Vill inte följa med från hagen mm

M

Margurite

Hej!
Jag har nyligen blivit medryttare till ett lite äldre varmblod.
Ägaren har bara haft honom i ett par år och innan dess så stod han helt ensam:( utan andra hästar. Att han har varit ensam länge har gjort (tror jag) att han inte vill lämna sina hästkompisar i hagen (5 st). Han står som fastvuxen i marken när man ska hämta honom och vill absolut inte följa med. Väl inne i stallet så är han jättenervös och står inte stilla i 2 sekunder.
Skulle vilja ha alla tips som jag kan få på hur jag kan vinna hans förtroende och få honom att följa med mig. I dag tog det 30 min för mig innan han till slut följde med mig från hagen.
Vill också få tips på hur jag ska få honom att lugna sig i stallet.
När jag rider så vill han också hela tiden hem.
Han har bara ridits väldigt sporadiskt de 2 åren han har stått i sitt nuvarande stall, så han har inte behövt lämna de andra hästarna särskilt ofta. Ägaren sa att han brukar slita sig ibland när man har hämtat honom och springa tillbaka till hagen.
Jag bor i närheten så jag kan komma till honom varje dag och vill verkligen försöka skapa en bra relation till den här hästen. Hur ska jag göra? Ska jag hämta honom ofta och bara ha honom inne korta stunder, tills han är trygg med det?
Tack för tips.
 
Sv: Vill inte följa med från hagen mm

jag tycker du föreslår något bra själv, att börja med att ha honom inne korta stunder, kan du inte ge honom lite morötter och sånt att koncentrera sig på när han kommer in? Det fick min ena häst att acceptera stallet. Hon är en väldigt flock kär häst, vill helst inte lämna flocken men tack vare att jag gick lugnt fram kan vi idag gå turer i skogen på 40 min utan problem och heller inga problem att vara i stallet själv eller så, och dne här damen har dessutom ett föl.

Så börja med kostar stunder och avdramatisera allt, se det bara som att han ska in å få lite mat, sen kan du utöka med att stå och pyssla med honom osv. Det här med att ut och gå eller rida tycker jag du ska lägga på hyllan så länge så du inte råkar ut för något. Du kan ju börja med att bara gå 20 meter ifrån hagen sen vända och släppa in honom igen, du får försöka känna efter själv vad som skulle passa dig och den här hästen så ni kan lösa det.

Den hästen jag talar om kunde man inte ens få ut ur hagen första månaden, när man var halvvägs till grinden fick hon panik och slet sig. Men idag har vi löst det, tog dock 2 år men iallafall :D idag kommer hon när man ropar :D
 
Sv: Vill inte följa med från hagen mm

Tack för svaret!:)
Jag kommer nog göra så dvs, ta det väldigt lugnt.
Ridbanan ligger bredvid hagarna så därifrån kan han se sina kompisar, tänkte börja lite lugnt där med markarbete.
 
Sv: Vill inte följa med från hagen mm

Tack för svaret!:)
Jag kommer nog göra så dvs, ta det väldigt lugnt.
Ridbanan ligger bredvid hagarna så därifrån kan han se sina kompisar, tänkte börja lite lugnt där med markarbete.

mmm, men då får du nog räkan med att han kanske är lite okoncentrerad ibland, om han har kompisarna att titta på, men de e ju bra att börja så, absolut! Där kan du ju försöka bli kompis me han och där ser du ju hur han rör sig och hur han beter sig så ja - de tycker jag va en bra idé, kör på! Å glöm inte att berätta om hur de går ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp