, tex. kanske ett bra tecken? ;)

Jag också faktiskt. När man tidigare inte var van vid att sitta på rätt sittben fick man hela tiden lov att titta ner om man satt på det eller inte, men nuförtiden känner man faktiskt om det är fel eller inte.

1. När man rider ut skall man om man travar längre sträckor variera sittbenet för att få mer liksidig belastning. Jag tänkte på det när jag tävlade distans, men nu rider jag så korta travsträckor att jag inte längre funderar på det.

2. Traven är en diagonal rörelse där yttre fram och inre bak flyttast samtidigt. Du vill underlätta för inre baks rörelse framåt, därför sitter du på yttre fram när den är i marken och står när yttre fram/inre bak är i framåt rörelse.

När jag rider ut så är det sällan vi har några helt raka stärckor, ofta har jag en innersida då också, alltså är det lätt att avgöra vilket sittben jag ska sitta på. På raksträckorna växlar jag.

Fasst jag galoperar mest ute. ;)

till BeastieBabe : detta skrev du :på bana är det alltid sitta på ytter som gäller, har inte 100% koll på det men tror att det är för att hästen kommer i obalans om man sitter ner när hästen tynger på det inre frambenet..
men sålänge du inte rider för ridlärare utan bara lattjar omkring själv så får du väl göra hur du vill.. men det är inte rätt..

Nu vet jag inte om du menar att jag gör det, eller om du menar ifall att jag skulle göra det?
För om du menar att jag gör det, så tycker jag verkligen inte att man ska sitta och kläcka ur sig saker om hur andra rider, när man inte vet säkert, tänk på det nästa gång. Men det kan ju mkt väl vara så att du inte menade något illa??

till BeastieBabe : detta skrev du :på bana är det alltid sitta på ytter som gäller, har inte 100% koll på det men tror att det är för att hästen kommer i obalans om man sitter ner när hästen tynger på det inre frambenet..

Nu vet jag inte om du menar att jag gör det, eller om du menar ifall att jag skulle göra det?
För om du menar att jag gör det, så tycker jag verkligen inte att man ska sitta och kläcka ur sig saker om hur andra rider, när man inte vet säkert, tänk på det nästa gång. Men det kan ju mkt väl vara så att du inte menade något illa??
nej jag menade inget illa men du kanske skulle ha reagerat på det själv om nån annan skrivit "jag vet att det finns en orsak att man gör på ett annat sätt, men det känns bättre för mig att göra på fel sätt för jag är van vid det".. eller?

och
När du vill svara direkt till mig så tryck på "citat-svar" eller "snabb-svar" i mitt inlägg.. då kommer ditt inlägg direkt adresserat till mig, istället för till Rumpnissen som ditt inlägg här ovan blev adresserat till :idea:

Ute så försöker jag att sitta ner på vänster ben lite mer. Detta för att min häst väldig gärna vill knuffa över mig på höger ben! Jag antar att han är svagare i diagonalen vä fram - hö bak, eller att vi har nån annan snedhet som gör att det är enklare för honom om jag sitter på höger. Så därför försöker jag sitta på vänster för att träna den svagare sidan mer. Dessutom händer det ibland att jag inte tänker på vilket ben jag sitter på och de gångerna blir det ju höger...

Men oftast står jag faktiskt i lätt sits i traven ute, för att det ska bli så liksidigt som möjligt. Speciellt om jag travar längre sträckor.

Jag har förresten en annan häst också, som är mer liksidig. Där växlar jag lite då och då - inte efter halva ridturen utan kanske en minut på höger, en minut på vänster. Eller så står jag i lätt sits.

Och på ridbana sitter jag på ytter fram.

Då gör du fel, man SKA sitta ner på ytter fram! Annars stör det hästen.

Vad har du för ridlärare som inte lärt dig detta? Är ju så basic..... :crazy:

Ute: Av nån anledning blir det alltid så att jag sitter på ytter... Försöker vänja av mej det men vi hamnar i så dålig balans om det blir tvärtom... Det känns snett. Men det går bättre nu iaf:)

Inne: Alltid de yttre.

men grejen är den att jag har alltid lärt mig, sen jag började rida när jag var 3, att man sitter ner på inner, men om hästen kommer i obalans, vilket jag inte tycker, så ska jag ju ändra på det. Men alla mina ridlärare jag har haft genom åren har sagt, sitt ner på inner.

ah ok, jo de kanske blev lite fel, men de va inte så länge sen jag blev medlem så ja har "inte lärt mig allt än" , hehe :D

lärt mig allt om hur den här sidan fungerar alltså :P

men grejen är den att jag har alltid lärt mig, sen jag började rida när jag var 3, att man sitter ner på inner, men om hästen kommer i obalans, vilket jag inte tycker, så ska jag ju ändra på det. Men alla mina ridlärare jag har haft genom åren har sagt, sitt ner på inner.

ah ok, jo de kanske blev lite fel, men de va inte så länge sen jag blev medlem så ja har "inte lärt mig allt än" , hehe :D
oj.. ja om man omedvetet har lärt sig fel och sedan blir påbackad av ridlärare som säger fel så är dte ju inte så lätt.. men du får skola om dig då.. man blir aldrig fulllärd :idea:

jo ja såg att du inte hade så många inlägg ännu men det ändrar sig nog snart ;)

välkommen!

Ute spelar det inte så stor roll vilket ben du sitter på. då är det mest ridning på rakt spår. Det är på mera böjt spår du ska sitta på ytter fram. Om du sitter på inner får hästen svårare att balansera sig (och dig) En stark häst med riktigt bra balans känns inte någon större skillnad på, men en häst som är svagare, mera obalanserade unghästar tex får väldigt svårt om du sitter på fel ben.
Jag har aldrig hört en instruktör s'äga att ele´verna ska sitta på inner, däremot förklarar endel med att säga att man ska sitta ner när inner fram är längst fram. Det är alltså samma sak som att sitta ner på ytter men ett annat sätt att förklara, som kanske är lättare att missuppfatta.
Prova att göra tvärtom så kommer du nog känna skillnaden efter ett tag när du själv blir van.

Senast ändrad:

När man talar om vilket av hästens ben man belastar talar man ibland om sittben (vilket ben man belastar med ryttarens påverkan/tyngd).

Det diskussionen EGENTLIGEN avser är vilket BAKBEN som man påverkar. Eftersom trav är en diagonal gångart kan en nybörjare kontrollera att man belastar/påverkar/sitter ner när inner bakben är i marken genom att kontrollera att ytter framben är i marken. När man lärt sig rida känner man genom höftens rörelse/ryttarens sittbens pendling vilket av hästens bakben som är i rörelse och vilket som är i marken, när man kan påverka det (sidoförflyttning, galoppfattning, korrigering etc) och var det är på väg att sättas ner.

Ibland kan man vilja sitta ner på ytterbak, främst om man behöver förstärka en hjälp då man har lättare att påverka med sitt eget sittben (rumpan) om man får loss skänkeln (genom höftens pendling).

Liknande trådar

Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 511
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 589
Senast: Mirtai
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka