Vill ha foder som ger mera "sprutt"

Re: Vill ha foder som ger mera \"sprutt\"

Självklart är det viktigt att hästens behov av protein blir tillgodosett, men inte på bekostnad av en alldeles för hög MJ. Med ditt sätt att tänka skulle ju vilket skithö som helst kunna gå att få till en korrekt foderstat på, för du tycker ju inte att man ska ta hänsyn till MJ alls, eller?

När man har ett "dåligt" hö så blir det ofta så som du beskrev i din foderstat, med massor av MJ och lite protein. Kvoten mellan MJ och Smrp ska alltid vara minst 6 och i ditt foderstatsförslag hamnade det på ganska mycket under det.

Och att du alltid har haft så fina hästar, utan övervikt, kan ju faktiskt bero på att du inte har råkat ut för något "skithö" än.

Jag är medveten om att hästen har ett minimibehov av grovfoder och jag skulle väl helst se att ponnyn fick halm också, men det är ju upp till ägaren. Den aktuella ponnyn får ju sitt minimibehov tillgodosett av 5 kg hö.

I förslaget med 4,5 kg hö så ingår även lucern, vilket också räknas som grovfoder.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 777
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 799
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 353
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 493
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp