Bukefalos 28 år!

Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Zoya

Trådstartare
Måste köpa nya täcken till de bortskämda djuren ;) och har kollat på bl.a Hurtta och BoT.

Ska det bli Hurtta så måste det vara den nya som heter "pro"
Image00034_1026.jpg

för jag provade en "gammal" hurtta på ena hunden och den är rakt av inte konstruerad för hundar med uppdragen underlinje för magplattan gick inte att dra åt så mycket att täcket satt stabilt men på nya pro funkade det.

Har ju även funtat på Back on Track som visserligen är nästan 200 kr dyrare men dess egenskaper är ju bra. Dock har jag hört många säga att de är missnöjda med passformen på BoT täcket och att hunden har svårt att röra sig i det.
109.jpg


Har någon av er erfarenhet av dessa täcken eller kanske något annat som ni kan rekommendera?
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag rekomenderar hurtta pro täcket. Har en sådan till min chi och han har jättebra rörlighet i det.

BoT täcket se ju totalt tokit ut, ser verkligen ut att hindra bogen och frambenets rörelser ordentligt :S
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag har bara Hurtta till min Staffordshire Bullterrier, dom sitter kalas på henne och är det enda täckesmärket där hennes rörelser inte hindras.

Nästa år blir det overallinköp ( tyvärr ), även där kommer jag välja Hurtta.

Bra kvalitet, bra passform ( på min hund ) och bra pris :)

Däremot ska jag beställa ett BOT-täcke som ska användas efter träningar, i bilen exempelvis ..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag har BoT till min bc och jag och hunden gillar det skarpt:laugh: Använder det innan och efter fa vallträning och när hon sitter i bilen.
Jag tycker att det är ett rätt smidigt täcke.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

BoT täckena är inte gjorda för att ha på vid långpromenader utan dem använder man främst i rehab eller förebyggande syfte. ( det är därför dom har ett längre bakparti för att kunna täcka baklår och långt ner över hela rumpan )

Det finns även lite restriktioner om antal timmar man bör ha det, invänjning osv då hunden ofta blir påverkad åt det trötta hållet när täcker verkar som det ska på muskler och leder.

Så i ditt fall hade jag kört på Hurtta.:)
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Nu tror jag du måste berätta för oss vilket syfte täcket ska fylla ?

Du nämner inte i inlägget om det är för att värma under träning/promenad vid kallväder eller om det är främst efter träning?

Som LillJ skriver så används dom ju för olika syften, BoT är mer för förbyggande m.m efter ett träningspass eller dylikt och Hurtta är ju vanlig täcke som används för att hunden inte ska frysa.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Fast finns det något som gör att man inte bör använda dem på långpromenader? Det vet jag flera som gör, alltså har på dem vid vanliga promenader.
Just att de går ner över baken gör att jag funderar på att köpa ett, alternativet för mig är overall.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Fast finns det något som gör att man inte bör använda dem på långpromenader? Det vet jag flera som gör, alltså har på dem vid vanliga promenader.
Just att de går ner över baken gör att jag funderar på att köpa ett, alternativet för mig är overall.

Nej självklart inte, men TS skrev att hon visste många som var missnöjda med passformen osv, varav jag la till att dom är inte "gjorda" för att vara ett sporttäcke.:)

Det är beroende på täcket syfte som avgör huruvida hunden blir påverkad eller ej.
Min ena hane blir jättetrött och loj när han får på sig sitt pga att täcket verkar i hans rygg som han har problem med.

Medans tiken är sitt vanliga jag, då har hon inte heller sitt täcke pga ryggproblem.

Jag är inte överens med orden idag så vi får hoppas att du förstår hur jag menar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag köpte nya täcken till mina dvärgar för ett tag sen, "Equi Theme" i softshell material med fleece på insidan. Vatten och vindtäta med super bra passform, speciellt vid låren där jag ofta tycker täcken slutar för högt upp.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Nu tror jag du måste berätta för oss vilket syfte täcket ska fylla ?

Du nämner inte i inlägget om det är för att värma under träning/promenad vid kallväder eller om det är främst efter träning?

Som LillJ skriver så används dom ju för olika syften, BoT är mer för förbyggande m.m efter ett träningspass eller dylikt och Hurtta är ju vanlig täcke som används för att hunden inte ska frysa.

Täckena ska användas till att ha på vid all form utav utevistelse helt enkelt, när det är kallt för mina frysisar samt i bilen när de ligger där längre stunder. :)
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag köpte nya täcken till mina dvärgar för ett tag sen, "Equi Theme" i softshell material med fleece på insidan. Vatten och vindtäta med super bra passform, speciellt vid låren där jag ofta tycker täcken slutar för högt upp.

Var köpte du det, pris?
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag har B o T till mina schäfrar och är väldigt nöjd. De har täckena på sig i bilen på träningarna, bla på sök och spår då det kan bli lång tid i kall bil.

Tiken trivs jättebra i sitt och vi har det på henne när hon värms upp och sedan när hon värmts av så sätter vi på henne innan hon ska in in bilen.

Hanen är långhårig så tillfällerna har inte blivit så ofta men för hans del är det bra att täcket är långt, han har väldigt lång rygg.
Spännet runt magen är väl tilltaget sen finns det bensnören som håller täcket ytterligare på plats och det är vattentätt.

Många av mina hundkompisar som har schäfer använder detta täcke och där finns en tik med D höfter som alltid har sitt på sig. Matten säger att hon mår så bra av täcket.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Jag har mitt back on track täcke på min hund både ute på promenad och vid bilen efter träning mm, på honom sitter det jättebra och han verkar inte bli störd i sina rörelser. Nu har jag visserligen valt en ngt stor storlek för att jag vill ha det extra långt ner över höften då han har en kass höft (d höft).
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Okej, ja nu förstår jag mer hur du menar :)
För mig skulle det dock vara mest aktuellt med täcke vid stillasittande då det är då hon fryser och jag tycker att BoT-täckena ser så mysiga ut eftersom de täcker mer än vad vanliga täcken gör.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Har du kollat på Billebjer modellen?

Annars kan jag rekommendera det här :



Väldigt tjockt och rejält vintertäcke som jag tillomed vet 3 frusna ridgebacks som klarat sig fint med vintertid.;)

Finns i svart, svart/rött och den här färgen tror jag.
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

Ja då skulle jag satsa på Hurtta faktiskt, BoT ser ut att hindra bogrörelsen fullt ut vid mer aktivering än lugn promenad och stillasittande.

Jag är supernöjd med Hurttas passform iaf, inget annat täcke vi haft eller provat följer Zagas rörelser så bra utan att hindra :)
 
Sv: Vilket täcke? Hurtta, BoT eller annat?

KL

Även jag stämmer in i lovsången för Hurttas täcken :bow:. Har precis köpt Hurtta Pro-täcket ur den nya kolletionen, och precis som det gamla täcket älskar jag det och dess passform :love:.

Använder det både under stillasittande väntan för hunden likaväl som under agilityträningar. Ett varmt, skönt täcke som dessutom är supersnyggt med bra passform, det kan inte bli bättre :D!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får 500kr i månadspeng och minst 400kr av dem går varje månad till nya halsband, selar, koppel eller godis till min hund. Jag har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 554
Senast: Jenka
·
T
Utrustning Jag har köpt ett Back On Track-täcke och det finns ju olika möjligheter att fästa det i ett annat täcke - antingen med kardborr eller...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp