Vill ha foder som ger mera "sprutt"

M

malört

Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Kan nån hjälpa mig ..
Har följande analys på hö

8,4 mj
17 smrp
2,0 ca
1,0 p
0,6mg
10,6 k

d-ponny, väger ca 400 kg.
motioneras alla dar varierad motion. tränas i ridhus 1 gång i v.

får idag 4,5 kg hö
1 kg lusern
400 g breed
100 gr soja
55gr minergrön
50 gr betfor med vitlökspulver i
(1 mått tokosel i veckan)
morötter

Det blev som jag trodde ,att jag saknar lite sprutt o fart.
Har tidigare alltid haft havre i mina foderstater o tycker att man får lite extra motor av det.

Så min fundering är : Kan man på nåt sätt få in havre i denna foderstat ??? eller nåt annat foder som ger mera gnista.

:confused:
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Din nuvarande foderstat ger för lite protein.

Står din ponny på halm och i så fall hur mycket äter den?

Jag har räknat ut en foderstat där jag inte räknar med att ponnyn äter halm

5 kg hö
0,5 kg havre
300 gr soja
50 gr miner grön
100 gr betfor
0,5 kg Krafft Breed
0,75 mått foderkalk

MJ 57
Smrp 350
Ca 30,58
P 16,6
Mg 11,34

Smrp/MJ 6,14
Ca/P 1,84
Ca/Mg 2,7

mvh Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Har inget mått till mitt foderkalk, hur mycket är 0,75 mått??
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Den förra foderstaten fick jag av magdalena o iofs så trodde jag då att ponnyn vägde 330 kg (mätt med viktmåttband) men hon trodde ej på dessa utan trodde snarare att den vägde ca400. därför angav jag det viktvärdet nu..men jag blir orolig när du säger att den förra foderstaten har för lite protein-den har magdalena gjort. Beror det på angiven vikt eller..?? :confused:
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Jag kollade inlägget där du fick foderstaten av Magdalena och varmblodets foderstat ger tillräckligt med protein.

När jag räknar ut värdena i din foderstat blir det:

MJ 52,19
Smrp 303
Ca 37,3
P 15,3
Mg 11,03

Smrp/MJ 5,81
Ca/P 2,44
Ca/Mg 3,38

När jag skriver mått foderkalk så syftar jag på det mått man får i burken när man köper foderkrita på Granngården. Jag vet inte hur många gram det är men ca 1 tsk kanske.

mvh Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Vill bara kolla så att ingen missuppfattning uppstår..
Den som behöver mera "sprutt " är ponnyn ej vbl.
Dessa värden,
är det på förra foderstaten som magdalena gjorde för ponnyn:
MJ 52,19
Smrp 303
Ca 37,3
P 15,3
Mg 11,03

Smrp/MJ 5,81
Ca/P 2,44
Ca/Mg 3,38

Hon skrev aldrig ut ponnyns värden då ..

(jag har en säck foderkalk o därför inget mått)
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Japp, jag var medveten om att förfrågan gällde ponnyn. ;)

Det kan hända att din ponny funkar på en kvot på 5,81 men jag tyckte det verkade lågt.

Mineralkvoterna är också något höga men det beror ju på lucernet och eftersom det är grovfoder ska det inte vara någon fara.

mvh Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

OK , då är jag med.

Krångligt det här..
Jag försökte räkna ut underhållbehovet enl ninas fodersida men det blev nog inte rätt.
Räknade med en vikt på 375 kg och arbetstillägg 30 % och fick ett energibehov på 68,4 ??
Kan det vara rätt??
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Det låter lite högt.

Du räknar så här på miniräknaren:

375 upphöjt till 0,75 multiplicera med 0,5 och multiplicera sedan med 1,3. Det borde bli ca 55 MJ.

Då stämmer den foderstat som jag skrev till dig först, med 0,5 kg havre.

mvh Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

gjorde som på ninas sida
0,5 * hästvikt upphöjt i 0,75.=A
A*0,05 =B för rastillägg.
A*0,20=C



o plussa sen ihop A+B+C=MJ

står det fel där??? Det blir andra siffror om man först tar vikt upphöjt i 0,75 o sen multipliserar med 0,5.

NINA ÄR DU MED NÅN STANS HÄR SÅ ATT DU KAN KOLLA ?
:confused:
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Titta på Jessicas inlägg så ser du att hon räknat
vikt upphöjt i 0,75 SEDAN gånger 0,5.
Då får du väl rätt?
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Har du tagit hästens vikt multiplicerat med 0,5 och sedan upphöjt med 0,75 så blir det fel.

Om du räknar som ovan så ser formeln ut så här: (0,5 * hästens vikt)^0,75. Det skulle alltså ha varit en parentes med.

mvh Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

det jag ser är att hästens srp inte är tillräcklig.
Som jag räknat så ser det ut så här.
Behov: D-ponny lätt träning
MJ 65, SRP/g 370, Ca/g 20, P/g 13

Enligt programmet skulle din ponny ha
6 kg Hö
1,5kg Lusern
0.5 kg krafft breed
100gr soja
0.5kg betfor
0.5kg havre

Det ger värdena MJ 81, SRP/g 374, Ca/g 45, P/g 20
Men då är det frågan om hur man får ner ca/p kvot. Här ligger den på 2.25

Hästen måste ha tillräckligt med grovfoder för att fungera. Varför inte låna hem christina planks bok om foder?
Annars finns det gratis foderprogam att hämta från nätet...
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Jessica ..
Nu början jag känna mej dum..
Kolla Gummans foderförslag ..Då är MJ ännu större :confused: :confused:

Snart böjar jag med käpphästar istället.
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Ditt MJ var mycket högre är Jessicas!
Varför??

Jag har en bok om hästens abc ,visserligen gammal o där finns en lista på underhållsbehov hos olika raser.(alla fodersidor i boken har christina planks gjort.
där har ponnysar i denna storlek ett behov på 35-50 mj + arbetstillägg.
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Vad är det för konstigt program du har hittat???? :confused:

Det kan väl inte stämma att en d-ponny på 400 kg i lätt träning ska behöva 81 MJ? Mitt 550 kg kallblod går på 75 MJ i träning.

Kvoterna i de här förslagen blir helt fel!!!! :angel:

Smrp/MJ

370/65 = 5,7
374/81 = 4,62

Med ditt förslag skulle ponnyn tappa överlinjen runt jul och antagligen få en ganska rejäl hängbuk.

Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Misströsta inte. :D

Jag tror att du lugnt kan gå på vad jag, Magdalena och Nina redan har sagt. Vi säger samma sak egentligen, fast med olika ord.

Anledningen till att jag motsätter mig vad Magdalena sa till dig är inte att jag tror att hon hade fel, men kanske kontrollräknade hon inte när hon sa att du skulle ge ponnyn samma som varmblodet men med 4,5 kg hö och 100 gr soja istället. Enda ändringen i det förslaget, som jag skulle göra, vore att ge 150 gr soja istället.

Men nu frågade du ju om du kunde få in havre i ponnyns foderstat också och det räknade jag ju fram en foderstat på.

Jag gissar att Nina och Magdalena inte svarar på den här tråden för att de håller med mig, eller har jag helt fel. :crazy: Jag tror att de har tillräckligt med foderstater att räkna på ändå, så de låter mig få lite övning. :D :bow:

mvh Jessica
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Det jag funderar på är varför ni hela tiden stirrar er blinda på MJ. Hästen måste ha sin srp-värde tillgodosedd också. En ponny som väger 400kg ska ha mer än 4,5kg hö. Ok, det är minimivärde om man räknar att en häst ska ha 1,2kg ts/kroppsvikt. Men det är inte fel att öka på MJ värdet om man arbetar hästen. Min shettis står på 4,5kg hö+ kraftfoder. Min arab som väger 450kg äter 7kg hö om dagen+´kraftfoder och där är högivan mindre än vad som är rekommenderad. Varför i hela fridens namn kör ni inte med helfoder på hästarna om ni är rädda för att energin ska gå upp. Hon ville ha en pigg häst sa hon ju och då måste man öka på fodergivan. Min nordis som jag hade och tränades för travet fick 4,5kg kraftfoder om dan + fri hö. Jag har aldrig haft feta hästar fast dom fått ordentligt med mat. Jag ser till att mina hästar är pigga, glada och mår bra.
Ni kan ju gå in på min hemsida om ni inte tror mig när jag säger att hästarna inte är feta...
http://www.angelfire.com/ab4/ullas/Galleri/galleri.html
 
Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Tack Jessica nu känns det bättre.
Jag tror att jag så sakta börjar fatta det här.
Nu återstår bara att försöka vänja in den nya foderstaten utan att det blir "tok" det är ju stor skillnad på soja mängden..tex, men vi tar det lite pö om pö så blir det nog bra . :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 736
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 344
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 431
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp