Vill inte göra halt

R

_Rosie_

Känner mig lite som en nybörjare med det här problemet, men den här hästen vill bara inte göra halt!

Winette, en häst jag brukar rida någon gång i månaden, är mycket envis, främst i början av passen. När man ska göra halt så bara skrittar hon vidare, hon kan skritta en hel långsida och man kämpar verkligen på. Min ridlärare säger att jag ska inte vara rädd för att ta i lite mer men det känns som om det inte hjälper att bara sitta och dra.
Brukar sluta med att jag får rida in henne i ridbanestaketet så blir hon tvungen att stanna.

När man fått i gång henne ordentligt och gjort övningar osv, brukar hon lyssna bättre när man ska göra halt. Men man vill ju kunna göra det annars också.

Någon som har något bra tips? :)
 
Om hon inte lyssnar direkt måste du ju ta i ordentligt. Om hästen inte lyssnar kan det faktiskt bli farligt. Så om hon ignorerar dig får du nita henne eller något. Passa dig själv också för att sitta och hänga i tygeln. Rid mycket halvhalter med eftergift direkt efteråt, det får hästarna känsliga. Men prata med din ridlärare, det är hon som kan hästen bäst! :)
 
Jo, i och för sig. Känns ju bara så elakt, när man tar tag ordentligt så drar hon bara ihop halsen så mycket hon kan men plöjer på.
Ja, halvhalter får jag göra mera :)
Min ridlärare har inte haft mycket att säga om det här, trots att jag har pratat med henne om det.

Tack för dina tips! :)
 
Det kanske är elakt men hästen dör inte av det och eftersom det går mycket bättre när man samarbetar så är det en grej jag skulle göra iallafall.
 
Vad kul att du rider winnete, hon är så söt, det är föresten alla hästarna. och Zaba har kommit hem från kliniken idag, (jag jobbar på ridskolan)

Hon är ju lite envis och det tar ju ett tag innan hon kommer igång. Men du kanske kan försöka göra lite lättare saker i början, som att öka och minska och när det fungerar så börjar du med halterna..
 
Tyglar är till för kommunikation, inte dragkamp. Man stannar inte med att dra, det är mycket enklare att bara lyfta händerna uppåt med samma lösa kontakt som du normalt (?) har. Prova får du se, bara sitt till och lyft händerna lugnt och sansat med lös kontakt hela tiden. Lyft högt om det behövs. Pållen lär sig snabbt, efter några gånger behöver du bara markera. Alltså, dra inte händerna mot dig, lyft dom uppåt. Hela iden är att hästen stannar med baken, inte med frambenen genom munnen. När man lyfter så händer precis det, den stannar med baken.
 
Åh, hej! Är du här! Vad kul.
Är allt bra med Zaba?

Det är Annika här, om du minns mig, jag brukar vara på de flesta ridlägrena :)
 
jag skulle föreslå lite ledarskapsövningar, för det låter som om hästen bara skiter i dig (förutsatt att hon är ordentligt inriden och KAN stanna)
för att lyda dig måste hon respektera dig!
tyvärr vill jag inte beskriva ledarskapsövningar såhär via text för att det handlar mycket om att läsa hästen och det är rätt svårt att lära ut om man inte kan visa. mitt förslag till dig är att ta kontakt med någon i din närhet som kan en del om NH/ledarskapsövningar. ta det från backen, stanna på kommando måste funka innan stanna på hästryggen.
lycka till!!
 
Jag tycker Kyra hade bra ideer vad gäller att stanna, kolla i hennes bok. Om du nu får ta tag i henne för att få stopp så måste du vara snabb med eftergiften som beröm. Var konsekvent från början så brukar det ge med sig. Lycka till.
 
fast om det bara är en lektions häst (förstod jag det som) som hon rider rättså sällan är det nog väldigt svårt att gå iväg och träna ledarksaps övningar...
 
Jodå, hon kan absolut stanna. När man får igång henne lyssnar hon mycket bra och blir jättetrevlig att rida :).
Jag har inte möjlighet till sådan träning däremot.
 
Tyvärr kan du inte göra så mycket, den hästen har helt enkelt lärt sig att man kan ignorera när man ber den stanna. Det krävs lite markträning där, men det kan vara svårt då du inte själv äger hästen..annars vet jag en bra övning du kunde gjort.

Sam
 
jo det är ju det som är nackdelen med att rida en häst som inte är ens egen
du kanske får fråga någon som kan hästen, tex en ridlärare om hur du ska göra. universallösningar finns tyvärr inte :/
nu kan jag ju inte bedöma dig när jag inte sett dig rida, men man FÅR faktiskt ta tag i hästen ordentligt när den inte lyssnar, BARA MAN GER EN EFTERGIFT SEN! tänk stopp med kroppen också, så du inte råkat ge dubbla signaler, stopp med handen men frammåt med sätet. kan som sagt inte dömma dig när jag inte sett dig. så va faan gör jag då här kan man ju undra? :)
 
Håller med - och lägger till - när hästen absolut inte lyssnar - lägg till båda skänklarna hårt men inte "slå-hårt" utan "klämhårt" och sätet tungt! Sen tygeln och tänk mer uppåt än bakåt. Lätta DIREKT när hästen svarar... Om det har svårt börja med att ha den lite på sned i halten.
Det du begär av hästen när den ska göra halt är inte bara att den skall stanna. Den skall vinkla sina bakben inunder sig och lägga över tyngden mer på dom. JOBBIGT för hästen. MEN när den tränat sina bakben och förstår att du vill verkligen ha en riktig *halt*, inte bara att den skall stanna - då kan du slutligen göra halten i princip på en inandning..../T_B :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
859
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp