Vilket träd ska vi plantera?

Guldaskig

Trådstartare
Vår gräsmatta blir alltid väldigt blöt nu under vårvintern när snön och isen smälter. Främst på ett ställe där det också är en svacka. Vi har pratat om att plantera ett träd där tidigare för att få lite mer skugga då solen ligger på hela dagen och då tänker jag att vi kanske kan kombinera det med ett träd som suger mycket vatten - win win så att säga.

Vi söker ett träd som blir kanske tre meter högt? Vet inte riktigt egentligen men vi bor i ett helt vanligt villaområde och känner väl inte att vi vill plantera en 20 meter hög gran till exempel. Helst inte ett fruktträd men kan nog tänka mig att bli övertygad om det visar sig att de suger mycket vatten.

Jag har såklart googlat och fått fram björk men tänker att de kanske blir lite för höga.
 
Pil? Det luriga är bara att har de inte ordentlig tillgång till vatten så söker de upp det och då kan rötterna tydligen ta sig in i vattenledningar.
 
Under vårvintern brukar mycket vatten vara en risk för förstörda rötter, de har ju inte kommit igång att suga vatten än. Tåligt för att stå blött borde alltså vara prioriterat. Hur mycket fukt kommer det få under den torra säsongen? Zon och läge?
 
Under vårvintern brukar mycket vatten vara en risk för förstörda rötter, de har ju inte kommit igång att suga vatten än. Tåligt för att stå blött borde alltså vara prioriterat. Hur mycket fukt kommer det få under den torra säsongen? Zon och läge?

Just nu minns jag inte om det blir väldigt torrt under sommaren men det samlas i alla fall vatten där när det regnar eftersom det är en svacka. Det är sol nästintill hela dagen förutom tidig morgon och sen kväll. Zon 3.
 
Vår gräsmatta blir alltid väldigt blöt nu under vårvintern när snön och isen smälter. Främst på ett ställe där det också är en svacka. Vi har pratat om att plantera ett träd där tidigare för att få lite mer skugga då solen ligger på hela dagen och då tänker jag att vi kanske kan kombinera det med ett träd som suger mycket vatten - win win så att säga.

Vi söker ett träd som blir kanske tre meter högt? Vet inte riktigt egentligen men vi bor i ett helt vanligt villaområde och känner väl inte att vi vill plantera en 20 meter hög gran till exempel. Helst inte ett fruktträd men kan nog tänka mig att bli övertygad om det visar sig att de suger mycket vatten.

Jag har såklart googlat och fått fram björk men tänker att de kanske blir lite för höga.
Björk tar mycket vatten. Och den kan ju beskäras! Dvs kapas ner till önskvärd höjd och storlek.
 
Just nu minns jag inte om det blir väldigt torrt under sommaren men det samlas i alla fall vatten där när det regnar eftersom det är en svacka. Det är sol nästintill hela dagen förutom tidig morgon och sen kväll. Zon 3.
Kanske lättare att fylla på jord i svackan eller anlägga en damm?
 
På tal om björk, min kund jag var assistent till hade en björk ute på gården som vi klippte. Den var kanske 2-3 meter hög allt som allt, och vi klippte alltså ner själva kronan. Så visst går det att hålla en björk ganska liten om man hela tiden håller nere den. Tänker att det är ganska många år innan stammen blir oproportionerligt stor. Björken som min kund hade var iaf 25 år och såg fin ut.
 
Bild tagen från Google, men min kund höll ungefär den här storleken på sin, lite rundare krona bara. Vi klippte med häcksax.
F129586F-5809-46D1-9EF1-0D81387ED7F2.jpeg
 
Björk är känslig för beskärning eftersom den lätt får röta, så det skulle jag inte säga är ett långsiktigt hållbart val och hantering av träd. Hör isåfall med plantskola om de har någon namnsort av björk som är åt det mindre hållet men ändå tålig för väta. Finns många fina sorter!

Tre meter är ju ganska litet för att vara träd. Blir ju mer åt prydnads/buskträdhållet. Amelanchier/häggmispel kan klara en del blöta, är fina åt det flerstammiga hållet, har ätliga (men inte goda) bär, fin blomning och fin höstfärg.
 
Björk är känslig för beskärning eftersom den lätt får röta, så det skulle jag inte säga är ett långsiktigt hållbart val och hantering av träd. Hör isåfall med plantskola om de har någon namnsort av björk som är åt det mindre hållet men ändå tålig för väta. Finns många fina sorter!

Tre meter är ju ganska litet för att vara träd. Blir ju mer åt prydnads/buskträdhållet. Amelanchier/häggmispel kan klara en del blöta, är fina åt det flerstammiga hållet, har ätliga (men inte goda) bär, fin blomning och fin höstfärg.

Ska kolla häggmispel. Håller med om att tre meter nog inte är särskilt högt egentligen men jag får för mig att det kommer se helt galet ut med ett enormt träd mitt i trädgården här hos oss. Å andra sidan är vi ju ute efter lite skugga också så kan eventuellt vara bra med något högre.
 
Tre meter är ju ganska litet för att vara träd. Blir ju mer åt prydnads/buskträdhållet. Amelanchier/häggmispel kan klara en del blöta, är fina åt det flerstammiga hållet, har ätliga (men inte goda) bär, fin blomning och fin höstfärg.

Häggmispel har vi som häck i ett par luriga lägen, det ena är en norrslänt som är så blöt och skuggig att det bara är mossa och daggkåpa där i övrigt. Det andra är ett extremt blåsigt söderläge som nog är rejält blött den här årstiden men torrt och eländigt på sommaren. Fantastiskt vackra höstfärger, och om man vill ta tillvara på bären så är de användbara för att ge lite strävhet till frukt som mest är söt i gelé och liknande.

Vi har också en hästkastanj i någon dvärgvariant, som står ganska soggigt och ger en väldigt trevlig skugga sommartid. Oklart dock vad det är för variant, det var länge sen den planterades.
 
Vår gräsmatta blir alltid väldigt blöt nu under vårvintern när snön och isen smälter. Främst på ett ställe där det också är en svacka. Vi har pratat om att plantera ett träd där tidigare för att få lite mer skugga då solen ligger på hela dagen och då tänker jag att vi kanske kan kombinera det med ett träd som suger mycket vatten - win win så att säga.

Vi söker ett träd som blir kanske tre meter högt? Vet inte riktigt egentligen men vi bor i ett helt vanligt villaområde och känner väl inte att vi vill plantera en 20 meter hög gran till exempel. Helst inte ett fruktträd men kan nog tänka mig att bli övertygad om det visar sig att de suger mycket vatten.

Jag har såklart googlat och fått fram björk men tänker att de kanske blir lite för höga.
När man läser om att plantera fruktträd brukar det stå att de inte vill vara i en svacka, utan lite mer av på en kulle, eller att man gör en kulle. Så inte rötterna ska hamna i en stor fryst isgrop. Vet inte om det gäller andra träd.
 
Kanske lättare att fylla på jord i svackan eller anlägga en damm?
Damm är fint! Läste faktiskt lite om dammar och tydligen kunde man förr om man hade lerjord och en svacka gräva ett hål, trampa till det och få en damm utan duk och dyl. Men jag erkänner villigt att detta är bara vad jag läst :D

Sorry, läste nu=kaos.
 
Är det omfång eller höjd som blir knepigt?
Pelarpoppel blir inte bred men hög.

Finns säkert flera varianter av pelarträd om det är intressant.

Egentligen både och. Trädet kommer planteras mellan altanen och sandlåda, säg att det är sex-åtta meter mellan (med reservation för att jag inte har ett ögonmått). Ska kolla in pelarpoppel.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 365
Senast: BobberiBoo
·
Trädgård & Växter Jag undrar om någon har något bra trädtips? :idea: Jag bor i zon 3, tror jag (Enköping) med endast åkrar om grannar = blåsigt. Min...
Svar
8
· Visningar
3 732
Senast: Cillaramsa
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp