Vill byta namn

Läste på fb precis att en tjej var 20 år bytte från Pia till Kristina bytte tillbaka efter 5-6 år då omgivningen fortsatte med det gamla o hon tröttnade på att förklara sig. Så det kan hända absolut.
 
Håller med om att det inte är en kärlekshandling men dom har ändå gett mig det här namnet och jag har haft det i 24 år omöjligt att koppla om för många. Man kan rätta en 2 och 3 gånger men sen orkar man inte. Hade det bara varit föräldrarna som inte ändrade sig hade jag kunnat leva med det men nu när det är så många så skiter jag i det finns liksom ingen vits med det.
 
Håller med om att det inte är en kärlekshandling men dom har ändå gett mig det här namnet och jag har haft det i 24 år omöjligt att koppla om för många. Man kan rätta en 2 och 3 gånger men sen orkar man inte. Hade det bara varit föräldrarna som inte ändrade sig hade jag kunnat leva med det men nu när det är så många så skiter jag i det finns liksom ingen vits med det.
Jag hade min gamla identitet i 50 år, hur länge du har haft det gamla spelar ingen roll, vill du byta så byt. om inte annat säg att du vill bli kallad X, och om de inte vill kalla dig för X så behöver du inte respektera vad de vill bli kallade. eller respektera dem över huvud taget. de enda jag tolerera att de deadnemar mig är barnen och min pappa. barnen för att de är mina barn och inget ändrar det. Och pappa för att han är dement nu.
 
Jag hade min gamla identitet i 50 år, hur länge du har haft det gamla spelar ingen roll, vill du byta så byt. om inte annat säg att du vill bli kallad X, och om de inte vill kalla dig för X så behöver du inte respektera vad de vill bli kallade. eller respektera dem över huvud taget. de enda jag tolerera att de deadnemar mig är barnen och min pappa. barnen för att de är mina barn och inget ändrar det. Och pappa för att han är dement nu.

Jag fattar inte hur du med många här i tråden har så stöttande omgivningar ni har lyx.
 
Jag fattar inte hur du med många här i tråden har så stöttande omgivningar ni har lyx.
Jag trodde att jag skulle få noll och inget stöd när jag kom ut, har aldrig haft så fel,
Jag trodde ingen skulle acceptera min nya identitet, Nästa alla har gjort det, och alla har varit så stöttade så det är inte klokt.
Men du vet inte för en du krossar Rubicon men jag tror att du har lågt mycket mer stöd än vad du tror.
 
Hej allihopa!

Berättade för familj och några släktingar och en del kompisar om mina planer. 1 av mina 3 syskon var positiv mina föräldrar sade att dom inte kunde börja kalla mig något annat efter 24 år. Släkten säger samma sak som familjen. Bland kompisarna var det 50/50. Känns inte riktigt lönt och byta namn om folk ändå inte ska ändra på sig. De var detta jag misstänkte namn sätter sig så hos folk att det gör det omöjligt för dom flesta att lära om. Ni i tråden som bytt namn är helt övertygad om att era bekantskaper säger ert nya namn av ren artighet men de tänker på er i ert gamla namn och det kommer de nog alltid att göra. Jag får tacka för alla bra svar här ni får ha det bra allihopa.
Det är jag högst tveksam till. Efter 25 år har de säkert lärt sig mitt namn, nu underlättade det att jag flyttade och bytte ort, men inte familj och alla vänner. Visst sade en del fel i början men att någon efter 5 eller 25 år ens tänker på det till vardags vore konstigt. Jag stötte nog inte någon nära mig som vägrade, min far var lite skeptisk men det funkade med honom också. Det var nog bara farmor som aldrig lärde sig men det hade mest med åldern att göra.
 
Det är jag högst tveksam till. Efter 25 år har de säkert lärt sig mitt namn, nu underlättade det att jag flyttade och bytte ort, men inte familj och alla vänner. Visst sade en del fel i början men att någon efter 5 eller 25 år ens tänker på det till vardags vore konstigt. Jag stötte nog inte någon nära mig som vägrade, min far var lite skeptisk men det funkade med honom också. Det var nog bara farmor som aldrig lärde sig men det hade mest med åldern att göra.

Kul med stöttande omgivning, jag hade gärna haft det med. Hur länge behöll du ditt gamla namn innan du bytte till snarlikt?
 
Kul med stöttande omgivning, jag hade gärna haft det med. Hur länge behöll du ditt gamla namn innan du bytte till snarlikt?
Jag minns inte, gissar att jag var drygt 20, jag upplevde det mer som accept än att någon stöttade mig. Jag sa att jag bytt namn och då var det så. Beslutet att byta fick jag en del stöttning i.
 
Kul med stöttande omgivning, jag hade gärna haft det med. Hur länge behöll du ditt gamla namn innan du bytte till snarlikt?
En del av bekymret kan vara att du frågade först? Dvs du gav dem ett var - gilla eller inte gilla. Eftersom vi människor i allmänhet är förändringsobenägna så var - i mitt huvud - svaret givet. Byt inte!!

Du gav dem beslutanderätten.

Hade du bara berättat - jag har bytt namn - så hade det nog varit mindre komplicerat? Du är ju med god marginal vuxen - varför ska släkten besluta om dit namn?
 
En del av bekymret kan vara att du frågade först? Dvs du gav dem ett var - gilla eller inte gilla. Eftersom vi människor i allmänhet är förändringsobenägna så var - i mitt huvud - svaret givet. Byt inte!!

Du gav dem beslutanderätten.

Hade du bara berättat - jag har bytt namn - så hade det nog varit mindre komplicerat? Du är ju med god marginal vuxen - varför ska släkten besluta om dit namn?
Så gjorde jag vid närmre eftertanke, jag diskuterade det med ett par personer sen bytte jag och meddelade mitt beslut.
 
En del av bekymret kan vara att du frågade först? Dvs du gav dem ett var - gilla eller inte gilla. Eftersom vi människor i allmänhet är förändringsobenägna så var - i mitt huvud - svaret givet. Byt inte!!

Du gav dem beslutanderätten.

Hade du bara berättat - jag har bytt namn - så hade det nog varit mindre komplicerat? Du är ju med god marginal vuxen - varför ska släkten besluta om dit namn?
Helt rätt, man behöver inte be om lov. Man kan byta namn. det enda negativa jag har märk i det offentliga rummet är att folk se lite konfunderade ut men de har inte vågat säga något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 205
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 852
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp