Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Pass är det bara något för riktigt erfarna Isis ryttare? DET skulle jag vilja lära mig!! Vill iofs lära mig allt. ha ha..

Som någon sa kan man prova på, på en riktig läromästare,.
MEN att rida pass handlar väldigt mycket om tajmning och känsla från ryttare. Jag skulle nog inte säga att det "bara" är en annan gångart. Pass rider man också för den delen väldigt sällan,. Tölt rider man ex. nästan under varje ridpass, medan man kanske rider pass max en-två gånger i veckan under tävlingssäsongen (övriga säsongen nästan inte alls).

Finns en film på oss hippologer när vi rider flygande pass. Detta är väldigt duktiga ryttare som kommit långt i sin ridning, men ändå är det svårt :) -kan tillägga att detta är hästar som vi inte riktigt känner. Alla har i stort sätt "nya" hästar!
http://www.youtube.com/watch?v=cQACnox3Na0&list=UUiGAtJAON0N00glQ55zjcGQ&index=1&feature=plcp

Pass är en svår gångart som kräver mer av ryttaren än ex. tölt och trav. Så jag tycker ändå att man ska ha kommit ganska långt i sin ridning innan man börjar ge sig på passen.

Det är också en gångart som kan förstöra mycket för hästen. ex. den kan slå på sig, och kan bli rädd för att lägga sig i pass igen.
Har man inte koll på de andra gångarterna kan ex galoppen bli mer fyrtaktig, tölten mer passtaktig osv.
Man kan även sätta en psykiskt spänning hos hästen om man börjar experimentera utan att egentligen veta vad man gör.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ett jättebra inlägg :bow: Jag blir fasligt trött på folk som ställer sig negativa till lösdrift av ren princip.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Kan tillägga att skimmeln i filmen är Dökkvi som Gummi tävlat SM på, som en utav oss fick låna under passlektionerna! :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Kan varmt rekomendera svenska islandshästförbundets kurser: Baskursen, nu uppdelad i två delar, Takt och gångarskursen (superbra för att lära sig se om hästen går i rena gångarter eller inte), Avelskurserna (också superbra även om man inte är intresserad av avel, mycket om exteriör och gångarter), sen finns ju flera kurser till som jag tyvärr inte hunnit gått än.....Jag har lärt mig massor när det gäller att se hur hästen är byggd, fördelar och nackdelar och att som sagt gångartsmässigt.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tack för alla spännande svar :) Ska läsa genom allt noga i morgon!! Va och red ikväll å det gick sådär, va verkligen nybörjare i sadeln igen :/ Trodde jag hade mer med mig i ryggen men icke!! Börja om från början... Tölten satt dock o det är ju helt underbart! Traven va katastroooooof!! Får sova på hur jag ska lägga upp detta, behöver massa o mer träning NU! :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Riktigt bra inlägg om lösdrift! :bow::bow::bow:

Dock ska mitt lilla matvrak Audur få stå inne i sin nya box i sommar så att han inte blir så tjock!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tack snälla för all info! :) Vilken tur att ni finns och vill dela med er av allt ni vet!! Sitter här än med en sjujäkla träningsvärk efter torsdagens långtur.. Roligt som tusan va det!! Ska på det igen nästa v var det tänkt :) Hästen jag red var underbar i tölten och galoppen funkade bra också men traven va långt ifrån bekväm ;) vettetusan va han hade för trav?? Rider honom gärna igen, vi passade bra ihop :) Han va enl utsago lite seg men det tyckte jag då rakt inte, vi fick rätt bra fart han och jag, rent vettesjutton men inte segt iallafall ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Som någon sa kan man prova på, på en riktig läromästare,.
MEN att rida pass handlar väldigt mycket om tajmning och känsla från ryttare. Jag skulle nog inte säga att det "bara" är en annan gångart. Pass rider man också för den delen väldigt sällan,. Tölt rider man ex. nästan under varje ridpass, medan man kanske rider pass max en-två gånger i veckan under tävlingssäsongen (övriga säsongen nästan inte alls).

Finns en film på oss hippologer när vi rider flygande pass. Detta är väldigt duktiga ryttare som kommit långt i sin ridning, men ändå är det svårt :) -kan tillägga att detta är hästar som vi inte riktigt känner. Alla har i stort sätt "nya" hästar!
http://www.youtube.com/watch?v=cQACnox3Na0&list=UUiGAtJAON0N00glQ55zjcGQ&index=1&feature=plcp

Pass är en svår gångart som kräver mer av ryttaren än ex. tölt och trav. Så jag tycker ändå att man ska ha kommit ganska långt i sin ridning innan man börjar ge sig på passen.

Det är också en gångart som kan förstöra mycket för hästen. ex. den kan slå på sig, och kan bli rädd för att lägga sig i pass igen.
Har man inte koll på de andra gångarterna kan ex galoppen bli mer fyrtaktig, tölten mer passtaktig osv.
Man kan även sätta en psykiskt spänning hos hästen om man börjar experimentera utan att egentligen veta vad man gör.
Jag håller mig från passen ett bra tag, vill få fason på tölten vilken jag älskar, vilken härlig gångart alltså!! :) Men att titta på passen är enormt kul det också och där stannar jag framöver ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

En fråga som inte direkt har med Isisar att göra ;) Jag har ofta ont i knäleden och just rida lätt är en mindre plåga för knät :/ Kan man låta bli?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ja det kan man, jag rider aldrig lätt ridning. Räcker med att bli lätt i baken bara.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tackar :)

Får sätta mig i bilen en dag då mot Sthlm ;)
Du bor ju bara 2 mil från där jag har min häst ser jag.. bara komma över till mig så kan jag visa lite=)



Men en snabbis om islandshästen.. gullig,,,gullig, söt.söt och alldelse alldeles underbar:love::D
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ja det kan man, jag rider aldrig lätt ridning. Räcker med att bli lätt i baken bara.


Stackars rygg säger jag.. Man ska aldrig sitta ner på en ouppvärmd häst så lättridning finns till för en anledning samt ungästar ska man framförallt inte sitta och skumpa på!

Sitta ner i en kort samlad trav är en sak men att sitta ner på en kort snabb trav är inte snällt mot hästens rygg.
Ser väldigt många främst islandshästryttare som skumpar i 320 ute på träningar och tävlingar och det kan aldrig vara bra för lilla hästryggen:crazy:

Inget jag kan rekomendera iallafall sedan är det inte skönt som ryttare att sitta där och skumpa upp och ner som en galning aj aj aj i både bröstena och i rumpa:crazy:

Att stå i lättsits är oki men de måste ju vara väldigt jobbigt i längden att alltis stå i antingen 2 eller 3 punkts sits.

Men detta är vad jag skulel rekomendera om man har problem med knäna.. att stå i fältsits helt enkelt så hästen får ryggen fri ist för att man skumpar upp och ner.

Har du superont så skippa traven justnu och tölta ist för att trava.

Jag har själv rematiskt i lederna och på vintern framförallt är knäna stundvis som knivar och då töltar jag ist för att trava=)
Och det funkar super

Eller står jag ut under uppvärmningen då man måste rida lätt och så sitter jag ner i traven som då är kort och samlad och jag skumpar inget. Jag kör inge ökad trav eller snabb speedtrav med andra ord då=)

Man får anpassa ridningen efter hur kroppen är=)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Du bor ju bara 2 mil från där jag har min häst ser jag.. bara komma över till mig så kan jag visa lite=)



Men en snabbis om islandshästen.. gullig,,,gullig, söt.söt och alldelse alldeles underbar:love::D

Å kommer gärna å kikar :) Tack!!
Hojta till nån dag så tar jag bilen dit.. Vad har du för en Isis? :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Å då går det att rida vidare trots lite ledproblem då :) :) Är ju halvskröplig ;) Gammalt opererat diskbråck, nytt diskbråck, oooont i leder till o från, instabilt bäcken.. Nu är det ett knä som spökar o det gör rejält ont av att rida lätt, vill ju samtidigt vara snäll mot lilla fina Hästen och inte ge honom rygg elände..Han har en enormt svår trav dessutom, skumpade rejält och vi fick inte till det alls :/ Det andra flöt väl på som ett lagom samstämt nybörjar ekipage ;-)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det finns andra sätt att värma upp hästar än att trava, tölt, skritt och galopp t.ex. Det Boj föreslår är för övrigt just en version av trepunktsits så jag förstår inte riktigt din oro.

Hur blir det med barbacka förresten? Jag rider i alla gångarter (okej inte pass) barbacka, hästen trivs ypperligt med det så jag tvivlar på att hon tar skada och jag skumpar bara när det är ojämn mark i traven, ryggen rör sig så förbaskat då. Och inte är jag ensam om att rida barbacka direkt.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Alla skolor och lektioner är så inriktade på lätt ridning och jag funkar inte alls där! Och sist skumpade det mer när vi försökte få till lätt ridning än när jag satt ner mjuk i bäckenet och avslappnat i sadeln, han har ju lite udda trav dessutom så kombinationen blev illa! Det va en befrielse när det va dags för tölten både för honom och mig :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 437
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 432
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp