Vill ha ny hund men inte valp, vad är smartast?

Callin

Trådstartare
Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök.
För att försöka göra en lång historia kort så vill jag och min sambo skaffa en hund. Jag har mycket hundvana och ska 2016 utbilda mig till hundkonsult och sen vidare till fysioterapeut för hund. Vårat dilemma är att vi inte riktigt vill ha en valp, mycket hellre en unghund eller något äldre men fortfarande en pigg och aktiv hund för att den ska passa våran livsstil och gärna mitt intresse i agility och trick träning. Vi har länge kollat på sheltie, corgi och lite andra aktiva hundar i mindre format då vi inte vill ha en för stor hund.
Nu till själva frågan, hur går vi bäst till väga för att få detta? Vi håller koll på de flesta sidor men en omplacering från tex blocket är ju inte alltid ultimat då vi har lite mer specifika önskemål om ras och liknande och att det där till stor del är valpar.
Vet någon kär hundvän där ute en bra lösning för detta? Ska vi försöka ta kontakt med olika uppfödare och se om någon har en något äldre hund om de vill ha fodervärd till eller omplacera eller ska vi själva lägga ut en annons eller bara hoppas på att det dyker upp något på någon "omplacerings sida". Hur tycker ni att vi smartast ska göra?

Ber om ursäkt om det blev rörigt men har stött på personer som är i samma situation och hoppa då att det kanske finns ett intresse eller vetskap om ämnet och att jag kan få något tips eller liknande. Tack på förhand
 
Smartast är att vända sig till uppfödare för att komma över en från avel pensionerad hund. Alla vetundersökningar gjorda, meritering gjord och man vet vad man får.
 
Ska vi försöka ta kontakt med olika uppfödare

Japp. Ta kontakt med uppfödare ni tycker är bra och som ni skulle vilja köpa valp ifrån om det var valp ni ville ha - var lika noga med urvalet som ni skulle varit annars, det är lätt hänt att tänka att man ska slänga ut massor av förfrågningar eftersom det finns färre äldre hundar, men gör inte så.
 
Tack så hemskt mycket för svar! Några andra tips på vägen? :)
Är öppen för många alternativ.
 
Tips vet jag inte, men som uppfödare så säger jag att det inte är enkelt att som okänd få ta över en pensionerad avelshund, så om du har referenser är det ett + helt klart ;)
 
Kontakta uppfödare i de raser ni tycker är intressanta.
Jag tycker även Blocket är bra, båda mina kommer därifrån och är precis vad vi ville ha.
 
Kontakta rasklubbarna för de raser du är intresserad av. De har i princip alltid en omplaceringshjälp för sin ras.
Googla rasklubbarna på nätet.
 
Rasklubbars omplaceringssidor och faktiskt också blocket. Om ni inte ska ha den till utställning eller bruks så spelar det ju ingen roll om det är en blandras och ni vet vad ni köper om hunden är vuxen och alla hälsoundersökningar är gjorda. Man får även göra mentaltest i form av BPH med en blandras. Oavsett ras och ålder på hunden så rekommenderar jag att ni har hunden på prov i en månad innan köp. Se bara till så att ni har ett skriftligt kontrakt under tiden så det inte blir några konstigheter här. Bl a så bör ni ha klart för er vem som ska stå för försäkringen och vem som betalar vid ev skada eller sjukdom.
 
Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök.
För att försöka göra en lång historia kort så vill jag och min sambo skaffa en hund. Jag har mycket hundvana och ska 2016 utbilda mig till hundkonsult och sen vidare till fysioterapeut för hund. Vårat dilemma är att vi inte riktigt vill ha en valp, mycket hellre en unghund eller något äldre men fortfarande en pigg och aktiv hund för att den ska passa våran livsstil och gärna mitt intresse i agility och trick träning. Vi har länge kollat på sheltie, corgi och lite andra aktiva hundar i mindre format då vi inte vill ha en för stor hund.
Nu till själva frågan, hur går vi bäst till väga för att få detta? Vi håller koll på de flesta sidor men en omplacering från tex blocket är ju inte alltid ultimat då vi har lite mer specifika önskemål om ras och liknande och att det där till stor del är valpar.
Vet någon kär hundvän där ute en bra lösning för detta? Ska vi försöka ta kontakt med olika uppfödare och se om någon har en något äldre hund om de vill ha fodervärd till eller omplacera eller ska vi själva lägga ut en annons eller bara hoppas på att det dyker upp något på någon "omplacerings sida". Hur tycker ni att vi smartast ska göra?

Ber om ursäkt om det blev rörigt men har stött på personer som är i samma situation och hoppa då att det kanske finns ett intresse eller vetskap om ämnet och att jag kan få något tips eller liknande. Tack på förhand

Jag har bara haft vuxna omplaceringar. De har jag hittat genom kontakter. De första 2 genom pappas arbetskompis. Därefter hade jag lärt mig mer och ville ha en uppfödare med annat tänk. Jag blev då rekommenderad en bra genom min ridlärare. Jag fick 2 hundar av henne. När jag sen skulle ha hund igen kontaktade jag samma uppfödare iom att jag var så nöjd med henne och hennes sätt att ha hund och avla.
Hon hade inget just nu eller inom lämplig framtid. Men ringde runt och hittade nuvarande åt mig. Genom att hon gick i god för mig vågade den uppfödaren släppa hunden till mig.
De sista 3 har alla varit väldigt trevliga och inga problemhundar. De har omplacerats av andra skäl.

I min rasföreing finns det ofta omplaceringar utlagda på hemsidan(några få).
Men jag tror just genom att själv höra av sig kan man nog om man har tur och får bra kontakt med någon uppfödare hitta fler hundar som aldrig sätts ut på annonser etc.
 
Om du är intresserad av någon särskild ras finns det intressegrupper på Facebook för olika raser. Kan tänka mig att man kan gå genom dem. Det finns också särskilda grupper för omplacering.
 
Min äldste är omplaceringshund och honom hittade jag genom att kontakta väl valda uppfödare. Ingen hade någon just då, men ett par veckor senare hörde en av dem av sig. Det blev jättebra. Sen kan man ju även ta en foderhund. Ibland går inte en valp ihop med övriga vuxna hundar när den blir vuxen hos en uppfödare och så placeras den ut på foder. Eftersom de flesta uppfödare vill ha bra resultat i sin uppfödning brukar detta vara bra hundar.
 
Vad roligt att så många svarat! Tack så hemskt mycket!
Absolut är blocket vara bra, tog min första hund därifrån och hon var verkligen en ängel. Ska kolla upp mer med rasklubbar och kanske höra mig för lite bland bekanta.
 
Jag är medlem i ett par Sheltie sidor på FB och där dyker det upp lite omplaneringar då och då, kan tänka mig att det är så på andra rassidor där med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 907
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp