• Träning
  • Trådstartare Trådstartare emgard98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 805
E

emgard98

Hej!
Min häst biter fast i bettet som fan. Såklart är detta jätte drygt och det finns typ inget som går att göra så att hon ska släppa. Hon biter tag i bettet vid ridningen, på bägge sidor. (byter från höger till vänster, till höger osv beroende på vilket man håller "för mycket" i. Man sitter och pillar med bettet hela tiden. tar och ger, tar och ger men ingenting gör att hon släpper. Om det nu är så att hon släpper så får hon eftergift som beröm men då tar hon upp huvudet och ränner iväg. Pga av att hon biter tag i bettet så mycket är det svårt att ta förhållningar och ge eftergift som sagt (hon är en kallblodstravare för övrigt, varit ridhäst i 4 år). Det var i somras hon började med dessa dumheter. Har kikat tänderna på henne men det är inget fel på dom. Jag byter och rider på olika bett flera gånger i veckan och hon gör samma med alla bett. Hackamore är helt omöjligt att rida på. Så jag har kommit fram till att införskaffa antingen ett D-rings bett med en kopparrulle, eller ett eggbett med kopparrullar.
Har ridit på D-ringsbett förut och det gick bra. hon blev stimulerad och glömde stundtals bort att bita i bettet.
Men vilket utav dessa bett är bäst? vilket kan ni rekommendera? eller är det något annat bett som skulle fungera?

Att hon biter tag i bettet är oftast i trav/galopp. Skritten fungerar relativt bra, hon tuggar på bettet då och det löddrar.

Sv: Vilket?

inlägget kanske skulle ligga under utrustning, så ni kanske kan flytta den :smirk:

Drar hon upp det och håller det mellan de första kindtänderna? Isåfall kanske det kan hjälpa med en rem under hakan om du rider på delat bett. Raka bett är svårare för hästen att dra upp mellan kindtänderna. Rider du på rakt bett kan man ha en rem mellan bettringarna och över nosen.

Jag vet inte riktigt hur hon gör eller med "vilka tänder" hon biter tag med men, Jag rider på ett tredelat, ett pelham stång, och ett delat pessoabett och hon gör i stort sett likadant med alla tre. Biter tag och springer fortare. man har som sagt svårt att ta förhållningar - bromsa när hon gör detta.

Senast ändrad av en moderator:

Är de rätt tillpassade i längd och hur högt de ligger? För långa bett kan de lättare dra upp och bita fast i.

betten är 13.5 och det är alldeles lagom åt henne. Kan inte ha mindre. Har också tänkt på och provat att sätta ner och sätta upp betten mer men det blir samma visa ändå.

Jösses! Mina halvblod har aldrig haft större än 11.5! :eek: De båda jag har nu ligger på 10.5.

hehe. tja hon har 13,5 :P stor i truten =D nordis, stort huvud. =)

Be en massör (till att börja med alltså) känna igenom hästen. Jag hade jättebekymmer med min häst innan jul tills vi hittade en muskelknuta i halsen. När den blev bortmasserad och jag kör ett stretchprogram för halsen så blev hon som en dröm.

Sen tror jag mycket kan sitta under hjälmen så att säga. Man förväntar sig att sig att hästen skall agera på ett visst sätt så man spänner sig och det blir pannkaka av allt. Longera och tömkör ett tag om hon blir lös i kroppen av det dvs så ni får tankarna på något annat.

Hoppas att det löser sig!:bump:

Mina kallblodstravare har 11,5 på betten. Så 13,5 låter stort.

Det låter stort för att vara bett till en kallblodstravare av modern typ. Låter du bettet sticka ut en dryg centimeter på varje sida?

Jag tror dock inte att detta har med bettets storlek att göra, utan mer på att hästen saknar styrkan, musklerna och balansen för att genomföra det du ber den om. Det kan bero på dig som ryttare eller sadeln eller båda delar eller något annat. Är hästen tränad att gå i balans på det sätt du ber den om?

Var ödmjuk och lyhörd så kommer du att hitta en lösning på problemet. Lyssna på hästen, för den vet alla sina begränsningar.

Lycka till!

Testa rid utan bett hon kanske bara inte tkr om bett, det finns ju träns utan bett, men du kan ha rep grimma under tränset bara för att se om det ok å ha tränset som en liv lina om hon skulle dra lr nåt
ett tips;)

Är hon frisk då?
Det är inte så att hon har ont någonstans och därför försöker komma undan...

Min nordis har 14,5 och det finns inte en chans att hon skulle kunna ha 13,5. 14 skulle passa perfekt, men det är ju inte så lätt att få tag på, vad jag förstått.

vad menar du?

Hon har 13.5 vad är det för knas med det? hon är stor runt munnen så vad är problemet?
Hon har alltid haft den storleken och hon har alltid gått bra till i somras. Då började hon bita tag i bettet. Att det skulle ha med hennes balans att göra så tvivlar jag på det. I somras red vi för instruktör å hon har aldrig gått så bra! Sen i slutet på somaren så böt jag stall och då blev hon mer springig, sprang med huvudet uppe, ville kolla på allt. Å så har det fortsatt sen dess. Så som sagt. hon har alltid gått bra på betten förut. Tills jag böt stall.

vad menar du?

Hon har 13.5 vad är det för knas med det? hon är stor runt munnen så vad är problemet?
Hon har alltid haft den storleken och hon har alltid gått bra till i somras. Då började hon bita tag i bettet. Att det skulle ha med hennes balans att göra så tvivlar jag på det. I somras red vi för instruktör å hon har aldrig gått så bra! Sen i slutet på somaren så böt jag stall och då blev hon mer springig, sprang med huvudet uppe, ville kolla på allt. Å så har det fortsatt sen dess. Så som sagt. hon har alltid gått bra på betten förut. Tills jag böt stall.

Ehm, vad menar du?

Jag svarade ju inte åt dig.

hehe menade inte det jag skrev"sist" åt dig heller =P hehe. Läste inte riktigt vad du skrev. men fattade sen. Men eller hur. varför skulle inte en nordis kunna ha 13.5? om inte ännu större som din?
:)

Jag håller med de andra.. skulle tippa på att hästen har ont någonstans. Just eftersom du säger att det är mest när ni travar och galopperar. Påfrestningen är inte lika stor i skritt..
Tycker inte att du ska fastna vid att det handlar om det nya stallet heller.. Vem vet, det kan ju ha hänt nått precis när ni flyttade som gör att hon har ont och det är därför hon började då.. Men kolla upp henne! Det tjänar ni båda på.

Tycker du skall kolla upp vargtänderna om hon har några kvar.. :confused:

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka