Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Skulle vilja se hans trav från sidan jag som pluggar rena gångarter ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vem pratar om att skumpa? Bara du som jag förstår.;)

Jag har sedan flera år tillbaka en hel del problem i kroppen, vissa dagar kan jag inte alls rida pga det. Men att sitta ner på hästen går ypperligt, om man kan sitta på hästen som man sitter på ett ägg alltså mycket, mycket lätt i aktern. Det går att göra utan att ta spjärn i stigbyglarna, ändra lite på vinkeln i bäckenet, och slut om med ovanskänkel.:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vem pratar om att skumpa? Bara du som jag förstår.;)

Jag har sedan flera år tillbaka en hel del problem i kroppen, vissa dagar kan jag inte alls rida pga det. Men att sitta ner på hästen går ypperligt, om man kan sitta på hästen som man sitter på ett ägg alltså mycket, mycket lätt i aktern. Det går att göra utan att ta spjärn i stigbyglarna, ändra lite på vinkeln i bäckenet, och slut om med ovanskänkel.:idea:

Visst låter de bra när du beskriver de men tala då om samam sak för de flesta som tävlar att göra så.
För där ute skumpas de till tusan och man vill skrika rakt ut RID LÄTT för tus*n!!!

Har man problem så givetvis får man anpassa sin ridning och utveckla en egen ridstil som ör bekväm för både häst och ryttare.

Vet inte får man läggaut länkar till youtubfilmer här? för jag kan visa drösvis med filmer där det är skumpkalas uppe på hästryggen om du vill se vad jag menar!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Lösdrift funkar super om man har lösdrift pårätt sätt.

Har man hästrna i en hage med inte så mkt gräs i och tar in dom för att fodra så funkar det super att ha p ålösdrift. Men för att veta exakt vad en häst stoppar i sig kan man inte ge hö i hagen dessutom är det vid mat somalla de flesta skadorna sker ute i hagen.

Så hade jag lösdrift skull jag göra på följande

Ta in på morgonen för att ge hö och kraftfoder släppa ut igen efter maten

När mankommer hem från jobbet ta in för att ge mellis och så ut igen

Och ta in på kvällen för att ge kvällsmat

Och så ger man hö under tidenman borstar och sadlar och sånt.

Så totalt 4 matgivor om dagen.

Hästar som går i träning är rakade och har täcke med hals

Alt är om man har en lugn flock men bara om man har en flock som står kvar vid sin högiva och inte jagar runt andra ge hö i hagen via höautomater.

Men att ha lösdrift som många har där hästen har fri tillågng och står 90% av sin tid i hagen och äter och blir smällfet och går utan täcke orakad är inte min kopp of the så att säga!

Dels har jag faktiskt inte den tiden som det krävs viss hade jag varit arbetlös så hade de väl inte gjort nått om hästen kommit in blöt och lerig.

Men nu är jag inte de och har tidspress i stallet.
Att ta in en häst med täcke och som är ren och torr gör att jag direkt kan slänga på sadel och rida mot att få ta in Jorunn och slänga på henne ett svettäcke och torka upp i timmar och sedan borsta bort leran som är över ryggen där sdeln skall vara.
Sedan blir allt lerigt träns sadel benskydden sadelgjort ja allt om hästen är lerig och det tar ytterligare tid att göra rent allt efteråt och timmarna bara rinner iväg!

Jag har haft min häst både på lösdrift och installad och kan bara tala för mig själv men när jag har på lösdrift blir jag slappare..
Ähh orkar inte åka ut idag hon får stå, och Jorunn har blivit smällfet eftersom hon gått på fritilågng eller haft massa gräs i hagen.

Och hon har blivit loj och slö och inte villig till att arbeta trött helt enkelt.

Och när jag haft henne installad har jag kunnat haft 100% koll på vad hon får i sig och kunnat haft henne bra i hullet.
Och jag måste åka ut varje dag för att mocka och blir mer aktiv i stallet och tidsmässigt spar jag ca 1 timme om dagen. Vilket är mkt när man jobbar skift och har minemalt med tid inna jobbet redan.

Det kan idag regna och snöa och Jorunn kan ha rullat sig som en dåre i hagen jag tar bara av täcket med helhals borstar lite fort och så på med sadel och träns och rider iväg.
Tack vare spolspiltan är även hovar och ben rena på 1 minut:love:


Jag gillar inte att lösdrift skall vara det bästa och ända för många här inne utan jag är mer för att man måste få välja de som passar en själv bäst.

Man ska få ha sin häst på lösdrift med fri tillågng otäckad utan att känna sig som en dålig hästägare..

Och du skall få ha din häst installad med täcke med hals i hage om dagen utan att känna dig elak och som en dålig ägare.

Jag har som dagt haft bägge delarna.Förr passade lösdriftmig bäst då jag inte kunde åka ut varke dag och inte red så mkt men idag skulel det aldrig funka.
Sedan betyder det inte att jag i framtiden kommer kunna ha henne pålösdrift igen. livet kan förändras=)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Lösdrift funkar super om man har lösdrift pårätt sätt.

Har man hästrna i en hage med inte så mkt gräs i och tar in dom för att fodra så funkar det super att ha p ålösdrift. Men för att veta exakt vad en häst stoppar i sig kan man inte ge hö i hagen dessutom är det vid mat somalla de flesta skadorna sker ute i hagen.

Så hade jag lösdrift skull jag göra på följande

Ta in på morgonen för att ge hö och kraftfoder släppa ut igen efter maten

När mankommer hem från jobbet ta in för att ge mellis och så ut igen

Och ta in på kvällen för att ge kvällsmat

Och så ger man hö under tidenman borstar och sadlar och sånt.

Så totalt 4 matgivor om dagen.

Hästar som går i träning är rakade och har täcke med hals

Alt är om man har en lugn flock men bara om man har en flock som står kvar vid sin högiva och inte jagar runt andra ge hö i hagen via höautomater.

Men att ha lösdrift som många har där hästen har fri tillågng och står 90% av sin tid i hagen och äter och blir smällfet och går utan täcke orakad är inte min kopp of the så att säga!

Dels har jag faktiskt inte den tiden som det krävs viss hade jag varit arbetlös så hade de väl inte gjort nått om hästen kommit in blöt och lerig.

Men nu är jag inte de och har tidspress i stallet.
Att ta in en häst med täcke och som är ren och torr gör att jag direkt kan slänga på sadel och rida mot att få ta in Jorunn och slänga på henne ett svettäcke och torka upp i timmar och sedan borsta bort leran som är över ryggen där sdeln skall vara.
Sedan blir allt lerigt träns sadel benskydden sadelgjort ja allt om hästen är lerig och det tar ytterligare tid att göra rent allt efteråt och timmarna bara rinner iväg!

Jag har haft min häst både på lösdrift och installad och kan bara tala för mig själv men när jag har på lösdrift blir jag slappare..
Ähh orkar inte åka ut idag hon får stå, och Jorunn har blivit smällfet eftersom hon gått på fritilågng eller haft massa gräs i hagen.

Och hon har blivit loj och slö och inte villig till att arbeta trött helt enkelt.

Och när jag haft henne installad har jag kunnat haft 100% koll på vad hon får i sig och kunnat haft henne bra i hullet.
Och jag måste åka ut varje dag för att mocka och blir mer aktiv i stallet och tidsmässigt spar jag ca 1 timme om dagen. Vilket är mkt när man jobbar skift och har minemalt med tid inna jobbet redan.

Det kan idag regna och snöa och Jorunn kan ha rullat sig som en dåre i hagen jag tar bara av täcket med helhals borstar lite fort och så på med sadel och träns och rider iväg.
Tack vare spolspiltan är även hovar och ben rena på 1 minut:love:


Jag gillar inte att lösdrift skall vara det bästa och ända för många här inne utan jag är mer för att man måste få välja de som passar en själv bäst.

Man ska få ha sin häst på lösdrift med fri tillågng otäckad utan att känna sig som en dålig hästägare..

Och du skall få ha din häst installad med täcke med hals i hage om dagen utan att känna dig elak och som en dålig ägare.

Jag har som dagt haft bägge delarna.Förr passade lösdriftmig bäst då jag inte kunde åka ut varke dag och inte red så mkt men idag skulel det aldrig funka.
Sedan betyder det inte att jag i framtiden kommer kunna ha henne pålösdrift igen. livet kan förändras=)

Jag hade också gärna velat kunna ta in hästarna och ge mat, så man vet exakt vad de äter -som du säger! Men det funkar kanske om man har ett par stycken hästar, men där jag har jobbat har vi haft ca 70-80hästar på gården och det fungerar verkligen inte att ta in varje häst.

Men vi löste det på så sätt att vi tog analys på hösilaget, räknade ut vad hästarna behövde. De som behövde mer mat tog vi in vid lunch och gav det extra de skulle ha.

Angåenede det att hästarna bråkar vid fodringar brukar inte vara något större problem. Har än så länge inte varit med om någon olycka vid fodring, trotts större flockar. Viktigt är att man lägger ut flera högar och väldigt utspritt. Sen brukar det vara en fördel att ge de hästar som är högre i rang mat först, så minskar man momentet "jaga runt på kompisar".

Just nu studerar jag och har bara en häst och då föredrar jag också att ha henne på box. Dels för att jag har lite mer tid till just henne, och sen ska hon visas i vår :) har även henne rakad pga rider endel i uppvärmt ridhus, och måste medge att det är skönt att ha täcke på hästarna! ;) man har alltid en ren häst, det "värsta" är att hon kan vara lite lerig på benen och ha spån i svansen på morgonen.

Men när jag jobbar (rider från 3-8hästar om dagen) föredrar jag att ha hästarna på lösdrift. Det sparar mycket tid! Då borstar jag hellre 5min extra än att mocka varje morgon till flera hästar, och det sparar dessutom på min rygg. Och är de blöta av regn så gör inte det så mycket, är mest schabraket som tar stryk ;)

Jag tycker att man ska välja det alternativet som är bäst för hästen och sig själv. Man ska inte ha sin häst på lösdrift eller box "bara för att", utan jag tycker man ska ha tänkt igenom varför och veta varför man valt det ena eller det andra.

Samma sak med rakning. Förra året var inte min häst rakad för att hon reds inte tillräckligt hårt och reds oftast ute. Min valack som jag ägde då var rakad på halsen för att han tränades lite hårdare och blev svettigare helt enkelt. Att raka för att det är snyggt är en dålig ursäkt. Åter igen: Man ska veta vad man gör och varför man gör det :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Alla lösdrifter fungerar inte på samma vis, inte alla stall heller
Täcke eller inte täcke och täcke med hals eller inte har inget som helst med lösdrift att göra.
Fri tillgång på mat har inget med lösdrift eller inte att göra
Orken att ta sig ut till hästen har inget med uppstallningsform att göra.
Intensiteten träning, mängden träning eller viken typ av träning man utövar har inget med uppstallningsform att göra.
Det finns stall utan spolspilta och lösdrift med.
Inte heller om man kan få täckesservice eller inte har med uppstallningsform att göra.
Tiden det tar i stallet har att göra med avstånd till hagar, rutiner och avstånd till stallet att göra, inte med uppstallningsform.

Dina argument bygger på just den lösdriften (lösdrifterna du träffat på) och det stall du står i, det är på inget sätt allmängiltigt. Det finns alla möjliga och omöjliga kombinationer av uppstallningformer, utfodringsrutiner, stallrutiner, täckeshantering och avstånd till stall. Du har rätt att det gäller att hitta det som passar bäst men det finns få stall som har exakt de förutsättningar du verkar se som självklart att så är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det är ytterst få vuxna människor som klarar av att rida en bra lätt ridning på islandshäst, då stör det mer än det gör nytta varför nedsittning faktiskt kan vara långt mycket bättre.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Du som har många hästar o i flera åldrar :) En Isis på 5 år är en bäbis har jag förstått ;) Jag som inte är supervan bör inte rida/ hantera en 5 åring?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag har fastnat för lösdriften men vill absolut ha ett mellanting åt min framtida häst :) Jag är en typisk hönsmamma så den rara hästen i framtiden kommer bara få det bästa ;) Ska ha enooooorma hagar med kompisar OCH en rejäl box, vill ha tillgång till båda formerna av boende och kunna välja efter behov :) Sen det där med lösdrift och hästens hull får man ju hålla lite koll på, funkar det inte med foder fritt ute så får man ju fodra på annat sätt:) Har hittat mitt drömstall 5 min från oss och jag hyr nog ett par platser där fast vi inte äger häst på länge, ha ha ha..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ofta kräver ju en femåring träning, att få lära sig. Har man begränsade kunskaper så är väl det inte idealet att starta med när det gäller gångarterna.

Med egen erfarenhet i bakfickan, så skulle jag starta med en häst som har allt på plats, men som då kräver underhåll vilket bara det kan sätta ägaren/ryttaren på prov.

Det är mitt svar till dig.:D Sedan ska man veta att en femåring är bedårande och ofta frågande, däremot kan de blir lite av Dr Jekyll och Mr Hyde när de blir runt 6 år och framåt ett tag. Trotsålder kallas det för, och man kan bli ordentligt överraskad här kan jag lova.:D
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ofta kräver ju en femåring träning, att få lära sig. Har man begränsade kunskaper så är väl det inte idealet att starta med när det gäller gångarterna.

Med egen erfarenhet i bakfickan, så skulle jag starta med en häst som har allt på plats, men som då kräver underhåll vilket bara det kan sätta ägaren/ryttaren på prov.

Det är mitt svar till dig.:D Sedan ska man veta att en femåring är bedårande och ofta frågande, däremot kan de blir lite av Dr Jekyll och Mr Hyde när de blir runt 6 år och framåt ett tag. Trotsålder kallas det för, och man kan bli ordentligt överraskad här kan jag lova.:D
Ungefär som jag tänkte då :) Tyckte själv att jag inte borde rida en 5 åring regelbundet ;) Intressant med trotsåldern, men det låter jobbigt med en trotsig jättebebis på några hundra kilo ;) Tack snälla för ditt svar..
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det kan vara väldigt olika hur de beter sig, den första hästen jag hade från fem år blev skitskraj för allt som rörde sig. Det tog 6-8 månader så försvann det, den andra hästen blev regelrätt trotsig. Backade, ställde sig på bakbenen, drog iväg i galopp, kastade sig oväntat av till höger eller vänster. Försvann under året som sexåring. Nästa var egentligen oerhört snäll, visst kunde han stanna och ställa sig istadigt. Men vid en myndig tillsägelse så fann han sig tillrätta och knallade fram igen. Han har varit väldigt fjollig i många situationer, slangar är läskiga, sprutflaskor är läskiga, kort sagt allt som han bestämde sig för var läskigt det var det också.:D Det tog betydligt längre tid att bli av med, men nu när han är 9 år så är han oerhört duktig och bryr sig inte längre. Jovisst kan han blåsa upp sig, men mer än så blir det inte. Något måste man ju visa i varje fall.:angel:
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det kan vara väldigt olika hur de beter sig, den första hästen jag hade från fem år blev skitskraj för allt som rörde sig. Det tog 6-8 månader så försvann det, den andra hästen blev regelrätt trotsig. Backade, ställde sig på bakbenen, drog iväg i galopp, kastade sig oväntat av till höger eller vänster. Försvann under året som sexåring. Nästa var egentligen oerhört snäll, visst kunde han stanna och ställa sig istadigt. Men vid en myndig tillsägelse så fann han sig tillrätta och knallade fram igen. Han har varit väldigt fjollig i många situationer, slangar är läskiga, sprutflaskor är läskiga, kort sagt allt som han bestämde sig för var läskigt det var det också.:D Det tog betydligt längre tid att bli av med, men nu när han är 9 år så är han oerhört duktig och bryr sig inte längre. Jovisst kan han blåsa upp sig, men mer än så blir det inte. Något måste man ju visa i varje fall.:angel:
Ha ha ha det låter så kul :D Mindre kul när man är där dock ;) Låter som jag ska leta häst över 7 år iallafall, trotsåldrar har jag nog av här hemma med barnen :crazy:
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Om du har någon med dig som har lite mer erfarenhet så kan man alltid tackla det tillsammans. Sedan är det ju olika hur man är som person, vissa blir ju rädda när hästarna börjar konstra och då kan det bli väldigt svårt att ta sig förbi om hästen får sin vilja igenom flera gånger.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Om du har någon med dig som har lite mer erfarenhet så kan man alltid tackla det tillsammans. Sedan är det ju olika hur man är som person, vissa blir ju rädda när hästarna börjar konstra och då kan det bli väldigt svårt att ta sig förbi om hästen får sin vilja igenom flera gånger.
rädd är jag inte direkt, men lite smånervös om jag inte har koll på situationen ;) Men ju mer van jag blir så ju mindre nervöst är det ju, vill bygga erfarenhet och gärna av flera olika hästar inte bara snälle stubben liksom, önskar ju lära mig hantera även lite svårare hästar om än inte de tokigaste ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag kan bjuda på en tur, för en sak vet man säkert med min ena häst. Han kommer att kolla om det är samma regler som gäller fortfarande. Inte på något dumt sätt, men kollar göra han.;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag kan bjuda på en tur, för en sak vet man säkert med min ena häst. Han kommer att kolla om det är samma regler som gäller fortfarande. Inte på något dumt sätt, men kollar göra han.;)
Låter som en liten lagom utmaning ;) Bara jag inte åker i backen så är det ok, konstra får han göra sen vem som vinner det återstår att se, ha ha ha.. Men vill du verkligen låta mig prova honom? :) Väldans snällt av dig måste jag säga!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ånej, några sådan dumheter håller han inte på med. ramlar du av så beror det nog mer på dig själv.:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 438
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 436
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp