Vill skaffa fisk

Sv: Vill skaffa fisk

Är det inte så med ganska många sorter i akvarievärlden?

Neontetra sägs vara sönderavlad och därför skall man hellre välja kardinaltetra? Likaså fjärilsciklid. Dessa har jag aldrig lyckats med.

Neontetran har jag aldrig upplevt skulle vara sönderavlad. Avlad, ja, men inte sönderavlad. Där odlar man ju bara på de naturliga färgerna och det naturliga egenskaperna. Det som skiljer är väl ofrånkomligt att en avel i akvarium gynnar vissa individer, förökning i naturen kanske andra individer, så stammen blir en "akvariestam."
 
Sv: Vill skaffa fisk

Neontetran har jag aldrig upplevt skulle vara sönderavlad. Avlad, ja, men inte sönderavlad. Där odlar man ju bara på de naturliga färgerna och det naturliga egenskaperna. Det som skiljer är väl ofrånkomligt att en avel i akvarium gynnar vissa individer, förökning i naturen kanske andra individer, så stammen blir en "akvariestam."

Lite spinoff, men vi har två sorters rödfenstetror hemma, viltfångade och akvarieuppfödda. Och de ser faktiskt ganska olika ut, de viltfångade är lite större, är mer grönblå på kroppen, och i princip ofärgad ryggfena. De akvarieodlade är mer silverfärgade och har lysande blodröda fenor, som dessutom är vittippade (som koppartetror).

Och då är det ju ändå ingen art där man avlar på färgvarianter, vad jag vet.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Omedevetet kan ju enstaka odlare ha valt individer som de tyckte såg fina ut när de odlade, men det förekommer mig veterligen ingen utseendeinriktad odling på dem. Däremot, som jag skrev tidigare, så skiljer det säkert mellan vilka egenskaper som fungerar bäst i det vilda, och vilka som fungerar i akvarium, och där kanske vissa naturliga färgskiftningar kan ingå.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Jo, det kan ju tänkas att man velat avla fram rödare fenor. Märkligt dock att de blivit vittippade också, för det är jättetydligt på alla de odlade, medan ingen av de vilda har det. Sen så kan jag tycka det är lite tråkigt att den grönblå färgen tycks ha försvunnit samtidigt, allt sammantaget vet jag inte om de odlade egentligen är snyggare än de vilda.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Är det inte så med ganska många sorter i akvarievärlden?

Neontetra sägs vara sönderavlad och därför skall man hellre välja kardinaltetra? Likaså fjärilsciklid. Dessa har jag aldrig lyckats med.

jag fick nå dille (jo jag vet att de är rätt känsliga) och har precis skaffat fjärilar och alla jag fick kontakt med skrek rätt ut. :D dom tål ingenting, dom dör på en gång osv osv. jag tycker de är så fantastiskt fina så de fick bära eller brista helt enkelt.

jag skaffade mina och efter en vecka dumpar jag maskindiskmedel i akvariet så alla fiskar håller på koolar:angel: men fjärilarna *peppar peppar* har inte dött ännu. mycket konstigt faktiskt. jag är helt fascinerad över att de inte har dött!!! :D
 
Sv: Vill skaffa fisk

Jag är allt lite avis på dig. För jag har inte lyckats med fjärlisciklider.

Dock fick jag in en konstig sjukdom i akvariet som tog kål på allt. Så jag vet inte om jag har förmågan att få fjärlisciklider att trivas. Masindiskmedel verkar ju onekligen vara da shit...
 
Sv: Vill skaffa fisk

Du kanske hade otur och fick tag på känsliga individer? Vi har också fjärilsciklider, och de är verkligen jättevackra när de färgar ut. Vi har haft dem i ett år lite drygt, nu i veckan dog hanen efter att ha fått ett sår som inte läkte, men i övrigt har de inte verkat vara så känsliga? De är lite roliga också tycker jag, har lite mer personlighet än många andra fiskar.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Jag skulle gärna köpa några igen men vågar inte för risken att de skulle dö. De är ju så himla fina och små och söta.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Anar ett samband mellan dina algproblem och livslängden på dina fjärilsciklider...

Får du en stabil och bra miljö i vattnet klarar sig säkert fjärilscikliderna bättre, tror absolut inte att det är någon omöjlighet att ha dem. :laugh:
 
Sv: Vill skaffa fisk

Fas just cyanobakterier brukar vara "välskötta akvariums problem", dvs att akvariet inte belastas mycket av varken fisk eller matrester. Utöver det finns det ju annat som kan vara snedbalanserat såklart.
 
Sv: Vill skaffa fisk

Det fanns ju tofsalger och annat också, så sammantaget lät det inte riktigt stabilt i mina öron.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 984
Senast: cirkus
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 956
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt...
Svar
3
· Visningar
2 487
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 728
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp