Vill byta namn

Jo absolut men lika bra att veta hur det kommer att ligga till onödigt att byta om folk ändå inte ändrar på sig.
Du kommer ju att träffa många, många människor i ditt liv. Du är ung och hela ditt umgänge kommer inte att vara din envisa familj eller hälften av dina nuvarande vänner. Byt namn om det är vad du vill göra - rätta sedan dem som tilltalar dig fel, ignorera dem eller låt dem göra som de vill. Valet är ditt!
 
Om inte annat kan du ju börja med att presentera dig för nya bekantskaper som Willy och be dina vänner att fasa in det som smeknamn. Vi är rätt många som skiftar i tilltal när vi blir vuxna tror jag, även om det inte är ett regelrätt namnbyte.
 
Om inte annat kan du ju börja med att presentera dig för nya bekantskaper som Willy och be dina vänner att fasa in det som smeknamn. Vi är rätt många som skiftar i tilltal när vi blir vuxna tror jag, även om det inte är ett regelrätt namnbyte.
Så har jag gjort. Har mitt fulla namn (dubbelnamn) endast på LinkedIn just nu, i övrigt mitt ”nya” kortare namn. Alla i min närhet använder det, inte föräldrarna dock och på jobbet använder de mina initialer från dubbelnamnet. Men alla mina vänner, bekantskaper och egentligen alla på jobbet förutom mitt närmsta team kallar mig mitt kortare namn.

Började fasa ut mitt långa namn för 10 år sedan när jag flyttade till London och det blev väldigt svårt för folk att uttala mitt namn/andra hade ett av mina dubbelnamn. Så valde ett helt nytt namn som smeknamn, även om det inte är helt off från mitt ena namn i dubbelnamnet.

Sedan har jag flyttat runt i olika städer, alltid introducerat mig med det nya namnet och det har gått super. Majoriteten av mina bekanta idag vet nog om att jag har ett dubbelnamn, men inte mycket mer än så ;)
 
Håller med det är en tråkig attityd, men jag kan förstå att det är väldigt svårt att kalla någon nånting annat efter så många år!
 
Svårt är det ju inte. För den som vill.

Känslosamt kanske om en själv har valt namn till sitt barn från början. Men det är en helt annan sak, och kan inte vara det som ska styra det vuxna barnets beslut för evigt.
Jag håller med, svårt är det verkligen inte. Saker och ting byter namn hela tiden och de flesta av oss rycker på axlarna och anammar det nya utan problem. Smeknamn kommer och går också. Min mamma kallar mig liksom inte för "stump" längre, även om hon gjorde det mina första tio-tolv levnadsår. :D
Det vore ju särskilt enkelt om någon jag bryr mig om Ber mig ändra på hur jag tilltalar dem.
 
Jag håller med, svårt är det verkligen inte. Saker och ting byter namn hela tiden och de flesta av oss rycker på axlarna och anammar det nya utan problem. Smeknamn kommer och går också. Min mamma kallar mig liksom inte för "stump" längre, även om hon gjorde det mina första tio-tolv levnadsår. :D
Det vore ju särskilt enkelt om någon jag bryr mig om Ber mig ändra på hur jag tilltalar dem.
Har ett liknande smeknamn på mitt barn och undrar hur länge jag kan hålla i med det, 10-12 var längre än jag hoppats så känns bra :rofl::love:
I övrigt vidhåller jag, byt namn bara ts.
Iaf i alla nya sammanhang kommer du få heta det du vill.
 
Hade nån jag känt länge bytt namn hade jag direkt försökt att lära mig det nya trist att inte folk vill behandla mig så.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hade nån jag känt länge bytt namn hade jag direkt försökt att lära mig det nya trist att inte folk vill behandla mig så.
Men bara gör det, om det är viktigt för dig?

Du frågade vad andra skulle tycka, men det är inte deras val, det är ditt. Att ha en åsikt om andras val är en sak, att inte respektera en annan.

Du är en vuxen människa och kan (och bör) göra dina egna val. Vill du byta, så byt! Eller lägg till.
 
Håller med det är en tråkig attityd, men jag kan förstå att det är väldigt svårt att kalla någon nånting annat efter så många år!
Jag är nyfiken av mig så jag frågade faktiskt mina föräldrar om hur de skulle reagera om jag ville byta namn.

Mamma sa att det nog hade varit krångligt i början men om jag verkligen byter namn så kommer hon kämpa på med att komma ihåg mitt nya namn.
Pappa sa ungefär samma men att han skulle tycka det var trist att jag inte trivdes med mitt namn som han har så många fina minnen och associationer till. Vilket jag kan förstå jag har ju ändå varit DubbelNamn i nästan 40 år med allt vad det innebär.
 
Jag håller inte med. En släkting till mig bytte namn för... 8-9 år sedan? I början var jag tvungen att anstränga mig för att säga rätt men nu tänker jag definitivt direkt på det nya namnet och minns knappt att hen någonsin har hetat det gamla.

Men tråkigt att höra att du har tröga personer i omgivningen!
Hej!,

Hur länge hade din släkting haft sitt namn innan hen bytte? Hur fick personen omgivningen att kalla hen för sitt "nya namn"?
 
Håller med det är en tråkig attityd, men jag kan förstå att det är väldigt svårt att kalla någon nånting annat efter så många år!
Nja det är inte väldigt svårt. Tycker man det har man nog inte haft särskilt mycket motgångar i livet. Det är kanske inte heller väldigt lätt, men det är görbart. Vill man inte ens försöka är man allt rätt rövig.

Sedan får du också tänka på att du i framtiden mest kommer spendera tid med andra än din familj. På din arbetsplats kommer alla säga ditt nya namn, och alla nya bekantskaper kommer säga ditt nya namn. Om några år kommer nog knappt någon du känner att använda ditt gamla namn. Skit i vad familjen säger och gör det som känns bäst för dig.

Som mamma hade jag dessutom absolut respekterat ett namnbyte. Min son har ett ovanligt namn och han kanske inte alls tycker att det är lika fint som jag tycker när han blir stor. Smaken är som baken och det viktigaste är att HAN blir nöjd. Det är ju han som ska leva med det.
 
Hej!,

Hur länge hade din släkting haft sitt namn innan hen bytte? Hur fick personen omgivningen att kalla hen för sitt "nya namn"?
Minns inte exakt men kanske 20 år? Vi har sällan direktkontakt så jag tror att det var hens förälder som berättade för min i alla fall. Typ "X heter inte det längre utan Y". För oss fanns det inte på kartan att vägra använda det nya namnet när vi pratade med eller om släktingen efter det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 207
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp