Bukefalos 28 år!

Vill inte använda lådan längre

lulski

Trådstartare
Hur gör man när katten inte vill använda lådan längre? Katten är alltså både ute och inne men efter mycket utevistelse nu i sommar så vill hon inte längre använda lådan inomhus. Så om hon är inne och inte kan komma ut så sätter hon sig på alla andra ställen utom på lådan. Är det någon som har några tips på hur man ska gå tillväga? Jag kan tillägga att jag tar bort ur lådan minst två gånger om dagen. Har också en katt till men med denna är det inga som helst problem.
 
Sv: Vill inte använda lådan längre

Det kan vara så att katten inte gillar den lådan av någon anledning. Det finns en regel som säger 1 låda/katt + 1.

En del katter vill inte gå i en låda där någon annan varit och en del katter vill inte kissa o bajsa i samma låda.

Mitt tips är att skaffa minst en låda till och placera den/de nån annan stans än den första.

Symtomen kan även tyda på sjukdom så om du är minsta osäker ta katten till en erkänt duktig kattveterinär för att utesluta några problem.
 
Sv: Vill inte använda lådan längre

Är katterna kastrerade?
Hur många lådor har du och vilket lådmaterial?
Har du med huv/tak eller utan?

Vissa katter blir/är kräsna. Vissa vill inte göra sina behov om lådan har tak andra vill ha ett litet mer privat "rum". Vilken sand man har kan också spela roll. Har man en felkissande katt bör man först och främst öka antalet lådor, gärna ha någon utan tak och nån med tak och gärna med olika klumpbildande sandsorter. För att se vilken katten helst föredrar. Hjälper inte detta bör du ta katten till veterinären för att utesluta UVI, kristaller mm
 
Sv: Vill inte använda lådan längre

Nästa gång hon gör sina behov på fel ställe så kan du bära dit henne och visa elendet -bara visa, inte doppa nosen i kisset! Och tala om vad du tycker om saken i morrande tonläge och så bära iväg henne till sandlådan. -Där ska det vara, punkt slut. Jag gjorde så med Såfin då hon börjat kissa i duschen och hon förstod med en gång. Men en extra låda med finkornig sand på ett nytt ställe kan du ju alltid testa också.
 
Sv: Vill inte använda lådan längre

Vilket onödigt korkat råd! Att korrigera i efterhand fungerar inte på något djur.

Mitt första tips blir faktikst att kolla upp så att katten inte fått kristaller i urinen eller uvi. Det är inte alls ovanligt och bör uteslutas först.

Sedan gäller det att skura alla platser där katten kissat med ex "pissoff" som tar bort ALL lukt - något få vanliga rengöringsmedel gör.

Skaffa sedan en eller ännu hellre två nya lådor med finkornig sand och placera på lämpliga ställen.
På platser där katten "riskerar" kissa placerar du istället ut mat - bäst brukar vara att limma fast torrfoderbitar på ett papper så att maten ligger direkt på golvet, ligger det i en skål så kan vissa katter tycka att det är ok att kissa bredvid.

Här hemma har vi kattluckor så att katterna kan komma och gå som de vill och för oss är det den ultimata lösningen.

/Swat
 
Sv: Vill inte använda lådan längre

Sorry, men det där var det sämsta rådet nånsin.

Att katten gör sina behov på fel ställe beror på att vi inte begripit vad som är fel. Katter är väldigt renliga djur och gör felkissningar bara när katten mår dåligt. Att då straffa/anklaga katten är det sämsta man kan ta sig till. Det leder till en rädd och osäker katt som mår ännu sämre.

Det är alltid ägarens "fel"/ansvar när katten gör sina behov utanför lådan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
895
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 050
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 983
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 467
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp