Vill folk inte sälja häst?

Miljon

Trådstartare
Ursäkta på förhand för frustrerat gnäll... Det bubblar bara över ibland.

Men jag förstår mig verkligen inte på det här med folk som säljer hästar, men inte gör ett dugg för att öka chansen att få hästen såld :confused:

Exempel 1. Annons på häst, står i texten att säljaren kan kontaktas på mejl eller telefon. Då jag av olika anledningar föredrar mejlkontakt först (inte minst för att jag inte gillar att ringa på 10 hästar varav 9 visar sig inte alls ha det jag söker, jag vill gärna veta LITE om hästen först innan jag ringer) skickar jag ett mejl, presenterar mig och ger en kort sammanfattning av vad jag söker samt ber om lite mer information om hästen. Får svar i stil med "Den är snäll" :cautious:

Exempel 2: Person som arbetar med att köpa och sälja hästar. Går enligt egen hemsida bäst att kontakta på facebook. Skickar därför meddelande på facebook och, igen, presenterar mig kort samt frågar om hen har den typ av häst jag söker. Får ett svar om att ja, en häst kan finnas. Ingen information alls om hästen, bara att det finns en som kan passa mig.

Vill folk inte sälja? Eller, kanske frågan bör vara, varför hänvisar man till att kontaktas på ett sätt som man förmodligen inte föredrar, då man inte svarar?
Att ringa om någon skrivit att hen helst kontaktas på facebook känns ju inte bra heller, jag vet att om man jobbar i stall så är det ofta svårt att prata i telefon "när som helst" men lättare att svara på ett mejl, sms eller meddelande när tid finns. Men kanske det ändå är bäst att ringa, även om personen inte verkar föredra det?
Sen finns ju även det omvända, då personen endast har telefonnummer men aldrig svarar när man ringer. Vill man inte försöka vara lite anträffbar om man säljer en häst?

Det kan vara hästar som verkar jättetrevliga men när säljaren inte gör något för att underlätta för mig som spekulant tappar iallafall jag intresset.
 
Jag känner igen det du beskriver på väldigt många områden inom sälj. Inte minst när jag nu sökt massa ridskolor som man tycker borde vara lite angelägna om att ta emot nya elever. Även i butiker, tjänster osv överhuvudtaget. Nu är ju det lite skillnad men förstår din frustration :P
 
Min reflektion är om du varit tydlig med vad du vill veta mer om?

Sålde häst själv nyligen och fick en några svar på min annons där det bara stod "berätta mer om hästen". Då skrev jag tillbaka och bad om specifika frågor.
 
Jag tror det kan bero på att säljaren bara har ont om tid.... Sålde nyss min ena häst, och har lite dåligt samvete över att jag inte hann med att följa upp alla spekulantar lika bra som jag skulle vilja. Vissa dagar hann jag tyvärr bara med att scicka ut korta svar i stil med dem du fått. Men när man har fullt upp med många hästar, jobb, ++ och det ringer/majlar/messar 5-10 stycken på en dag, så blir det så ibland.

Men jag vet precis hur frustrerande det kan vara! Har varit i samma sits själv flera ggr som köpare. Min taktik var då ungefär som @Görel säger, att ställa specifika frågor om allt jag ville veta. Det brukar hjälpa.
 
Det låter nästan som en häst jag verkligen ville köpa för några år sedan. I annonsen lät hästen perfekt och jag ringde till mobilen, till hemnumret, smsade och mailade hur många gånger som helst. Jag fick tillslut tag på föräldern till säljaren och frågade om hästen fortfarande var till salu (jag hade då försökt få tag i säljaren i några veckor) och hen menade att jo, det var han. Jag bad att säljaren skulle höra av sig men det gjorde hen aldrig. Jag ringde, smsade och mailade några veckor till men sen gav jag upp. Annonsen var kvar i flera månader efteråt så jag var verkligen konfunderad. Varför lägga ut en annons och få en massa samtal, sms och mail om man ändå inte är intresserad av att sälja? Jag funderade ett tag på om det kunde vara så att föräldrarna eller någon annan tryckte på för försäljning och att säljaren inte ville sälja men jag vet ju inte. Märkligt var det iallafall.
 
Kan det inte delvis vara så att många som säljer en häst faktiskt gör det med ganska motstridiga känslor? Jag tänker nu inte på försäljningsstall och liknande, men privatpersoner som av något skäl ska sälja sin häst.
 
Min reflektion är om du varit tydlig med vad du vill veta mer om?

Sålde häst själv nyligen och fick en några svar på min annons där det bara stod "berätta mer om hästen". Då skrev jag tillbaka och bad om specifika frågor.

Ja, det förstår jag absolut att det kan vara svårt att berätta om en häst helt utan att veta vad spekulanten vill veta.
Men jag har frågat det jag undrar, t.ex. frågat hur hästen är att rida och om den fungerar bra i hantering osv. Så det har absolut inte varit så att jag bara "vill veta mer".
 
Det låter nästan som en häst jag verkligen ville köpa för några år sedan. I annonsen lät hästen perfekt och jag ringde till mobilen, till hemnumret, smsade och mailade hur många gånger som helst. Jag fick tillslut tag på föräldern till säljaren och frågade om hästen fortfarande var till salu (jag hade då försökt få tag i säljaren i några veckor) och hen menade att jo, det var han. Jag bad att säljaren skulle höra av sig men det gjorde hen aldrig. Jag ringde, smsade och mailade några veckor till men sen gav jag upp. Annonsen var kvar i flera månader efteråt så jag var verkligen konfunderad. Varför lägga ut en annons och få en massa samtal, sms och mail om man ändå inte är intresserad av att sälja? Jag funderade ett tag på om det kunde vara så att föräldrarna eller någon annan tryckte på för försäljning och att säljaren inte ville sälja men jag vet ju inte. Märkligt var det iallafall.

+ @Petruska
Säkert kan det vara så ibland, att det är blandade känslor och kanske en sorg att sälja sin häst som privatperson. Men om man ändå tagit steget att lägga ut en annons, då bör man väl vara såpass redo att man kan svara när potentiella köpare också hör av sig?
 
+ @Petruska
Säkert kan det vara så ibland, att det är blandade känslor och kanske en sorg att sälja sin häst som privatperson. Men om man ändå tagit steget att lägga ut en annons, då bör man väl vara såpass redo att man kan svara när potentiella köpare också hör av sig?
Ja, det kan man ju tycka. Men folk är ju inte alltid där man tycker att de borde vara i sina processer. Att det blir frustrerande för intresserade köpare, är ju helt klart, och troligen inget någon egentligen vill, antar jag.
 
Det finns en uppsjö med människor som går igång på att höra mer om hästen. Som efter första mailet sedan vill berätta om en häst de red som barn, ett ställe de haft som granne - allt djävla skit som ingen människa är intresserad av. Man lackar ur.

Själv tycker jag det är bra att redan innan annonsen göra ett .pdf-blad med bilder och text. Detta skickar man till de som är intresserade. Seriöst intresserade efter det, hör av sig via telefon.
 
Ja, det förstår jag absolut att det kan vara svårt att berätta om en häst helt utan att veta vad spekulanten vill veta.
Men jag har frågat det jag undrar, t.ex. frågat hur hästen är att rida och om den fungerar bra i hantering osv. Så det har absolut inte varit så att jag bara "vill veta mer".

Om den fungerar bra låter om en uppfattningssfråga. Det som är bra med mig är det inte med någon annan. Tar min gammelhäst som exempel, jag tycker att hon är den tydligaste häst jag någonsin känt och att hon alltid talar om vad hon ska göra innan hon gör det. Andra tycker att hon är lömsk och opålitlig och bara gör saker för de uppfatta inte henne signaler.

Bättre med specifika frågor, som vardaglig hantering, vid uteritt, vid skoning etc.
 
Jag har gjort så när jag haft till salu, letat medryttare osv att jag skrivit en färdig mall om hästen, det viktigaste att veta om den och vad som kan tänkas pass. Det mejlet utgår jag från och kompletterar ev med specifika frågor från spekulanter som inte finns med i grundversionen.
Det sparar tid. Och jag är inte heller nån som vill slösa tid i telefon innan folk är seriöst intresserade.
 
Tycker många är dåliga på att annonsera också, en bra annons med bilder film och all information , det viktigaste kort och lätt beskrivet i början av annonsen, sedan en längre text längre ner för de som vill fortsätta läsa.
Besparar så mycket !
Eller ett färdigskrivit mejl med mer information och skicka ut som första svar.

Men jag föredrar alla dagar i veckan en välskriven annons med mycket information och bilder och film.
 
Jag har gjort så när jag haft till salu, letat medryttare osv att jag skrivit en färdig mall om hästen, det viktigaste att veta om den och vad som kan tänkas pass. Det mejlet utgår jag från och kompletterar ev med specifika frågor från spekulanter som inte finns med i grundversionen.
Det sparar tid. Och jag är inte heller nån som vill slösa tid i telefon innan folk är seriöst intresserade.

Det tycker jag är bra, då behöver inte säljaren slösa onödigt med tid på nån snackare och intresserade spekulanter kan få en bra grundinformation i mejlet för att veta om hen är intresserad nog för att ringa. Tumme upp till er som gör så!

Förresten, lite på temat dåliga annonser... Så lutar det åt att jag ska åka två timmar för att titta på en häst jag inte vet så mycket mer om än mankhöjden och lite att det är en sån häst som många söker. Den är inte ens ute på annons än :rofl:
 
Fast de bästa säljannonserna är de som kollar läget om de ska sälja ...om det finns intresse För hästen .

Ja, de där fattar inte jag heller. Finns inte en sportmössa att jag lägger ner tid för intresse på en sådan häst. När man väl lägger ner tid och pengar på att åka och titta os så vill man ju att säljaren förlikat sig med tanken på att sälja hästen och inte att denne ändrar sig i sista stund vilket hänt mig en gång :down:

En annan annons jag såg för några dagar sedan i en FB-grupp hade inget pris på hästen utan det stod typ "inte jättebillig" och när folk frågade om riktpris så skrev säljaren typ "ge vettigt bud". Alltså, vad vill man uppnå med det? Man har ju liksom ingen aning om vad säljaren tycker är ett vettigt bud.
Snacka om effektivt sätt att skrämma bort köpare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 592
Senast: hollypolly
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 669
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp