Vill inte äta

P

Phoebe

Min son på snart 6 månader vill inte äta, vägrar allt utom bröstmjölk. Vi började med smakisar vad 4 månader och han äter max en tesked vid varje tillfälle.
Har försökt med gröt, grönsaker och frukt. Han vägrar även flaska.
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på mer. Kanske ska göra en paus ett tag och bara amma, och sedan försöka igen.
vad tror ni?
 
Sv: Vill inte äta

Ibland tycker de små rackarna att bröstmjölken är det enda som duger.
Jonas var sån, "vadå :confused: , ska JAG äta det dära kladdet, nä hiva fram tuttarna istället".
Plötsligt en dag så började han bli lite intresserad av vad jag satt och åt, då provade jag igen med smakportioner och då åt han:d

Så pausa du lite granna några dagar och prova igen sen. :laugh:
 
Sv: Vill inte äta

Ska försöka ta en paus några dagar och se vad som händer.
Problemet är väl mest att han har halkat ner två steg på viktkurvan hos bvc, blir orolig att han inte får i sig så mycket han behöver. Ändå kan det hända att jag ammar upp till tre gånger på en timme.
Bvc sköterskan sa att jag skulle fortsätta som vanligt och erbjuda smakisar varje dag.
Jag har problem med rygg och höft, och känner att jag inte kan få hjälp mot det medans jag ammar.
 
Sv: Vill inte äta

Han kanske vill plocka själv med maten? Koka tex. potatis, morötter, sötpotatis, lax, makaroner, ärtor, majs och skär i småbitar och lägg ut framför honom medans ni äter, kanske en sked att leka med.

Jag åt inte häller ur flaska när jag var liten så jag fick välling ur kopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte äta

Han äter gärna saker han får hålla i själv. Men jag är så rädd att han ska sätta i halsen. Han har även två tänder så han biter av små bitar.
 
Sv: Vill inte äta

Låt honom äta själv då om han vill det. Ger honom lite i taget så han inte kan mala in hela munnen full och är bitarna mjuka så sätter han inte i halsen. Du behöver ju inte ge honom ett helt äpple ;)
 
Sv: Vill inte äta

När du skriver att du ammar ibland tre gånger på en timme, kan det vara så att det har sinat i brösten? För det problemet hade jag att jag ammade OFTA och när vi började ge ersättning så ändrade det sig. Nu äter hon var tredje timma (5 mån är hon). Dock har hon aldrig haft några problem med att ta flaskan.
Har ni provat att pappan ger på flaska och du inte är i rummet? En kompis hade samma problem och det fungerade för dem. Kan ju vara värt att testa. De gav bröstmjölk på flaska några gånger och när det fungerade bra så bytte de till ersättning bara.
 
Sv: Vill inte äta

Här kommer jag med ett svar, jag som inte ens har barn:
Ring till närmaste barnlogoped och fråga henne lite om hur du kan bete dig, utan att avskräcka sonen på något vis. Logopeder håller bl.a. på med "matvägran" hos barn. Kanske ett lite annorlunda svar, men jag tror allt att du kan testa det om inget annat hjälper ;) Så behöver du inte oroa dig över att du skulle göra något fel, logopeden ska kunna sånt där.
 
Sv: Vill inte äta

Koka typ små morotsbitar, ge små bitar av mjukt bröd, jag gav cornflakes, små bananbitar mm i den åldern. Sam tycker även det är roligare om jag matar med fingrarna än nån gegga från en sked, t ex om jag gnager av lite från ett äpple och sen ger honom. Jag var också livrädd att han skulle sätta i halsen men med mjuka bitar går det bra. Majskorn funkar också!

(nu är han nästan 9 månader och ´vill fortfarande bara amma)
 
Sv: Vill inte äta

Jag tycker ju att jag fortfarande har mycket mjölk kvar. Men den kanske inte mättar riktigt. Vi har försökt med ersättning men det vägrar han att dricka. Även när han är hemma med sin pappa och jag är i stallet vägrar han flaskan.
 
Sv: Vill inte äta

Jag ska prova med bitar och se om det går bättre.
 
Sv: Vill inte äta

Tack för alla tips

Hur mycket åt era barn utav annan mat än bröstmjölk el ersättning när de var runt sex månader?
 
Sv: Vill inte äta

Minns inte exakt men är ganska säker på att han åt gröt till frukost och sen 2 mål mat.
Nu är han 11 månader och äter lunch, middag och mellis själv. Det är bara gröt vi matar honom med eller om han får burkmat.
 
Sv: Vill inte äta

Inte mycket. Som nu ungefär. En matsked gröt till kvällsmat plus en tutte eller två. Lite bananmos mitt på dagen. Smakade på en del grejjer men inget seriöst.

Enligt världshälsoorganisationen så räcker bröstmjölken som huvudsaklig föda tills de är ett år. Du behöver alltså inte byta ut några mål utan låt barnet äta så mycket mat de vill och sedan amma så mycket det vill.

Han sitter dock med vid var måltid och plockar med något.

Ofta vid den tiden känns det som om man inte har tillräckligt mycket mjölk för att tuttarna inte känns tillräckligt spända, men det är fel. Mjölken nyproduceras hela tiden när du ammar och jag lovar dej att du får reda på om ditt barn inte är mätt. Om du har för lite mjölk, amma båda brösten ett tag så du får upp mer produktion.

Lite tråkigt att han inte tar flaskan, rent praktiskt sett. Men försök gärna var dag om du vill att han ska kunna ta den. Till slut gör han nog det. Lycka till.
 
Sv: Vill inte äta

Precis som vindvissla skriver så försök med flaskan varje dag.
Har ni provat att ge vatten på flaska? Det kanske kan fungera så att han sedan tar ersättning på flaska. Hoppas verkligen att det löser sig.
Ang vikten så kan det svänga för dem. Min dotter som alltid legat över viktkurvan ligger nu ett snäpp under. BVC sa att det är tr för att jag slutat amma och gått över till ersättning. Det sinade i mina bröst. Sedan är det ju så att vi vuxna väger olika så självklart gör barnen det också. Så oroa dig inte för det.
 
Sv: Vill inte äta

kl

Så länge barnet är pigg och glad och går upp i vikt (mer eller mindre, jag tror inte man ska vara stenhård på deras kurva heller) så behöver man inte oroa sig. Fast man gör det ändå, jag vet :D

Läste dina inlägg igen och om det är så att du vill sluta amma pga din rygg så hade jag definitivt försökt med flaskan varje dag. Det kan ta flera veckor men till slut går det nog. Prova med olika ersättningar, med välling och med vatten. Prova olika flaskor mm.
 
Sv: Vill inte äta

Min son började med smakisar när han var 3 månader, då la jag även ner amningen. Han fick då bara ersättning och smakisar.

När han var ca 5 månader, mellan 4 och 5 månader iallafall, så började vi med välling varannan gång. Han åt då även mer utbredd mat.

Han fick börja så tidigt med allt då han är lite stor och har alltid varit matglad.

Nu är han 1 år och äter nästan allt det som vi äter. Ibland har han sina perioder då han vägrar äta, men då ger vi honom smoothies, gröt, välling och sånt där.


Men många barn tycker mycket om när de får försöka själva. Jag var skitorolig i början för att sätta i halsen, men vi gav honom små, små bitar och lät honom "öva".
 
Sv: Vill inte äta

Ta en paus och helamma, och så kan du ju lägga fram lite plockmat som han själv kan välja om han vill äta av medans ni äter. Tex brocolibukett, macka eller så..
 
Sv: Vill inte äta

Ähh, så ofta har jag ammat lääänge. Däremot kan det vara en tillväxtfas om han inte brukar amma så ofta men börjat med det nyss. För efterfrågan styr tillgången; ju mer man ammar desto mer mjölk kommer det :)
 
Sv: Vill inte äta

Det brukar vara lättare att inte sätta i halsen om man ger rejääält stora bitar än sådär "mittemellanstora" :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 698
Senast: Stergo
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 534
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 010
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp