Vilket sittben?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare ellis__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 7 096
Sv: Vilket sittben?

Delvis KL

Om hästen är väldigt sned av en eller annan orsak, så jobbar den ju väldigt olika med bakbenen och då sätter den ena bak mycket mera in mot mitten under kroppen och då känns det ju självklart helt olika.

Det rättar till sej när hästen blir mer rak och liksidig, alltså även om den inte har ett rent fysiskt fel som snett bäcken, utan bara har gått väldigt ensidigt länge.

Vissa är ju så oliksidiga att när man börjar kräva mer arbete av båda bakbenen, så slår de på sig för att det svagare bakbenet kommer in mer under kroppen och får inte plats eftersom det starka arbetar så in mot mitten.

Men man ska förstås kolla dock, om det inte visar tecken på att bli bättre när man stärker hästen och arbetar den mer rakriktad.

Delvis KL

Om hästen är väldigt sned av en eller annan orsak, så jobbar den ju väldigt olika med bakbenen och då sätter den ena bak mycket mera in mot mitten under kroppen och då känns det ju självklart helt olika.

Det rättar till sej när hästen blir mer rak och liksidig, alltså även om den inte har ett rent fysiskt fel som snett bäcken, utan bara har gått väldigt ensidigt länge.

Vissa är ju så oliksidiga att när man börjar kräva mer arbete av båda bakbenen, så slår de på sig för att det svagare bakbenet kommer in mer under kroppen och får inte plats eftersom det starka arbetar så in mot mitten.

Men man ska förstås kolla dock, om det inte visar tecken på att bli bättre när man stärker hästen och arbetar den mer rakriktad.

O ja, så är det definitivt. I just min valacks fall så på böjt spår så kräver jag aldrig att han ska ta in VB mer än till en viss gräns. Han FÅR alltså fuska, just för sin skada. Däremot så på rakt spår är kravet på rakriktning lika som på vilken annan häst som helst (utom i galopp, där kräver jag aldrig nåt i den vägen). Så i vissa fall, OM det finns en underliggande skada/defekt kan det ju vara så att man får anpassa nivån.

men det där med ett sittben är skönare än det andra brukar man ju kunna märka på unghästar med om man känner efter, och där är det ju just den medfödda oliksidigheten som spelar in, och det försvinner (om det inet finns fel då precis som du säger) när de är mer liksidiga

På banan så sitter jag på det yttre frambenet när det är i marken. Tycker att det på något sätt känns ostabilare om jag sitter på "fel" sittben. Men det kanske bara beror på ren vana. :smirk:

Ute i skogen försöker jag variera lagom mellan de båda sittbenen, men jag är ganska dålig på att påminnna mig själv om att byta! :o

Liknande trådar

Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 511
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 589
Senast: Mirtai
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur