Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Någon här som vet några bra stödband för knä och nedre rygg? Mina problemområden som tar stryk av ridningen..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ånej, några sådan dumheter håller han inte på med. ramlar du av så beror det nog mer på dig själv.:D
Boj min Isislärare :D Om jag töltar och det rullar på bra och jag vill öka takten och lilla rara ulltussen går över i trav vid ökning vad gör jag då för att behålla tölten men med ökning? :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ofta kräver ju en femåring träning, att få lära sig. Har man begränsade kunskaper så är väl det inte idealet att starta med när det gäller gångarterna.

Med egen erfarenhet i bakfickan, så skulle jag starta med en häst som har allt på plats, men som då kräver underhåll vilket bara det kan sätta ägaren/ryttaren på prov.

Det är mitt svar till dig.:D Sedan ska man veta att en femåring är bedårande och ofta frågande, däremot kan de blir lite av Dr Jekyll och Mr Hyde när de blir runt 6 år och framåt ett tag. Trotsålder kallas det för, och man kan bli ordentligt överraskad här kan jag lova.:D
Tackade nu nej till den 5 åringen, hoppas det va rätt beslut, hade varit kul att rida och sköta mer regelbundet.. Men men.. letar vidare :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Boj min Isislärare :D Om jag töltar och det rullar på bra och jag vill öka takten och lilla rara ulltussen går över i trav vid ökning vad gör jag då för att behålla tölten men med ökning? :)

Först måste ulltuss kunna öka tölten, alla kan inte det. Nummer två är att den går i en bra tölt från början, ligger den mot traven redan och/ eller går i framvikt så är det stor risk för trav. Förutom detta så behöver du själv vara i balans och absolut inte luta dig framåt. När allt detta är på plats så är det en balans mellan framåtdrivande hjälper halvhalter och eventuellt korrigeringar för att behålla ren takt. Och så får man passa sig för passtakt.

Allternativet är att rida en ulltus som har lätt för tölt och ökningar och gör det av sig själv bara man låter dem gå fram. I praktiken kan det vara allt mellan ursvårt och bara att sitta om målet bara är att känna på ökad tölt.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Först måste ulltuss kunna öka tölten, alla kan inte det. Nummer två är att den går i en bra tölt från början, ligger den mot traven redan och/ eller går i framvikt så är det stor risk för trav. Förutom detta så behöver du själv vara i balans och absolut inte luta dig framåt. När allt detta är på plats så är det en balans mellan framåtdrivande hjälper halvhalter och eventuellt korrigeringar för att behålla ren takt. Och så får man passa sig för passtakt.

Allternativet är att rida en ulltus som har lätt för tölt och ökningar och gör det av sig själv bara man låter dem gå fram. I praktiken kan det vara allt mellan ursvårt och bara att sitta om målet bara är att känna på ökad tölt.
Ooo.. det va många parametrar ;) Krävs en del övning då av mig som ryttare :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

OCH!! Jag behöver något på sadeln!! Mina sittben gör ooooont :( En rumpvärmare borde väl hjälpa lite? Tips på en tjock o go en som passar alla sadlar o fästes lätt? Bråttom!!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag fattar inte riktigt de där med att "inte gå i blandad flock". Vi har 1 islänning i vårt stall. Hon går just nu med en hlvb sto och en hlvb korsning. De funkar fint :) Dock fugerade hon inte med Araben .. Men de har nog inte med rasen att göra :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag fattar inte riktigt de där med att "inte gå i blandad flock". Vi har 1 islänning i vårt stall. Hon går just nu med en hlvb sto och en hlvb korsning. De funkar fint :) Dock fugerade hon inte med Araben .. Men de har nog inte med rasen att göra :)

"Kan inte gå i blandad flock" betyder att det är en valack som inte kan gå med ston.

En flock med olika raser brukar funka fint. I vissa fall snackar hästarna olika kroppsspråk och då blir det problem.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Boj min Isislärare :D Om jag töltar och det rullar på bra och jag vill öka takten och lilla rara ulltussen går över i trav vid ökning vad gör jag då för att behålla tölten men med ökning? :)

Nu så håller jag med Lobelia till en viss del, just i detta fall vet vi ju inte om hästen klarar av lite ökat tempo tölt eller om det är ryttaren som inte klarar av det.;)

Din beskrivning tyder på att hästen är osamlad, och vid ökning så blir hästen bara ännu längre (osamlad) och faller ner i trav. Just detta hänger samman med att det av ryttaren krävs mer driv/ridning för att hålla ihop hela ekipaget. Brister man i det så ja då faller allt i hop som ett litet korthus ner i trav. (i detta fall)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Nu så håller jag med Lobelia till en viss del, just i detta fall vet vi ju inte om hästen klarar av lite ökat tempo tölt eller om det är ryttaren som inte klarar av det.;)

Din beskrivning tyder på att hästen är osamlad, och vid ökning så blir hästen bara ännu längre (osamlad) och faller ner i trav. Just detta hänger samman med att det av ryttaren krävs mer driv/ridning för att hålla ihop hela ekipaget. Brister man i det så ja då faller allt i hop som ett litet korthus ner i trav. (i detta fall)
Låter som ni har rätt!! Den här tanten fixar nog inte ökningen utan en del träning, osamlad va han och just ordet längre stämmer bra för det va precis vad han blev lilla sötnosen :) Hel vetenskap detta men jag SKA få fason på det *envis*:D Ni är helt suveräna på att förklara allihop!! TACK!! :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

"Kan inte gå i blandad flock" betyder att det är en valack som inte kan gå med ston.

En flock med olika raser brukar funka fint. I vissa fall snackar hästarna olika kroppsspråk och då blir det problem.

Jaaha xD Kanske är därför hon inte fungerar med våran vallack ;)
Å där fick jag svaret på det :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag är i samma läge som du var när du startade den här tråden! Nu undrar jag om du köpt en egen häst eller om du fortfarande går kurs på andras sötnosar? Jag är fantastiskt sugen på att skaffa egen, har letat efter någon som behöver medryttare men har inte fått något napp. Vill gärna höra om du tog mod till dig och om i så fall har tips till en annan wannabe islandshästägare!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Nu va det längesen jag kikade in här! Har tränat tränat och tränat senaste tiden :) Är just nu medryttare till två tussar, dottern o jag rider varsin 2 dgr/ v . Nästa helg är det kurs 48 timmar, ska bli såå kul!! Vi har börjat leta egen tuss och tanken är att vi ska ha en egen till hösten/ vintern :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp