Vill byta namn

Minns inte exakt men kanske 20 år? Vi har sällan direktkontakt så jag tror att det var hens förälder som berättade för min i alla fall. Typ "X heter inte det längre utan Y". För oss fanns det inte på kartan att vägra använda det nya namnet när vi pratade med eller om släktingen efter det.
Verkar som min omgivning tillhör det ovanliga.
 
Nja det är inte väldigt svårt. Tycker man det har man nog inte haft särskilt mycket motgångar i livet. Det är kanske inte heller väldigt lätt, men det är görbart. Vill man inte ens försöka är man allt rätt rövig.

Sedan får du också tänka på att du i framtiden mest kommer spendera tid med andra än din familj. På din arbetsplats kommer alla säga ditt nya namn, och alla nya bekantskaper kommer säga ditt nya namn. Om några år kommer nog knappt någon du känner att använda ditt gamla namn. Skit i vad familjen säger och gör det som känns bäst för dig.

Som mamma hade jag dessutom absolut respekterat ett namnbyte. Min son har ett ovanligt namn och han kanske inte alls tycker att det är lika fint som jag tycker när han blir stor. Smaken är som baken och det viktigaste är att HAN blir nöjd. Det är ju han som ska leva med det.
Låter som en klok mamma önskar min mamma tänkte som du:D
 
Det borde bli invant för släkt och familj till slut kanske efter typ 5 år, planerar att börja studera på universitet på annan ort till nästa år det borde underlätta bytet en del.
Med åren kommer det också att bli färre och färre personer som känner mig vid mitt gamla namn.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är jag högst tveksam till. Efter 25 år har de säkert lärt sig mitt namn, nu underlättade det att jag flyttade och bytte ort, men inte familj och alla vänner. Visst sade en del fel i början men att någon efter 5 eller 25 år ens tänker på det till vardags vore konstigt. Jag stötte nog inte någon nära mig som vägrade, min far var lite skeptisk men det funkade med honom också. Det var nog bara farmor som aldrig lärde sig men det hade mest med åldern att göra.

När var senaste gången någon släkting eller familjemedlem kallade dig fel namn?
 
När var senaste gången någon släkting eller familjemedlem kallade dig fel namn?
Minns inte, förutom farmor som inte kunde lära sig det så blir det för det mesta rätt. Jag bryr mig i och för sig inte om om någon gör fel. Folk sa fel även innan jag bytte namn (och kallade mig mitt nuvarande namn).
 
Minns inte exakt men kanske 20 år? Vi har sällan direktkontakt så jag tror att det var hens förälder som berättade för min i alla fall. Typ "X heter inte det längre utan Y". För oss fanns det inte på kartan att vägra använda det nya namnet när vi pratade med eller om släktingen efter det.

Hur var det i övrigt? Upplever dom andra i släkt och familjen att det gick att vänja sig vid det nya?
 
Nu var det någon månad sedan jag bytte namn. Har gått lättare än vad jag trodde alla på jobbet har börjat kalla mig mitt nya namn. Mina kompisar har ändrat sig och försöker säga rätt namn. Föräldrarna blandar namnen. Mina syskon säger mitt nya namn. Dom ända är släkten på pappas sida som vägrar men det kan jag leva med, positivt överraskad över det hela.
 
Nu var det någon månad sedan jag bytte namn. Har gått lättare än vad jag trodde alla på jobbet har börjat kalla mig mitt nya namn. Mina kompisar har ändrat sig och försöker säga rätt namn. Föräldrarna blandar namnen. Mina syskon säger mitt nya namn. Dom ända är släkten på pappas sida som vägrar men det kan jag leva med, positivt överraskad över det hela.

Vad fint att höra 😍
 
Det är jag högst tveksam till. Efter 25 år har de säkert lärt sig mitt namn, nu underlättade det att jag flyttade och bytte ort, men inte familj och alla vänner. Visst sade en del fel i början men att någon efter 5 eller 25 år ens tänker på det till vardags vore konstigt. Jag stötte nog inte någon nära mig som vägrade, min far var lite skeptisk men det funkade med honom också. Det var nog bara farmor som aldrig lärde sig men det hade mest med åldern att göra.
Hej Lobelia,
Jag gjorde som dig bytte till ett namn som var snarlikt mitt förra namn vid 22 års ålder, dvs för 4 år sedan. Dessvärre är det många som fortfarande säger mitt gamla namn. Alla i min närmsta familj har vant sig nån gammal vän med men resten av min bekantskapskrets säger mitt gamla namn. Jag funderar på om man borde byta tillbaka. Du behöver inte svara men tror du risken är stor att folk aldrig lär sig det nya? Har gått 4 år ändå. Eller är det något som kommer med tiden? Är det bara att stå på sig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp