Vill veta allt om Islandshästen!

zannahgirl

Trådstartare
Jag red mycket som ung, är nu 36 år gammal och sugen på att börja igen Jag har fallit pladask för just Islänningar och vill lära mig allt som finns om dem, hantering, ridning, vård ja allt.. Nu är jag ju ingen ungdom längre och har inte all tid i världen att lära mig Jag vill verkligen plugga dessa underbara hästar!! Vill veta allt!! Hur gör jag? Ridskola med inriktning Islandshäst verkar svårt och finner jag en så är det ju 1 tim/vecka vilket känns för lite.. Tips? Kom med massa information om Islänningar, dela med dig av erfarenheter o allt du kan Tack på förhand!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag vill ut i ett Islännings stall, jag vill rida, jag vill läsa, jag vill lära snabbt och intensivt! :) :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hur mycket känner du att du kan vad gäller att rida vanliga tregångare?
Jag tänker att du kanske kunde börja med några gånger på ridskolan för att få känna på det, och sedan leta efter en medryttarhäst hos någon som är duktig och vill dela med sig av sin kunskap?
Sen finns det ju såklart massa böcker och filmer att läsa, och om du går in på www.icelandichorse.se så hittar du en hel del info om islandshästen, tävlingar, m.m.
Som medlem i SIF (svenska islandshästförbundet) så blir du också medlem i en lokalklubb som du själv väljer. De brukar ha många roliga kurser och tillställningar som är roliga att gå på både med och utan häst! Jag tycker själv att man lär sig massor bara på att titta på träningar och höra vad tränaren säger, det är grymt utvecklande!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hej!

Gick själv över till Islandshästar för c:a 12 år sedan och har aldrig haft så kul med hästar som jag har nu :D
Du bor ju i norra avelsbältet för islandshästar, följ E 18 mot Stockholm så har du hur många islandshästgårdar som helst :D

Som någon nämnde gå in på SIFs hemsida SIF

Idunn avelsförening har sitt säte i krokarna: Idunn

Välkommen i gänget!

Role
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hur mycket känner du att du kan vad gäller att rida vanliga tregångare?
Jag tänker att du kanske kunde börja med några gånger på ridskolan för att få känna på det, och sedan leta efter en medryttarhäst hos någon som är duktig och vill dela med sig av sin kunskap?
Sen finns det ju såklart massa böcker och filmer att läsa, och om du går in på www.icelandichorse.se så hittar du en hel del info om islandshästen, tävlingar, m.m.
Som medlem i SIF (svenska islandshästförbundet) så blir du också medlem i en lokalklubb som du själv väljer. De brukar ha många roliga kurser och tillställningar som är roliga att gå på både med och utan häst! Jag tycker själv att man lär sig massor bara på att titta på träningar och höra vad tränaren säger, det är grymt utvecklande!
Ska upp i sadeln nästa vecka så får jag lite bättre koll på var jag ligger i ridningen, är nog lite ringrostig men det kommer nog tillbaka snabbt :) Ska kolla in på dom länkarna , Tack! Jag är väldigt intresserad av att titta på också, man får ju en vidare vinkel på sidan om..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Bra böcker om Islänningar? Fakta, vård, sjukdomar o rastypiska fakta? :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hej!

Gick själv över till Islandshästar för c:a 12 år sedan och har aldrig haft så kul med hästar som jag har nu :D
Du bor ju i norra avelsbältet för islandshästar, följ E 18 mot Stockholm så har du hur många islandshästgårdar som helst :D

Som någon nämnde gå in på SIFs hemsida SIF

Idunn avelsförening har sitt säte i krokarna: Idunn

Välkommen i gänget!

Role
Islandsfullblod på Lösdrift

Tackar :)

Får sätta mig i bilen en dag då mot Sthlm ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Finns det sjukdomar eller åkommor som just Islandshästen drabbas lättare av? Vad och hur ter det sig i sådana fall? Åtgärder och undvikanden?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vad betyder " kan inte gå i blandflock" Vad betyder "viktbärande". Klippning ser jag är relativt vanligt, varför och hur görs det och när på året? Går en del islänningar "barfota" utan skor året om? Islänningar fäller rejält har jag förstått, är det på våren det sker? Åtgärdar man eller låter man det ske naturligt? Har miljoner frågor ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vad betyder " kan inte gå i blandflock" Skulle tro att för det mesta betyder det att ägaren är fördomsfull. Visst det finns säker någon häst som inte klarar blandflock, och många trivs säkert bäst bland andra Islandshästar men att inte kunna gå i blandflock känns överdrivet.

Vad betyder "viktbärande". Klippning ser jag är relativt vanligt, varför och hur görs det och när på året?
Islandshästar är hästar, man klipper dem vid samma tidpunkt och av samam anledning som andra hästar. På hösten ungefär fram till de börjar sätta sommarpäls, i Januari eller så.

Går en del islänningar "barfota" utan skor året om?
Som sagt islandshästar är hästar, och en del går barfota som andra hästar.
Islänningar fäller rejält har jag förstått, är det på våren det sker? Åtgärdar man eller låter man det ske naturligt? Har miljoner frågor ;)
Det enda man kan göra för att undvika och underlätta fällning är att klippa den och ge hästen bra och tillräcklig mat, eventuellt med tillskott av B-vitaminer och protein. De är som sagt som hästar är mest.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vad betyder " kan inte gå i blandflock"
Skulle tro att för det mesta betyder det att ägaren är fördomsfull. Visst det finns säker någon häst som inte klarar blandflock, och många trivs säkert bäst bland andra Islandshästar men att inte kunna gå i blandflock känns överdrivet.


Islandshästar är hästar, man klipper dem vid samma tidpunkt och av samam anledning som andra hästar. På hösten ungefär fram till de börjar sätta sommarpäls, i Januari eller så.


Som sagt islandshästar är hästar, och en del går barfota som andra hästar.

Det enda man kan göra för att undvika och underlätta fällning är att klippa den och ge hästen bra och tillräcklig mat, eventuellt med tillskott av B-vitaminer och protein. De är som sagt som hästar är mest.
Tack för dina svar! Upplever att mina frågor är onödiga och tråkiga att besvara så jag letar nog en bok istället.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag håller inte med dig faktiskt, det finns väldigt många hästar som inte kan gå i blandflock det visade sig uppenbarligen i ett stall för några år sedan när en häst fick sitt ben avsparkat just pga stallägaren envisades med att det skulle vara en enda flock.

Min egen häst skulle jag aldrig sätta i en blandflock, det ger garanterat problem och vi har flera i vår flock som absolut inte ska gå i en blandflock. Så jag vill inte påstå att det är ovanligt.

Sedan är jag av åsikten att inte blanda ston med valacker, då faktiskt de man inte tror betäcker gör just så.;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag håller inte med dig faktiskt, det finns väldigt många hästar som inte kan gå i blandflock det visade sig uppenbarligen i ett stall för några år sedan när en häst fick sitt ben avsparkat just pga stallägaren envisades med att det skulle vara en enda flock.

Min egen häst skulle jag aldrig sätta i en blandflock, det ger garanterat problem och vi har flera i vår flock som absolut inte ska gå i en blandflock. Så jag vill inte påstå att det är ovanligt.

Sedan är jag av åsikten att inte blanda ston med valacker, då faktiskt de man inte tror betäcker gör just så.;)
Där min dotter rider har dom separerat ston och valacker, trodde blandflock betydde att dom två gick till sammans men då betyder det alltså raser? Är det Islänningen som inte trivs bland andra eller är det tvärtom? Stort tack för ditt svar :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag håller inte med dig faktiskt, det finns väldigt många hästar som inte kan gå i blandflock det visade sig uppenbarligen i ett stall för några år sedan när en häst fick sitt ben avsparkat just pga stallägaren envisades med att det skulle vara en enda flock.

Min egen häst skulle jag aldrig sätta i en blandflock, det ger garanterat problem och vi har flera i vår flock som absolut inte ska gå i en blandflock. Så jag vill inte påstå att det är ovanligt.

Sedan är jag av åsikten att inte blanda ston med valacker, då faktiskt de man inte tror betäcker gör just så.;)

Hehe jag tolkade som blanda stora och islandshästar troligen med tanke på vilka frågor som ställdes samtidigt, blanda ston och valackar funkar inte alltid, men det gäller alla hästar inte bara islandshästar.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Där min dotter rider har dom separerat ston och valacker, trodde blandflock betydde att dom två gick till sammans men då betyder det alltså raser? Är det Islänningen som inte trivs bland andra eller är det tvärtom? Stort tack för ditt svar :)

Jag har hört det om både och inte ens tänkt på att det går att blanda ihop.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Där min dotter rider har dom separerat ston och valacker, trodde blandflock betydde att dom två gick till sammans men då betyder det alltså raser? Är det Islänningen som inte trivs bland andra eller är det tvärtom? Stort tack för ditt svar :)

Blandflock är detsamma som att ston och valacker går i samma hage.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hur är det att rida islandshäst jämfört med annan häst? Något speciellt man ska tänka på? Har bara ridit stor häst, är iofs inte så enormt jättelång ca 167 så jag kanske blir lagom på en Isis av större mått? Ni som äger häst skulle ni tycka det vara störande om en som jag ville stå och titta på för att lära? Funderar på att fråga någon om jag kan få kika medans han/hon rider :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag tror de flesta är vana, speciellt om man åker på kurs lite då och då eller rider lektion. Då står det alltid folk bredvid och tittar på.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag tror de flesta är vana, speciellt om man åker på kurs lite då och då eller rider lektion. Då står det alltid folk bredvid och tittar på.

Tack! Då behöver jag inte känna mig helt bakom om jag frågar då ;)

Det här med eksem? Vissa har o vissa inte vad jag förstår, är det något som kan utvecklas i äldre år eller vet man om hästen har problem tidigt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 241
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp