Strö frågor! (spån)

Fashionistan

Trådstartare
Jag har lite frågor om strö!

1. Ungefär hur tjockt lager tycker ni att man skall ha i en box som spånas upp för första ggn? (Jag är INTE snål, vill ha ett tjock och bra lager så att hästen som alltid ligger ner och sover under natten, sover mjukt! Hon väger strax över 500kg och är runt 170cm hög)

2. Ska man välja bädd eller växelströ? FÖR/EMOT!

3. Om man väljer bädd och sköter den bra från början, dvs endast mockar ut träcken och spånar över noga så att ytan alltid är riktigt torr, hur många spånbalar går det åt i månaden då?

(När jag hade torv med växel gick det åt en en halv bal om dagen, nästan 20 bal per månad!! Blir helt chockad varje gång nån skriver att dom lägger in 1 bal i veckan, därför jag undrar!)
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Jag vill ha 2-3 dm spån i boxen. Brukar gå åt ca 3 balar för att strö upp en normalstorbox för mig. Att ha bädd tycker jag beror lite på hur renlig hästen är. Mitt föl står på bädden som jag gjorde när stoet stod i samma box. Den är helt perfekt och han är mycket renlig. Där går det faktiskt knappt en bal i veckan och boxen är ändå superfräsch! (När de båda stod i boxen gick det två balar i veckan...). Mitt sto står med växelströbädd, och jag tror jag strör ca 1.5 bal i veckan. Är svårt att uppskatta eftersom det är lösspån i det stallet. Men stoet är också ytterst renlig.

Jag är också förvånad när det bara strös en bal i veckan. Alla som jag sett som gjort det har antingen lite spån i boxen eller skitigt som f-n.
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Tänkte lite på det här med balar, det finns ju olika storlekar. För mig räcker en bal länge till mindre ponny men skulle jag ha den mindre varianten som vissa har i stallet skulle den gå åt betydligt fortare.

Växelströ, är det när man tar bort kiss&bajs varje dag? Provade att googla men sidorna sa bara olika.
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Jo jag tänker också så, att dom måste ha helt galet renliga hästar som bajsar i ett hörn och kissar i ett hörn eller så är det himla grisigt och tunt!

Jag vill precis som du ha det riktigt fräscht i boxen, jag avskyr när det är det minsta blött eller smutsigt i boxen!
 
Sv: Strö frågor! (spån)

1. Jag spånar upp boxarna med 25-30 cm spån

2. Jag kan tyvärr inte ha bädd, då den äldsta hästen bara kissar på exakt samma ställe hela tiden, så där kan det bli bra bädd, medans resten av boxen aldrig stabiliseras.

3. Varje dag tar jag ut träcken, 1 gång i veckan krattar jag bort det översta torra lagret av spån, tar ut kisset och lägger in 1 ny bal med spån. Har tre hästar, fungerar jättebra med alla tre.

Detta sätt är det bästa för mig, tar bara c:a 5 min per box/dag att mocka, och på helgen när kisset ska ut kanske det tar 15 min per box. Men nu har jag ju inga "grisar" som bajsar och kissar överallt och snor runt i boxen så allt bara blir en sörja!
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Jag är också förvånad när det bara strös en bal i veckan. Alla som jag sett som gjort det har antingen lite spån i boxen eller skitigt som f-n.

Eller hästarna mycket ute. Jag vill minnas att det gick åt ca en bal/vecka och häst när jag hade stall. Hyfsat stora boxar, ordentligt med strö (ca 3dm), hästarna ute 13-14h/dag och välskött växelbädd. Stallet luktade alltid spån och hö, aldrig ammoniak och inte en enda fluga.
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Jag har lite frågor om strö!

1. Ungefär hur tjockt lager tycker ni att man skall ha i en box som spånas upp för första ggn? (Jag är INTE snål, vill ha ett tjock och bra lager så att hästen som alltid ligger ner och sover under natten, sover mjukt! Hon väger strax över 500kg och är runt 170cm hög)
3-4 spånbalar, beroende på boxens storlek såklart. Men ungefär tre decimeter tjockt.


2. Ska man välja bädd eller växelströ? FÖR/EMOT!
Jag tycker faktiskt att bädd är äckligt och ser ingen anlending till att ha det annat än att det sparar in mocktid. Jag ser det som att "hm, ska jag ta ut det här äckliga blöta kissspånet eller ska jag låta det ligga kvar?" :crazy:

Min erfarenhet är att om jag går in i ett stall så kan jag direkt känna på lukten om de har växel- eller permanentbädd. Ammoniak med andra ord.

Men jag kanske bara har sett dåligt skötta bäddar, vad vet jag. Jag väljer ändå växelbädd tills den dagen det av någon anledning skulle vara ett omöjligt val.
 
Sv: Strö frågor! (spån)

1. Mellan 15-20 cm försöker jag att alltid ha i boxen. Har ganska lätta ponnyer (shettis och en c-ponny). Skulle betongen synas efter att dom sovit lägger jag in mer.

2. Har bädd på mina renliga och växel på den andra. Två av dom är renliga och gräver inte då funkar bädd bäst. En av dom är ett monster och gör både det ena och det andra så han får växel. Jag föredrar en bra bädd, luktar inte, går inte mkt spån, aldrig att dom ligger på betong.

3. För ena shettisen 1-2 balar i månaden, hon är väääldigt renlig. Andra shettisen 3 balar kanske och C-ponnyn 3 balar.
 
Sv: Strö frågor! (spån)

1. Jag vill ha ca 2 dm spån i boxen (har en liten 400 kg häst). Brukar strö 3 balar första gången.

2. Jag har växelbädd till min häst. Har aldrig provat bädd och vet inte hur man sköter en sådan bäst. Någon nämnde tidigare att det inte blir så bra om hästen alltid kissar på ett och samma ställe, och det gör min häst. Väldigt lättmockat med andra ord. :D

3. Nu har jag ju växelbädd, men jag strör en bal var 6-7 dag. Hästarna är ute mycket och det gör såklart stor skillnad. I förra stallet stod de inne mycket mer och då strödde jag 1½-2 balar per vecka.
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Kl*

Här uppe finns det ju knappast brist på spån så enda anledningen jag kan se till att ha bädd skulle vara dåligt golv eller liknande? eftersom vi får spån på släp så har jag ingen aning hur många balar det går åt, men kör in en liten kärra spån varannan dag ungefär, och då har jag en grymt lättmockad häst som blir ursinnig om hon INTE får sova på betongen av någon anledning :crazy:
Provade spåna upp till 30 cm jämnt i boxen, tänkte att hon kanske skulle ledsna på att gräva upp golvet då, men icket. Hon möblerade om i säkert en timma, krafsade upp allt spån mot väggen tills det för henne blev "liggbart":cool:

Så vi håller oss på futtiga decimetern:(
 
Sv: Strö frågor! (spån)

Jag har nog ca 3 dm, växelströ men försöker att ändå få "fördelarna" från permanentbädd genom denna lösning:

Har dus från en såg och inte kutterspån, duset är tyngre och "sätter" sig mer med en gång än kutterspånet, eftersom min häst är renlig och jag vet vilket hörn hon kissar och bajsar så försöker jag att inte "grejja" i det spån som är rent och bara har sovits på sas utan jämnar bara till ytan lite.
På så sätt blir underlaget ganska "fast" och ligger på plats hela natten utan att kasas upp mot väggarna och inte vara för löst.
Jag avskyr när underlaget skutits upp mot väggarna under natten så att det blir för tunnt av det som är kvar, samt att jag inte gillar att hästarna står supermjukt med spån över kotan då det är slitsamt för senor osv...
Så med denna lösning är det lite som en permanent bädd fast allt kiss+bajs mockas ut varje dag
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 122
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 550
Senast: svea
·
Foder & Strö hej! jag har några frågor till er som har era hästar på lösdrift. 1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på...
Svar
6
· Visningar
1 052
Senast: Bluefish
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp