Vilket strö??

Shaggy

Trådstartare
Till vintern ska Novan stå i ett kallstall som har trägolv. Jag funderar nu på vilken typ av strö som är det vettigaste att välja och ska man ha bädd?
Bakgrund:
Novan började hosta i våras och har varit ute dygnet runt sen i början på maj. Trots utevistelse och blött hö så fortsatte hon hosta ända tills det blev dags för betet då hostan försvann efter två veckor. Hon kommer i vinter att äta silage och som sagt stå på kallstall med dörrarna vidöppna.
Novan har stått både på bädd (hos förra ägaren) och på växelströbädd och båda har fungerat (tror jag :p). Jag har aldrig gillat bäddar eftersom jag är en notorisk grävare men samtidigt känns det som om bädd kanske vore det bästa alternativet nu. Frågan är då hur går det med trägolvet?? Jag vill ju inte att hästen ska trilla ner genom golvet nångång i februari :crazy:.
Vilket strö ska jag välja? Jag är en stor fantast av råspån men det kanske är torv som är bäst för Novan just nu? Problemet med torv är att hon går runt sin skit rätt bra och det kan bli svårt att hitta allt äckligt i torven. Halm och kutterspån är inga alternativ för mig av dammskäl då kommer Novan se ut såhär inom en vecka (inkl färgen) :eek: pga brist på luft.
 
Sv: Vilket strö??

Min häst är också skimmel, och han har kronisk bronkit (hosta som aldrig kommer att försvinna). I hans box är fönster öppet, han står på dammsuget spån (sånt i bal som finns hos lantmännen), får ensilage/blött hö, alltid blötlagd havre, ofta med betfor till och vitlök. Sen får han en hostmedicin som är toppen! Den heter Bronchial Elixir. Han står inte på bädd. Sedan får han ju inte bli sjuk, en "medelsvår" lunginflammation kan skilja på liv och död... så han är täckad dygnet om, o typ året om med för den delen.. :p
 
Sv: Vilket strö??

Jag använder torv till min häst, iofs ingen hosthäst men ändå. Jag tycker att det fungerar bra, det blir inte alls lika mörkt i boxen som jag trott i början och det är väldigt lätt att mocka i!

I ditt fall så kanske du ska kika lite på pappersströ, det ska väl vara lämpligt för hosthästar? Har ingen erfarenhet av det själv, men jag har för mig att det ska vara absolut dammfritt...

Mvh Huntress :)
 
Sv: Vilket strö??

Papper eller torv. Håller man torven lätt fuktad dammar den inte överhuvudtaget.

Har själv ingen erfarenhet av papper, men misstänker att torven är billigare och lättare att få tag på (även lätt att bli av med).
 
Sv: Vilket strö??

Pappers strö är det bästa om man har host häst.Det är lätt att göra rent i boxen.Det går att göra bädd på det.Men det blir tungt,när man ska ta ut det. Om jag hade ´trägolv skulle jag satsa på att ha mycket strö och göra rent varje dag.Har du bara täcke på hästen så blir det ju enklare för den under vintern.+ Mycket hö....Det kanske inte är så bra att ha bädd på ett trägolv.
 
Sv: Vilket strö??

Hej!
Bädd och trägolv låter inte som en bra kombination. Inte tror jag han går genom golvet i februari men du kanske ska ha stallet i flera år?

Med tanke på underlaget skulle jag välja det som suger upp bäst.

Men så har du ju hostan att ta hänsyn till. Torv eller råspån tycker jag verkar bäst.

Om du vill kan du även prova att koka bovete till din häst, det gav jag min fodervärdshäst som skulle avlivas pga hostan och han blev helt bra, tävlade sen och hade ingen hosta.

Självklart i kombination med vattnat hö/hösilage och blötlagd havre.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två stycken varmblod som just nu står i ett kallstall, det blir inget varmare utav dom utan det ligger på samma temperatur som...
Svar
16
· Visningar
1 705
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 324
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 109
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag har lite frågor om strö! 1. Ungefär hur tjockt lager tycker ni att man skall ha i en box som spånas upp för första ggn? (Jag är...
Svar
11
· Visningar
3 069
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp