Vill folk inte sälja häst?

@Miljon Jag har spenderat hur många timmar/månader/år som helst på hästnet letandes hästar. Ändå har alla mina hästar köpts eller lånats på foder helt via kontakter. Bortsett en av ponnyerna jag lånade under högstadiet, den hittade jag vi pappersannons på stallets anslagstavla...
Så statistiken säger mig att det där nog blir bra. En bra häst behöver sällan annonseras ut ;)
 
Mitt senaste köp tog över ett år mellan första annons och han stod på gården. Det var inte lätt alls och då var det ändå en triangelmärkt gammal valack...
 
Nu när jag ändå är igång så kan jag nämna att jag alltid blir lika förvånad över folk som tror att alla till-salu hästar också är ute på annons för foder. För varenda annons som finns i FB-grupperna - oavsett om det är en billig travare eller en riktigt dyr häst (kanske t om oftare då) - så har någon skrivit "lämnas ut på foder?".
Jag menar, har man en lovande fyra-femåring som kvalat till t ex Falsterbo så är man ju säkert jätteintresserad av att lämna ut den på foder till random ung tjej.:cool::banghead:

Blir ibland så frustrerad över detta att jag har lust att bara skriva något smädande i tråden men har hittills låtit bli ;) En gång gjorde jag dock det. Det var någon som sålde en häst som stod i utlandet och någon tomte skrivit "lånas ut på foder?" och då svarade jag att det nog inte var så troligt att säljaren exporterar en häst till sverige för att lämna ut den på foder.:arghh:

Alltså, hur tänker man? Står det inte uttryckligen i annonsen att foder är ett alternativ så får man väl utgå ifrån att det bara är till salu som gäller. :meh:
 
Känner igen mig... Jag har tittat på många hästar den här hösten. För det första finns det så många fattiga annonser, vadå "Film finns ej att ordna utan seriöst intresserade kommer och tittar!!!!"? Hur ska jag veta om jag är seriöst intresserad, och resa 20 mil enkel väg utan att ens ha sett hästen röra sig? Kanske bara efter att ha sett en bild på hästen i hagen, med täcke på sig...

För det andra verkar folk väldigt lätt "glömma" att berätta betydande saker om hästen när man väl har tagit kontakt. Ett exempel är en häst som jag först mailade på för att få mer info, jag var MYCKET tydlig med vad jag sökte, berättade om mig själv samt klargjorde att jag ville veta alla skador, sjukdomar och liknande som är av betydelse. Fick trevligt svar tillbaka och det fanns inga fel alls på hästen! Sedan talades vi även vid i telefon innan jag åkte drygt 19 mil för att titta och provrida. Jag tittade när ägaren red, provred själv och blev lite besviken då hästen stod emot väldigt mycket och inte kändes helt fräsch, sedan var vi i stallet och pysslade om hästen, pratade en massa om honom och hans bakgrund, ja sedan var jag nästan på väg in i bilen för att åka hem när ägaren plötsligt tar fram papper från en röntgen där helt klart betydande förändringar visat sig! Var det så dags att göra det DÅ? Det var ju det jag klart och tydligt förklarade att jag behövde veta INNAN jag åkte ända dit för att provrida... Suck.

Och tyvärr var bara det ett exempel av alla konstiga provridningar jag åkte på. En annan hade en rejält halt häst att visa upp, men det hade hon inte förstått själv förrän jag påpekade det. Ett par månader senare såg jag hästen på annons igen, men då för en fjärdedel av priset och den såldes som sällskapshäst...
 
Det finns roliga typer också som skriver i annonsen att "film finns att visa för seriöst intresserade". :cool:
Jag vet ju liksom inte om jag är seriöst intresserad innan jag sett filmen. :banghead:

Det här försökte jag förklara för bekant som satte ut annons utan film trots att personen hade en som var uppladdad på YT.

Man fick den om man var intresserad.

För mig är det att göra sig en massa jobb man inte behöver göra, skicka länk och så vidare. Det är väl ändå krångligt nog att svara på alla konstiga mail.
Dessutom så är jag av samma åsikt. Jag frågar hellre på en häst som har film än en som jag måste be om. Det finns så mycket till salu ändå.

Min ras finns det inte en tillstymmelse till film, inte ens när man frågar. De måste ut och fixa film för att skicka.
Varför tror man att en fjording alltid köps i säcken för? Dessutom är de flesta (även halvblodsägare) dåliga på att sätta ut bra foton och filmer.

Jag vill inte se någon trava sin häst fram och tillbaka för hand i 10 sekunder.
 
Köpte själv häst i höstas och hade inga problem alls, mejl på en som svarade 3 dagar senare men då hade jag redan ringt till en annan med en annons på en häst där det fanns med i annonsen att fler unghästar fanns till salu och det blev en av dom fler jag redan köpt när den första jag mejlat till svarade och tur var det.

Så ett mejl, ett samtal och en resa så hade jag köpt häst, behövdes bara en resa till för att få hem hästen.

Så nästan samma som förra hästen jag köpte.
 
Varför tror man att en fjording alltid köps i säcken för? .

För att fjordingen är en typisk allroundhäst på lite lättare nivå?
För att de flesta som köper fjording inte har tävlingsambitioner och att stegkvaliteten därmed kanske är lite mindre intressant än hästens samarbetsvilja?


Jag håller med dig om att det sällan finns med film. Men i ganska många annonser lägger man ju ut bilder som illustrerar att hästen är både riden och körd och det är inte så illa det i mina ögon. Jag tycker att texten många gånger är ganska illustrativ när det gäller just fjordingar (som jag kikar en del på).
 
:o får erkänna att jag är en av dem som lagt upp en annons nyligen med en "kollar intresset" annons :p ;)

För mig kändes det rätt att använda den formuleringen. Jag hade kommit fram till att om jag hittade rätt hem och fick rätt pris så var Ponnyn till salu. Om det inte fanns intresse till mitt pris så skulle hon få stanna kvar hos mig. Tydligen fanns det ganska stort intresse och hon såldes ganska snabbt. Det var en ponny som man egentligen vill behålla men samtidigt vill sälja :p

Men visst jag kan till viss del hålla med om att det är en ganska "luddig" formulering och får säljaren att framstå som velig. Fast det var väl det jag kände mig :p
 
För att fjordingen är en typisk allroundhäst på lite lättare nivå?
För att de flesta som köper fjording inte har tävlingsambitioner och att stegkvaliteten därmed kanske är lite mindre intressant än hästens samarbetsvilja?


Jag håller med dig om att det sällan finns med film. Men i ganska många annonser lägger man ju ut bilder som illustrerar att hästen är både riden och körd och det är inte så illa det i mina ögon. Jag tycker att texten många gånger är ganska illustrativ när det gäller just fjordingar (som jag kikar en del på).

Tycker du att det är bra annonser i allmänhet på rasen?
Jag tycker sällan det, oavsett vad jag skulle ha den till. Jag vet några som är väldigt ärliga med vad hästen är men ofta ser jag "rörelser utöver det vanliga" eller "med stort plus på traven" där jag onekligen vet att det inte är så och/eller där film inte medföljer.
Vad är syftet med det, kan jag undra? Det går ju att leta efter bedömningssiffrorna. Jag tycker iallfall inte att varken 7:a eller 8:a är "utöver det vanliga". Helt ok och klarar klart tävling på msv nivå, men inte skulle jag välja de orden. Hellre belysa något positivt som verkligen är det.

Jag har också i de fallen bett om film när jag letade fjordhäst och i de allra flesta fall så var det kanppt filmat, typ 20 sekunder film eller så kunde de inte filma i galopp eftersom den treåriga fjordhästen inte kunde galoppera på en 20x40 volt för det var för trångt.

Jag kommer så småningom leta en typisk allroundhäst att ha som familjehäst då min äldre kommer gå ur världen (hoppas det är många år till dess) och jag kommer ändå begära film eftersom det är viktigt även om hästen bara kostar 6.000:- och om den bara är allround och ska tävla låga klasser.
 
Tycker du att det är bra annonser i allmänhet på rasen?
Jag tycker sällan det, oavsett vad jag skulle ha den till. Jag vet några som är väldigt ärliga med vad hästen är men ofta ser jag "rörelser utöver det vanliga" eller "med stort plus på traven" där jag onekligen vet att det inte är så och/eller där film inte medföljer.
Vad är syftet med det, kan jag undra? Det går ju att leta efter bedömningssiffrorna. Jag tycker iallfall inte att varken 7:a eller 8:a är "utöver det vanliga". Helt ok och klarar klart tävling på msv nivå, men inte skulle jag välja de orden. Hellre belysa något positivt som verkligen är det.

Jag har också i de fallen bett om film när jag letade fjordhäst och i de allra flesta fall så var det kanppt filmat, typ 20 sekunder film eller så kunde de inte filma i galopp eftersom den treåriga fjordhästen inte kunde galoppera på en 20x40 volt för det var för trångt.

Jag kommer så småningom leta en typisk allroundhäst att ha som familjehäst då min äldre kommer gå ur världen (hoppas det är många år till dess) och jag kommer ändå begära film eftersom det är viktigt även om hästen bara kostar 6.000:- och om den bara är allround och ska tävla låga klasser.

De flesta fjordannonserna tycker jag är helt OK. Gällande de hästar som är visade, skriver man ofta med bedömningssiffrorna. Bilderna från uppfödarna är ofta trevliga, oavsett om det gäller föl eller lite äldre individer.
Det står ofta(st) med vad man gjort med hästen, vad den använts till.
Någon tycker jag har varit lite konstigt prissatt men så är det ju alltid.

Jag tränar mina fjordingar för tävling, men har inte köpt utifrån "gång". Jag har köpt föl, en känd problemhäst, ett par ettåringar. Jag har som högst gett mig på MSV C dressyr på fjording, men så är de inte så gamla heller. Så jag siktar på att nå högre.
Men jag har inte intresse för att "köpa på mig talang" (inte alls elakt menat men har svårt att hitta ett annat sätt att uttrycka mig) utan tycker att det är roligt att jobba med det jag har. Jag tycker personligen att skalle är viktigare än gång, men är inte rätt att ta på mig svåra hästar som utmaning.
Så utifrån det jag vill se i en annons, finns informationen som regel med gällande fjordingarna.
 
De flesta fjordannonserna tycker jag är helt OK. Gällande de hästar som är visade, skriver man ofta med bedömningssiffrorna. Bilderna från uppfödarna är ofta trevliga, oavsett om det gäller föl eller lite äldre individer.
Det står ofta(st) med vad man gjort med hästen, vad den använts till.
Någon tycker jag har varit lite konstigt prissatt men så är det ju alltid.

Jag tränar mina fjordingar för tävling, men har inte köpt utifrån "gång". Jag har köpt föl, en känd problemhäst, ett par ettåringar. Jag har som högst gett mig på MSV C dressyr på fjording, men så är de inte så gamla heller. Så jag siktar på att nå högre.
Men jag har inte intresse för att "köpa på mig talang" (inte alls elakt menat men har svårt att hitta ett annat sätt att uttrycka mig) utan tycker att det är roligt att jobba med det jag har. Jag tycker personligen att skalle är viktigare än gång, men är inte rätt att ta på mig svåra hästar som utmaning.
Så utifrån det jag vill se i en annons, finns informationen som regel med gällande fjordingarna.

De flesta uppfödare håller jag med om har rimliga pris, bra text och bra foton etc, med några undantag såklart. ÄVen om några även här (ingen nämnd, ingen glömd) alltid sockrar sina individer.
Jag tror faktiskt att de som är ärligast och skriver precis vad de har också får sina hästar sålda oavsett vilka individer de har medan andra aldrig får sina sålda och jag tror det beror på att den som kommer och tittar inte riktigt får se vad de blivit lovade i text. Hur bra individen än är. Man känner sig lite lurad.
Även här är film extremt bra, så man själv kan bedöma individen.

Men, film och foto kan ju också ha ett syfte där man visar det som står i texten, oavsett ras.

Säljer man en individ som kan köras, ridas osv så är ju en film lika viktig här. Rör den sig inte som en häst med mycket gång så kan man visa hur den är när man sköter den, kör den, rider den eller annat. Film är viktigt och lätt nu för tiden så varför inte liksom?

Sedan tycker jag att gång och skalle har lika stor betydelse.
 
Jag tänker också att du @kryddelydd menar att man kan köpa sig FÖRUTSÄTTNINGAR för framgång om man köper med gång. Du måste ju fortfarande ha kunnskap att förvalta förutsättningarna. Tänker också på det som min bästa kördomare tillika gångartsdomare sa en gång; takt trumfar allt, även bättre gångarter i dressyr.

Köpa framgång (typ läromästare) vet jag många som försökt. De med talang lyckas, de med mindre talang kan försöka många gånger och ändå inte lyckas.
 
. Jag hade kommit fram till att om jag hittade rätt hem och fick rätt pris så var Ponnyn till salu.
Fast det är ju ingen som kräver att man säljer om man inte hittar rätt hem och får rätt pris om man sätter ut en till salu annons heller? Alltså, känns formuleringen rätt så gör den ju men det är nog det jag blir så fundersam över vid intresseannonser.
 
Jag tänker också att du @kryddelydd menar att man kan köpa sig FÖRUTSÄTTNINGAR för framgång om man köper med gång. Du måste ju fortfarande ha kunnskap att förvalta förutsättningarna. Tänker också på det som min bästa kördomare tillika gångartsdomare sa en gång; takt trumfar allt, även bättre gångarter i dressyr.

Köpa framgång (typ läromästare) vet jag många som försökt. De med talang lyckas, de med mindre talang kan försöka många gånger och ändå inte lyckas.

Ordmärkeri kanske, men jag skrev INTE "köpa framgång".

Jag skrev köpa TALANG.

Att köpa framgång är jag väl medveten om att man inte kan - om man inte har kunskaperna.
 
Då jag av olika anledningar föredrar mejlkontakt först (inte minst för att jag inte gillar att ringa på 10 hästar varav 9 visar sig inte alls ha det jag söker, jag vill gärna veta LITE om hästen först innan jag ringer)

Kanske har säljarna samma tänk? Folk får ofta MÅNGA mail/sms/samtal på en annons, men inte ens hälften är såpass seriösa att dom fortsätter konversationen. Kanske sparar dom novellerna till någon som visar seriöst intresse? :)
 
Jag hittade den bästa annonsen idag. Ägaren hade ändrat i annonsen och skrivit "SÅLD!!!" överst i annonsen. Det borde väl vara lättare att ta bort den då? :rofl::rofl::rofl:
Inte nödvändigtvis. Om jag såg en annons i förbifarten och sen vill hitta den igen, tycker jag det är trevligt att hitta den, med kommentaren "Såld", istället för att försöka minnas var jag såg den, och inte vara säker på om jag missat att leta på rätt ställe.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 593
Senast: hollypolly
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp